Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.
Året, som var præget af krig, kriser og pessimisme hos forbrugerne, blev faktisk det næstbedste salgsår nogensinde. Det viser tal fra APPLiA Danmarks markedsdata, som i styk og værdi måler antal produkter sat på markedet af producenter og importører.
Forventningerne til 2022 var på forhånd usikre – og med Ruslands invasion af Ukraine i februar fik forbrugerpessimismen yderligere et tryk nedad.
Alligevel viser APPLiAs samlede tal for 2022, at forbrugerne har været rimeligt trofaste og fortsat fornyr hjemmene med energieffektive hvidevarer. Især indbygningsprodukter og køle/fryseskabe har klaret sig pænt i 2022.
Målt i værdi er 2022 det næstbedste salgsår nogensinde for hvidevarer i Danmark – og dermed bedre end både 2020, det første corona-år, og 2019, det sidste ”normale” år før krig og corona.
Bedre end 2020
Konkret er det samlede salg i 2022 1,5 % bedre end i 2020. Der er solgt lidt færre styk. Til gengæld er værdien af det samlede salg større.
2022 er hele 6 % bedre end 2019.
Rekordåret 2021 stikker ud. Det var ekstraordinært på alle måder. Forbrugerne var hjemme, med indefrosne feriepenge på lommen og klare begrænsninger i forhold til at rejse, gå på restaurant mv. Derfor steg investeringerne i hjemmet nærmest ”helt af sig selv”. Flere års ønsker og planer om nye hvidevarer så ud til at blive realiseret i 2019.
2022 ligger 6 % under 2021.
De brune varer
APPLiA Danmark har ikke tal for salget af ”brunvarer” – altså audio- og tvprodukter. Fra analysehuset GfK ved vi imidlertid lidt:
Det første corona-år, 2020, var det helt store salgsår for tv-skærme, men siden er styksalget dykket. I 2022 var der tale om et fald på 21 %, og niveauet ligger her under styksalget i 2019.
Inden for audio er der en lang række produkter. Den produktgruppe, der performer bedst, er ”headsets”, som i 2022 havde en fremgang på 1,5 % i salget. (Kilde: GfK.)
Succes for indbygning
Skulle man nævne enkelte produkter, klarer indbygningsprodukter sig relativt bedst i forhold til 2021. Indbygningskøle/ fryseskabe har en vækst på 11 %, mens indbyggede kogeplader og ovne klarer sig med et mindre fald på ca. 5 %. Frysere har solgt pænt i 2022 – med en vækst i salget af indbyggede frysere på 8 %.
Mens hvidevarerne altså har pænt salg, er APPLiAs tal for små elektriske husholdningsapparater mindre positive. Efter 12 års ubrudt vækst er 2022 negativ for disse produkter – altså støvsugere, strygejern, kaffemaskiner og alt til køkkenbordet. På dette punkt er vores tal ikke helt valide grundet ændringer i medlemskredsen, men justeret for dette synes produktgruppen at have haft et fald i salget på helt op til 25 %.
Se 11 års styksalg
På APPLiA Danmarks hjemmeside (www.applia-danmark.dk) kan du under Markedsdata se en opdateret liste over styksalget 2011-2022.
Heraf vil fremgå, at branchen havde vækst i ”traktortempo” i årene 2011-2016, men at der på de enkelte produkter derefter kom mere gang i forbruget.
Det fremgår også, at styksalget på køleskabe, køle/fryseskabe og fryseskabe har været pænt i 2022. Også indbygningsprodukter har holdt nogenlunde stand.
Derimod har der været markante fald i styksalget af fx vaskemaskiner, tørretumblere, opvaskemaskiner, støvsugere og kaffemaskiner.
Læs også....
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.
Den grønlandske forbruger er tålmodig. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er da også "business as unusual".
Trods generel afmatning har Hvidt & Frit vundet markedsandele, og kædedirektør Jørgen Højlund glæder sig over endnu et flot regnskab.
2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.
Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater er kommet gennem skiftende konjunkturer og corona med skindet på næsen.
2022 blev trods krig og krise næstbedste år nogen sinde for salg af hvidevarer.
Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.
Produktet skal holde længe - og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette - og vil have en at tale personligt med ved køb.