24. marts 2022  |   Branchenyt  |   Marked

Acceleration

For nylig hørte jeg en forsker sige, at vi nu lever i “accelerationssamfundet”.

Marked
24. marts 2022  |   af Henrik Egede

For nylig hørte jeg en forsker sige, at vi nu lever i “accelerationssamfundet”. Et stort begreb – og jeg blev med det samme skeptisk. Hvad er det, der accelererer – og hvor meget?

Accelererer fx  forbrugernes forbrug af hvidevarer og elektronik? Hvordan er det gået de sidste ti år? Er afsætningen accelereret uden for kontrol? Er det sandt, som det nogen gange påstås, vi lever i et samfund, hvor hvidevarer er blevet “køb-og smid væk”?

Konklusionen på afsætningen i perioden 2011-2021 er, at der har været en naturlig, relativt rolig vækst i styksalget. Forbrugerne har i en god økonomisk periode investeret mere i køkkenet og mere i hjemmet.  Der er, ofte, investeret i dyrere og bedre produkter. Væksten er ujævnt fordelt på produktgrupper.

Topscorere er indbygningsprodukter – ovne og kogesektioner med vækstrater i styksalget på hhv. 110% og 92%. Tørretumblere ligger i en vækst på 62%, mens opvaskemaskiner ligger i 48%. Her er nok tale om, at produkterne ikke har været udbredt i alle hjem – men nu er ved at være det.

Køl- og kølfryseskabe har en relativ begrænset vækst på 15% i perioden. De altid meget omtalte vaskemaskiner, som ifølge den offentlige debat er blevet et “køb og smid væk produkt”, har en beskeden vækst på 16% over de ti år. 

Jeg tror, væksten har naturlige årsager. Forbrugerne har måske tidligere investeret afventende og konservativt i hjemmets komfort. Med et livligt boligmarked, høje friværdier og den megen hjemmetid i forbindelse med pandemien, er det for mange blevet tid at investere i komfort. Måske har hjemmene nu to støvsugere i stedet for en eller flere kaffemaskiner? Måske er det blevet tid til at bage eget brød? Vi ser, at røremaskiner har tredoblet salget. Her har været produkter og innovation, forbrugerne har taget til sig. 

Accelerationssamfund?  Tjabumbum, ikke rigtig. For mig en logisk og forklarlig vækst på baggrund af det, der er sket i samfundet i ti-året. Det store flertal af forbrugere er fortsat snusfornuftige, når det gælder  hvidevarer og elektronik.

Hent APPLiAs tal for de ti års styksalg her.  

forbrugeradfærd
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.


Annonce