21. maj 2024  |   Branchenyt  |   Marked

2025 kan blive vendepunktet

Forbrugertillid er på vej tilbage – 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.

Marked
21. maj 2024  |   af Henrik Egede

Der er lys forude …

Det var budskabet, da analyseinstituttet GfK havde inviteret på “Insight Lunch” i København tirsdag den 14. maj.

2024 vil fortsat være et år, hvor afsætningen kommer til at kæmpe med røde tal. 2025 kan blive vendepunktet for afsætningen af hvidevarer og elektronik i de nordiske markeder. Ikke at afsætningen i første omgang når nye rekordhøjder, men forbrugernes vilje til køb er trods prisstigninger på vej mod normal efter at have ligget i minus et par år.

Afsætningen af TCG (Technical Consumer Goods) ligger stadig solidt 6% over 2019, som var topåret inden pandemien og krigen ændrede verden.

Usikre på energimærket …

GFK satte i sine præsentationer på frokostmødet det lange lys på. Den nuværende forbrugskrise ligner på mange møder de markeds-tilbagegange, der prægede 1980’erne og starten af 1990’erne.

“Som dengang er markedet hæmmet af pludseligt stigende priser og svigtende forbrugertillid. Nu, hvor inflationen er på vej retur, er forbruget på vej tilbage”, lød det fra Anis Panduro Zouzou, GfK, på frokostmødet.

Prisstigninger handler ikke kun om, at priserne stiger på de produkter, vi allerede kender. Et vigtigt element i “prisstigningen” er, at forbrugerne ved nyt køb opgraderer til dyrere produkter med ny funktionalitet.

Konkret er der et par forhold, hvor branchens og dens omgivelser kan gøre det lidt bedre.

GfK pegede på en undersøgelse, der viser, at energimærkerne er blevet svære at forstå. Forbrugerne er glade for A-G strukturen, men har “svært ved at oversætte” de nye oplysninger i energimærket til noget brugbart i en købssituation – fx. er der usikkerhed om, hvad oplysningerne om kWh-forbrug skal betyde.

Et andet forhold, GfK pegede på, var udvalget af produkter, der mere eller mindre kan det samme. Her ville markedet, ifølge analyseinstituttet, blive hjulpet af større klarhed og færre modeller og model-typer at vælge imellem.

GfK havde inviteret Carsten Beck fra Institut for Fremtidsforskning, med til frokostmødet for at sætte elektronik-trends i perspektiv.

Carsten Beck pegede på en række grundlæggende forhold om forbrug, der er ved at ændre sig. Forbrugerne bliver mere individuelle og er “ikke længere en statistik”. Og så er leveomkostninger lige nu den største bekymring, forbrugerne har.

afsætning | anis panduro zouzou | carsten beck | energimærke | forbrugskrise | gfk | tcg
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.

Årets produkt 2024 
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.

Marked: Fin april 
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.

Alfreds anvisninger 
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.

Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.


Annonce
Annonce