10. april 2023  |   Branchenyt  |   Marked

2022 blev næstbedste år nogensinde

Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.

Marked
10. april 2023  |   af Henrik Egede

Året, som var præget af krig, kriser og pessimisme hos forbrugerne, blev faktisk det næstbedste salgsår nogensinde. Det viser tal fra APPLiA Danmarks markedsdata, som i styk og værdi måler antal produkter sat på markedet af producenter og importører.
Forventningerne til 2022 var på forhånd usikre – og med Ruslands invasion af Ukraine i februar fik forbrugerpessimismen yderligere et tryk nedad.
Alligevel viser APPLiAs samlede tal for 2022, at forbrugerne har været rimeligt trofaste og fortsat fornyr hjemmene med energieffektive hvidevarer. Især indbygningsprodukter og køle/fryseskabe har klaret sig pænt i 2022.
Målt i værdi er 2022 det næstbedste salgsår nogensinde for hvidevarer i Danmark – og dermed bedre end både 2020, det første corona-år, og 2019, det sidste ”normale” år før krig og corona.

Bedre end 2020

Konkret er det samlede salg i 2022 1,5 % bedre end i 2020. Der er solgt lidt færre styk. Til gengæld er værdien af det samlede salg større.
2022 er hele 6 % bedre end 2019.
Rekordåret 2021 stikker ud. Det var ekstraordinært på alle måder. Forbrugerne var hjemme, med indefrosne feriepenge på lommen og klare begrænsninger i forhold til at rejse, gå på restaurant mv. Derfor steg investeringerne i hjemmet nærmest ”helt af sig selv”. Flere års ønsker og planer om nye hvidevarer så ud til at blive realiseret i 2019.
2022 ligger 6 % under 2021.

De brune varer

APPLiA Danmark har ikke tal for salget af ”brunvarer” – altså audio- og tvprodukter. Fra analysehuset GfK ved vi imidlertid lidt:
Det første corona-år, 2020, var det helt store salgsår for tv-skærme, men siden er styksalget dykket. I 2022 var der tale om et fald på 21 %, og niveauet ligger her under styksalget i 2019.
Inden for audio er der en lang række produkter. Den produktgruppe, der performer bedst, er ”headsets”, som i 2022 havde en fremgang på 1,5 % i salget. (Kilde: GfK.)

Succes for indbygning

Skulle man nævne enkelte produkter, klarer indbygningsprodukter sig relativt bedst i forhold til 2021. Indbygningskøle/ fryseskabe har en vækst på 11 %, mens indbyggede kogeplader og ovne klarer sig med et mindre fald på ca. 5 %. Frysere har solgt pænt i 2022 – med en vækst i salget af indbyggede frysere på 8 %.
Mens hvidevarerne altså har pænt salg, er APPLiAs tal for små elektriske husholdningsapparater mindre positive. Efter 12 års ubrudt vækst er 2022 negativ for disse produkter – altså støvsugere, strygejern, kaffemaskiner og alt til køkkenbordet. På dette punkt er vores tal ikke helt valide grundet ændringer i medlemskredsen, men justeret for dette synes produktgruppen at have haft et fald i salget på helt op til 25 %.

Se 11 års styksalg

På APPLiA Danmarks hjemmeside (www.applia-danmark.dk) kan du under Markedsdata se en opdateret liste over styksalget 2011-2022.
Heraf vil fremgå, at branchen havde vækst i ”traktortempo” i årene 2011-2016, men at der på de enkelte produkter derefter kom mere gang i forbruget.
Det fremgår også, at styksalget på køleskabe, køle/fryseskabe og fryseskabe har været pænt i 2022. Også indbygningsprodukter har holdt nogenlunde stand.
Derimod har der været markante fald i styksalget af fx vaskemaskiner, tørretumblere, opvaskemaskiner, støvsugere og kaffemaskiner.

2022 | markedsdata
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.

Den nordligste Elgiganten
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce