EICO kan i år fejre 40-års jubilæum – og se tilbage på en raketagtig udviklingsrejse som ser ud til at fortsætte
Meget er sket, siden Erik og Inge-Lis Lund stiftede EICO i 1981 efter en inspirationstur til Italien. I dag er virksomheden en af Danmarks førende distributører af hvidevarer, ikke mindst emhætter, og det har været vigtigt for EICO at fejre jubilæet – og den enorme udvikling, virksomheden har gennemgået.
– Det er bekræftende at tænke på, at vi er gået fra at være en mindre iværksættervirksomhed til at blive en professionel B2B-virksomhed med en trecifret millionomsætning på de nordiske markeder i løbet af disse år. At virksomheden er dér, den er i dag, er ikke en tilfældig udvikling, men resultatet af en målrettet strategisk indsats. Alt sammen hjulpet godt på vej af EICOs medarbejdere, den stærke virksomhedskultur og de gode værdier, siger Michael Jacobsen, der har været CEO i virksomheden siden 2015.
2011 VAR SKELSÆTTENDE
For Michael Jacobsen står 2011 som et afgørende år i EICOs historie og udvikling. Det år blev virksomheden nemlig solgt som led i et generationsskifte, og man tog et afgørende skridt hen mod at blive en markedsledende aktør.
– Året markerer et skel i vores udvikling, og de seneste ti år har vi haft en omsætningsvækst på intet mindre end 400 procent. Antallet af medarbejdere er mere end fordoblet. Vi er blevet en større, mere professionaliseret organisation, der kontinuerligt har udviklet vores produktsortiment og samtidig fået raketfart på vores nordiske ambitioner med aktiviteter i samtlige disse lande, siger Michael Jacobsen.
At EICO har opbygget en større muskel, i både administrativ og salgsmæssig henseende, har også haft positive afledte konsekvenser.
– Hos mange af vores samarbejdspartnere, både på indkøbs- og kundesiden, kan der drages fordel af en større volumen. Og optimerer vi vores forretning, får det værdi for vores kunder. EICO ønsker at være totalleverandør af hele ”hvidevarepakken” med både emhætter, vinkøleskabe og samtlige hvidevareprodukter. Det gør os mere attraktive for de store aktører, som dermed kan forholde sig til én leverandør, der har det hele og er til stede på samtlige nordiske markeder, forklarer EICO-chefen.

VÆKST OG AMBITIONER
Tidligere i jubilæumsåret præsenterede EICO sit bedste regnskabsresultat nogensinde, og den positive udvikling ser ud til at fortsætte.
– Kigger jeg dybere i krystalkuglen, forudser jeg, at vi over den kommende tiårsperiode mindst kommer til at fordoble vores omsætning og opleve en markant øgning i antal ansatte. Vi har blot set toppen af isbjerget, når det gælder både vinkøleskabene fra Vestfrost, de særlige Aspiration hobs og den komplette hvidevarepakke, vi lige har lanceret fra Vestfrost. Netop hvidevarepakken er et nyt forretningsområde, hvor vi kommer til at positionere os endnu stærkere fremadrettet – ikke mindst som partner til aftaler på projektmarkedet, fortæller EICO-chefen.
Omdrejningspunktet for EICO har altid været at tilbyde en portefølje af kvalitetsprodukter, som har lang holdbarhed, høj effektivitet og lave driftsomkostninger – i et tidssvarende og elegant design.
– Vi er ambitiøse i forhold til at være på forkant med udviklingen og mener selv, at fx de wirehængte emhætter, de kogepladeintegrerede emhætter og vores relativt nye produktportefølje af Vestfrost-vinkøleskabe er gode eksempler herpå. De kommende år vil vi arbejde målrettet for kontinuerligt at udvikle og udvide vores produktgrupper, så vi bliver en endnu mere attraktiv partner i business-to-businessmarkedet, siger Michael Jacobsen.
CORONA UDSATTE FESTEN
Som for så mange andre virksomheder og privatpersoner har covid-19 sat en stopper for de store festligheder i EICO – indtil dette efterår. – Vi havde håbet at kunne invitere kunder, samarbejdspartnere, venner af huset og medarbejdere i alle nordiske lande til en storslået reception i sommers. Den plan måtte vi dog opgive og blot holde et mindre arrangement internt. Her i september kunne vi så trykke på den store festknap og invitere samtlige ansatte på weekendtur til København. Det glæder mig usigeligt, at vi fik lov til at fejre den fantastiske rejse, vi har haft sammen. Og som jo kun lige er begyndt.
Eico har netop lanceret en komplet hvidevarepakke fra Vestfrost.


Læs også....
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.