21. maj 2024  |   Branchenyt  |   Marked

2025 kan blive vendepunktet

Forbrugertillid er på vej tilbage – 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.

Marked
21. maj 2024  |   af Henrik Egede

Der er lys forude …

Det var budskabet, da analyseinstituttet GfK havde inviteret på “Insight Lunch” i København tirsdag den 14. maj.

2024 vil fortsat være et år, hvor afsætningen kommer til at kæmpe med røde tal. 2025 kan blive vendepunktet for afsætningen af hvidevarer og elektronik i de nordiske markeder. Ikke at afsætningen i første omgang når nye rekordhøjder, men forbrugernes vilje til køb er trods prisstigninger på vej mod normal efter at have ligget i minus et par år.

Afsætningen af TCG (Technical Consumer Goods) ligger stadig solidt 6% over 2019, som var topåret inden pandemien og krigen ændrede verden.

Usikre på energimærket …

GFK satte i sine præsentationer på frokostmødet det lange lys på. Den nuværende forbrugskrise ligner på mange møder de markeds-tilbagegange, der prægede 1980’erne og starten af 1990’erne.

“Som dengang er markedet hæmmet af pludseligt stigende priser og svigtende forbrugertillid. Nu, hvor inflationen er på vej retur, er forbruget på vej tilbage”, lød det fra Anis Panduro Zouzou, GfK, på frokostmødet.

Prisstigninger handler ikke kun om, at priserne stiger på de produkter, vi allerede kender. Et vigtigt element i “prisstigningen” er, at forbrugerne ved nyt køb opgraderer til dyrere produkter med ny funktionalitet.

Konkret er der et par forhold, hvor branchens og dens omgivelser kan gøre det lidt bedre.

GfK pegede på en undersøgelse, der viser, at energimærkerne er blevet svære at forstå. Forbrugerne er glade for A-G strukturen, men har “svært ved at oversætte” de nye oplysninger i energimærket til noget brugbart i en købssituation – fx. er der usikkerhed om, hvad oplysningerne om kWh-forbrug skal betyde.

Et andet forhold, GfK pegede på, var udvalget af produkter, der mere eller mindre kan det samme. Her ville markedet, ifølge analyseinstituttet, blive hjulpet af større klarhed og færre modeller og model-typer at vælge imellem.

GfK havde inviteret Carsten Beck fra Institut for Fremtidsforskning, med til frokostmødet for at sætte elektronik-trends i perspektiv.

Carsten Beck pegede på en række grundlæggende forhold om forbrug, der er ved at ændre sig. Forbrugerne bliver mere individuelle og er “ikke længere en statistik”. Og så er leveomkostninger lige nu den største bekymring, forbrugerne har.

afsætning | anis panduro zouzou | carsten beck | energimærke | forbrugskrise | gfk | tcg
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.

Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.