23. januar 2025  |   Branchenyt  |   Marked

2024 og hurtigt videre

2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

Marked
23. januar 2025  |   af Henrik Egede

De fleste kunne nok regne ud, at det ekstraordinært høje niveau for afsætningen i 2021 og 2022 ikke ville fortsætte, når verden efter pandemi og samfundets nedlukning af samfundet vendte tilbage til normale. 

2024 har imidlertid – på hårde hvidevarer – ført os tilbage til en omsætning, der i kroner og ører er mage til omsætningen i 2019. Før pandemien startede. Året gav ifølge APPLiA markedsdata en 7% tilbagegang i forhold til 2023 inden for hårde hvidevarer. 

Tilbagegangen er mindre, når det gælder afsætningen i styk. Her er markedet kun gået 3,3% tilbage. Der sælges flere produkter, men til en  lavere pris.

Inden for små elektriske husholdningsapparater er det gået bedre. NielsenIQ (tidligere GfK) har målt en lille nedgang på 0,9%. 

TV-skærme og audio har haft et bedre år – med plus på hhv. 4% for TV og 1,2% for audio (samlet). Tallene er fra NielsenIQ.

Vi må tro, at forbrugernes tilbageholdenhed skyldes usikre tider, herunder en mærkbar inflation. Forbrugerne er snusfornuftige. Investeringer i varige forbrugsgoder kan vente …

Det blev 2024 og hurtigt videre. 2025.? Tør vi håbe på, at afsætningen af hvidevarer ligger mere end fladt?

2024 | applia | applia danmark | forbrugeradfærd | markedsdata
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.

Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.


Annonce
Annonce