15. oktober 2021  |   Branchenyt  |   Marked

40 år – og lige begyndt

EICO kan i år fejre 40-års jubilæum – og se tilbage på en raketagtig udviklingsrejse som ser ud til at fortsætte

Marked
15. oktober 2021  |   af Søren Bang Hansen

Meget er sket, siden Erik og Inge-Lis Lund stiftede EICO i 1981 efter en inspirationstur til Italien. I dag er virksomheden en af Danmarks førende distributører af hvidevarer, ikke mindst emhætter, og det har været vigtigt for EICO at fejre jubilæet – og den enorme udvikling, virksomheden har gennemgået.

– Det er bekræftende at tænke på, at vi er gået fra at være en mindre iværksættervirksomhed til at blive en professionel B2B-virksomhed med en trecifret millionomsætning på de nordiske markeder i løbet af disse år. At virksomheden er dér, den er i dag, er ikke en tilfældig udvikling, men resultatet af en målrettet strategisk indsats. Alt sammen hjulpet godt på vej af EICOs medarbejdere, den stærke virksomhedskultur og de gode værdier, siger Michael Jacobsen, der har været CEO i virksomheden siden 2015.

2011 VAR SKELSÆTTENDE

For Michael Jacobsen står 2011 som et afgørende år i EICOs historie og udvikling. Det år blev virksomheden nemlig solgt som led i et generationsskifte, og man tog et afgørende skridt hen mod at blive en markedsledende aktør.

– Året markerer et skel i vores udvikling, og de seneste ti år har vi haft en omsætningsvækst på intet mindre end 400 procent. Antallet af medarbejdere er mere end fordoblet. Vi er blevet en større, mere professionaliseret organisation, der kontinuerligt har udviklet vores produktsortiment og samtidig fået raketfart på vores nordiske ambitioner med aktiviteter i samtlige disse lande, siger Michael Jacobsen.

At EICO har opbygget en større muskel, i både administrativ og salgsmæssig henseende, har også haft positive afledte konsekvenser.

– Hos mange af vores samarbejdspartnere, både på indkøbs- og kundesiden, kan der drages fordel af en større volumen. Og optimerer vi vores forretning, får det værdi for vores kunder. EICO ønsker at være totalleverandør af hele ”hvidevarepakken” med både emhætter, vinkøleskabe og samtlige hvidevareprodukter. Det gør os mere attraktive for de store aktører, som dermed kan forholde sig til én leverandør, der har det hele og er til stede på samtlige nordiske markeder, forklarer EICO-chefen.

VÆKST OG AMBITIONER

Tidligere i jubilæumsåret præsenterede EICO sit bedste regnskabsresultat nogensinde, og den positive udvikling ser ud til at fortsætte.

– Kigger jeg dybere i krystalkuglen, forudser jeg, at vi over den kommende tiårsperiode mindst kommer til at fordoble vores omsætning og opleve en markant øgning i antal ansatte. Vi har blot set toppen af isbjerget, når det gælder både vinkøleskabene fra Vestfrost, de særlige Aspiration hobs og den komplette hvidevarepakke, vi lige har lanceret fra Vestfrost. Netop hvidevarepakken er et nyt forretningsområde, hvor vi kommer til at positionere os endnu stærkere fremadrettet – ikke mindst som partner til aftaler på projektmarkedet, fortæller EICO-chefen.

Omdrejningspunktet for EICO har altid været at tilbyde en portefølje af kvalitetsprodukter, som har lang holdbarhed, høj effektivitet og lave driftsomkostninger – i et tidssvarende og elegant design.

– Vi er ambitiøse i forhold til at være på forkant med udviklingen og mener selv, at fx de wirehængte emhætter, de kogepladeintegrerede emhætter og vores relativt nye produktportefølje af Vestfrost-vinkøleskabe er gode eksempler herpå. De kommende år vil vi arbejde målrettet for kontinuerligt at udvikle og udvide vores produktgrupper, så vi bliver en endnu mere attraktiv partner i business-to-businessmarkedet, siger Michael Jacobsen.

CORONA UDSATTE FESTEN

Som for så mange andre virksomheder og privatpersoner har covid-19 sat en stopper for de store festligheder i EICO – indtil dette efterår. – Vi havde håbet at kunne invitere kunder, samarbejdspartnere, venner af huset og medarbejdere i alle nordiske lande til en storslået reception i sommers. Den plan måtte vi dog opgive og blot holde et mindre arrangement internt. Her i september kunne vi så trykke på den store festknap og invitere samtlige ansatte på weekendtur til København. Det glæder mig usigeligt, at vi fik lov til at fejre den fantastiske rejse, vi har haft sammen. Og som jo kun lige er begyndt.

Eico har netop lanceret en komplet hvidevarepakke fra Vestfrost.

covid-19 | eico | michael jacobsen | vestfrost
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.


Annonce