For nylig hørte jeg en forsker sige, at vi nu lever i “accelerationssamfundet”.
For nylig hørte jeg en forsker sige, at vi nu lever i “accelerationssamfundet”. Et stort begreb – og jeg blev med det samme skeptisk. Hvad er det, der accelererer – og hvor meget?
Accelererer fx forbrugernes forbrug af hvidevarer og elektronik? Hvordan er det gået de sidste ti år? Er afsætningen accelereret uden for kontrol? Er det sandt, som det nogen gange påstås, vi lever i et samfund, hvor hvidevarer er blevet “køb-og smid væk”?
Konklusionen på afsætningen i perioden 2011-2021 er, at der har været en naturlig, relativt rolig vækst i styksalget. Forbrugerne har i en god økonomisk periode investeret mere i køkkenet og mere i hjemmet. Der er, ofte, investeret i dyrere og bedre produkter. Væksten er ujævnt fordelt på produktgrupper.
Topscorere er indbygningsprodukter – ovne og kogesektioner med vækstrater i styksalget på hhv. 110% og 92%. Tørretumblere ligger i en vækst på 62%, mens opvaskemaskiner ligger i 48%. Her er nok tale om, at produkterne ikke har været udbredt i alle hjem – men nu er ved at være det.
Køl- og kølfryseskabe har en relativ begrænset vækst på 15% i perioden. De altid meget omtalte vaskemaskiner, som ifølge den offentlige debat er blevet et “køb og smid væk produkt”, har en beskeden vækst på 16% over de ti år.
Jeg tror, væksten har naturlige årsager. Forbrugerne har måske tidligere investeret afventende og konservativt i hjemmets komfort. Med et livligt boligmarked, høje friværdier og den megen hjemmetid i forbindelse med pandemien, er det for mange blevet tid at investere i komfort. Måske har hjemmene nu to støvsugere i stedet for en eller flere kaffemaskiner? Måske er det blevet tid til at bage eget brød? Vi ser, at røremaskiner har tredoblet salget. Her har været produkter og innovation, forbrugerne har taget til sig.
Accelerationssamfund? Tjabumbum, ikke rigtig. For mig en logisk og forklarlig vækst på baggrund af det, der er sket i samfundet i ti-året. Det store flertal af forbrugere er fortsat snusfornuftige, når det gælder hvidevarer og elektronik.
Hent APPLiAs tal for de ti års styksalg her.
Læs også....
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.