Energimærker er et vigtigt pejlemærke ved køb af hvidevarer og forbrugerelektronik. Sådan har det været siden mærkets introduktion i 1990’erne – og sådan vil det forhåbentlig fortsætte med at være.
Producenterne har lært at konkurrere på energibesparelser. Forbrugerne i Europa har berettiget krav om god og sammenlignelig produktinformation. Energimærkerne er en kæmpe europæisk succes, der har bredt sig til den øvrige verden.
Så langt, så godt. Energimærkerne er blevet reskaleret, så produkterne har sværere ved at nå de bedste klasser.
De ny energimærker virker fortsat på fx. køle- og kølfryseskabe. På vaskemaskiner er det nye mærke imidlertid allerede stukket af, så rigtig mange produkter når klasse A. Vi ser en tilbagevenden til den “gamle” ukontrollerede mærkning, hvor produkter markedsføres ud over A-klassen. I gamle dage var det med plusser. Nu er det som “A minus 20, 30 eller 40%”. Vi vil møde mange “A minus”-produkter på den kommende IFA messe.
Hurra for det. Producenterne har gennemført innovation hurtigere end beregnet. Forbrugerne får endnu mere energieffektive produkter.
Det kritiske spørgsmål er, om tiden er ved at løbe fra energimærket, som vi kender det. Om tiden er til at gentænke forbrugerinformationen?
Svaret på 2030’ernes produktinformation gives ikke i Danmark, men i dialogen mellem EU-Kommission, producenter og forbrugere.
Vel mødt på IFA om to uger.
Læs også....
Det reskalerede energimærke forventes at være ude i butikkerne i 2025 for følgende produkter: ventilationsaggregater til boliger, produkter til lokal rumopvarmning, klimaanlæg, husholdningstørretumblere samt ovne og emhætter
Det vrimler med A-mærkede vaskemaskiner, mens køl og frys er raslet nedad på skalaen. Producenter, forhandlere og forbrugere undrer sig. Ude i butikkerne har man fået en stor opgave med at forklare kunderne om de nye energimærker, der rammer produkterne vidt forskelligt.
Nogle hvidevarer klarer allerede de skrappeste krav for de nye energimærker . Miele, Siemens, Asko og Bosch præsenterer.
Den 1. marts 2021 introduceres et reskaleret energimærke, der skal hjælpe forbrugerne med at købe mere energi-rigtige produkter.