2022 blev trods krig og krise næstbedste år nogen sinde for salg af hvidevarer.
2022 blev et særdeles fornuftigt år for salget af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater. Året, som var præget af krig, kriser og pessimisme hos forbrugerne, blev faktisk næstbedste salgsår nogensinde.
Det viser tal fra APPLiA Danmarks markedsdata, som i styk og værdi måler antal produkter sat på markedet af producenter og importører.
Forventningerne til 2022 var på forhånd usikre – og med Ruslands invasion af Ukraine i februar fik pessimismen yderligere et tryk nedad.
Alligevel viser APPLiAs tal, år-til-dato november 2022-november 2021, at forbrugerne har været rimelig trofaste og fortsat fornyr hjemmene med energieffektive hvidevarer.
2022 er næstbedste salgsår nogensinde for hvidevarer i Danmark – og dermed bedre end både 2020 og 2019, det sidste “normale” år for krig og pandemi.
Konkret er det samlede salg i 2022 2% bedre end i 2020. Der er solgt lidt færre styk. Til gengæld er værdien af det samlede salg lidt større.
2022 er 6,5% bedre end 2019. Rekordåret 2021 kan vi her se bort fra, da omstændighederne var helt specielle: forbrugerne var hjemme, med indefrosne feriepenge klar til forbrug og uden de store muligheder for at gå på restaurant, rejse mv. 2022 ligger 6% under 2021.
Skulle man nævne enkelte produkter, er især indbygningsprodukterne i vækst. Indbyggede køl-fryseskabe har en vækst på 13% i forhold til 2021, indbyggede kogeplader en vækst på 6%. Opvaskemaskiner sælger 4% mere, mens de store “amerikaner-køleskabe” vokser med 2%.
Mens hvidevarerne har pænt salg, er APPLiAs tal for små elektriske husholdningsapparater mindre positive. Efter næsten 15 års ubrudt vækst er 2022 negativ for disse produkter – støvsugere, strygejern, kaffemaskiner, alt til køkkenbordet.
Vore tal er i år her ikke valide på grund af ændringer i medlemskredsen, men justeret for dette synes produktgruppen at have haft et fald i salget på op til 25 %.
forbrugeradfærd
Læs også....
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!