10. april 2023  |   Branchenyt  |   Marked

2022 blev næstbedste år nogensinde

Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.

Marked
10. april 2023  |   af Henrik Egede

Året, som var præget af krig, kriser og pessimisme hos forbrugerne, blev faktisk det næstbedste salgsår nogensinde. Det viser tal fra APPLiA Danmarks markedsdata, som i styk og værdi måler antal produkter sat på markedet af producenter og importører.
Forventningerne til 2022 var på forhånd usikre – og med Ruslands invasion af Ukraine i februar fik forbrugerpessimismen yderligere et tryk nedad.
Alligevel viser APPLiAs samlede tal for 2022, at forbrugerne har været rimeligt trofaste og fortsat fornyr hjemmene med energieffektive hvidevarer. Især indbygningsprodukter og køle/fryseskabe har klaret sig pænt i 2022.
Målt i værdi er 2022 det næstbedste salgsår nogensinde for hvidevarer i Danmark – og dermed bedre end både 2020, det første corona-år, og 2019, det sidste ”normale” år før krig og corona.

Bedre end 2020

Konkret er det samlede salg i 2022 1,5 % bedre end i 2020. Der er solgt lidt færre styk. Til gengæld er værdien af det samlede salg større.
2022 er hele 6 % bedre end 2019.
Rekordåret 2021 stikker ud. Det var ekstraordinært på alle måder. Forbrugerne var hjemme, med indefrosne feriepenge på lommen og klare begrænsninger i forhold til at rejse, gå på restaurant mv. Derfor steg investeringerne i hjemmet nærmest ”helt af sig selv”. Flere års ønsker og planer om nye hvidevarer så ud til at blive realiseret i 2019.
2022 ligger 6 % under 2021.

De brune varer

APPLiA Danmark har ikke tal for salget af ”brunvarer” – altså audio- og tvprodukter. Fra analysehuset GfK ved vi imidlertid lidt:
Det første corona-år, 2020, var det helt store salgsår for tv-skærme, men siden er styksalget dykket. I 2022 var der tale om et fald på 21 %, og niveauet ligger her under styksalget i 2019.
Inden for audio er der en lang række produkter. Den produktgruppe, der performer bedst, er ”headsets”, som i 2022 havde en fremgang på 1,5 % i salget. (Kilde: GfK.)

Succes for indbygning

Skulle man nævne enkelte produkter, klarer indbygningsprodukter sig relativt bedst i forhold til 2021. Indbygningskøle/ fryseskabe har en vækst på 11 %, mens indbyggede kogeplader og ovne klarer sig med et mindre fald på ca. 5 %. Frysere har solgt pænt i 2022 – med en vækst i salget af indbyggede frysere på 8 %.
Mens hvidevarerne altså har pænt salg, er APPLiAs tal for små elektriske husholdningsapparater mindre positive. Efter 12 års ubrudt vækst er 2022 negativ for disse produkter – altså støvsugere, strygejern, kaffemaskiner og alt til køkkenbordet. På dette punkt er vores tal ikke helt valide grundet ændringer i medlemskredsen, men justeret for dette synes produktgruppen at have haft et fald i salget på helt op til 25 %.

Se 11 års styksalg

På APPLiA Danmarks hjemmeside (www.applia-danmark.dk) kan du under Markedsdata se en opdateret liste over styksalget 2011-2022.
Heraf vil fremgå, at branchen havde vækst i ”traktortempo” i årene 2011-2016, men at der på de enkelte produkter derefter kom mere gang i forbruget.
Det fremgår også, at styksalget på køleskabe, køle/fryseskabe og fryseskabe har været pænt i 2022. Også indbygningsprodukter har holdt nogenlunde stand.
Derimod har der været markante fald i styksalget af fx vaskemaskiner, tørretumblere, opvaskemaskiner, støvsugere og kaffemaskiner.

2022 | markedsdata
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.


Annonce
Annonce