31. august 2023  |   Trends  |   IFA 2023

99’ende IFA: På nye veje

IFA 2023 er i gang – udsolgt og med de fleste af de klassiske udstillere på plads i 26 haller. Næste år er messe nr. 100 i den tyske hovedstad.

IFA 2023
31. august 2023  |   af Henrik Egede

Den rare dame på Hauptbahnhof, der onsdag morgen solgte dagskort til U-Bahn, sagde egentlig det hele:

“Ah, IFA. Jeg var slet ikke klar over, at det var nu …”

Og sådan er det i 2023. Det 99’ende IFA finder sted uden at hele Berlin er klar over det. De massive reklamekampagner for messen og for producenter af hvidevarer og elektronik er enten tonet ned eller helt væk fra gadebilledet. Der er i år ikke det buzz omkring messen, der var i årene før pandemien.

12% af Berlins indbyggere er klar over, messen finder sted. Det er en forståelig tilbagegang. IFA-messen var helt væk i et par år under pandemien og kæmper for at genopfinde sig selv og komme tilbage.

Ambitionerne er dog i behold – både i bystyret i Berlin og hos messens arrangører, GFU og Messe Berlin.

Den gode nyhed i år er, at IFA messen 2023 er udsolgt. 2059 udstillere fra 48 lande fylder de 26 haller, det gamle messeområde rummer. I alt udstilles der på 130.000 kvadratmeter.

IFA og elektronikindustrien er efter et par boom-år under pandemi-nedlukningen ved at finde sine ben igen. Med et nyt hold, et moderniseret koncept. De fleste af de klassiske udstillere inden for hvidevarer og elektronik er tilbage og synlige på IFA 2023. Tesla har koblet sig på.

PÅ IFAs åbningspressemøde fremhævede GFUs bestyrelsesformand Sara Warneke, med tal fra GfK, at branchen som helhed havde taget nogle tæsk efter pandemien. I Vesteuropa var salget af “technical consumer goods” hele 12 pct. lavere i 2022 end i 2021. Første halvår af 2023 bød på en nedgang i det globale salg hvidevarer på 4,9 pct., mens de små husholdningsapparater klarede sig bedre med en nedgang på kun 0,7%.

Et mættet marked, højere leveomkostninger, forbrugernes prioritering af andre aktiviteter som rejser og restaurantbesøg var en del af forklaringen.

GfK forventer en forsigtig tilbagevenden til vækst allerede i 2. halvår af 2023, fortsættende i 2024 og 2025.

Og IFA – IFA er tilbage igen i dagene 6.-10. september 2024 med sin jubilæumsudgave: IFA messe nummer 100 i Berlin!

“Og vi har sagt det offentligt: IFA er også de næste 10 år at finde i Berlin”, lød det fra Sara Warneke.

ifa 2023 | ifa messe | messe berlin
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Samsung: to-i-én til vasketøjet
Bespoke AI Washer Dryer Combo er en elegant kombi- model, der samler vaskemaskine og tørretumbler i samme enhed.

Siemens: hvidevarer lytter og lærer
Hvad betyder kunstig intelligens (AI) for os i hverdagen? På IFA viste Siemens konkrete eksempler på AI i deres produkter.

Siemens: første ovn med mad-genkendelse
På årets IFA præsenterede Siemens den første IQ700-ovn med automatisk madgenkendelse.

Tv’et bliver hjertet i det smarte hjem
Hvis det står til Hisense, er det ikke mobiltelefonen, men derimod tv-apparatet, der er det naturlige centrum for betjeningen af fremtidens smarte hjem.

Smarte ting fra Samsung
På IFA 2023 præsenterede Samsung en stribe innovationer til det forbundne hjem. Vi fik også nye indsigter i europæiske forbrugeres holdning til de mange smart-produkter.

Electrolux vil vinde pladsen som mest bæredygtig
35% af forbrugere forbinder ikke bæredygtighed med et bestemt varemærke. AEG/Electrolux vil vinde den plads med sin EcoLine serie.

Bosch: Det sunde køleskab
Bosch rykker standarden for nye køleskabe - opad og udad. En af producentens visioner er at mindske madspild.

Hvidevarer lytter og lærer
Spørg ikke, hvad de enkelte hvidevarer kan - men hvad de kan sammen. Siemens giver det smarte hjem nyt indhold - og 15 års garanti for reservedele.

Miele: Brug nu det eco-program
Miele kører bæredygtighed frem i første linje: AI diagnose vil gøre reparation og service til en ny oplevelse, hvor forbrugeren og teknikeren sammen løser udfordringen.

IFA er fuldt booket – og har fokus på innovation
Når IFA om få dage slår portene op i Berlin, står mere end 2000 udstillere fra 48 lande klar til at fremvise nye, innovative produkter.


Annonce
Annonce
Annonce