7. august 2023  |   Branchenyt

AI allerede

AI (Artificiel Intelligens) fremstår ofte som noget fjernt, der er skabt af og for rumvæsener.

Branchenyt
7. august 2023  |   af Henrik Egede

AI (Artificiel Intelligens) fremstår ofte som noget fjernt, der er skabt af og for rumvæsener.

I et indlæg i Finans.dk forsøger Samsungs danske landechef Claus Holm at gøre debatten om AI mere forståelig og konkret. “Den måde, vi taler om AI på, kan være problematisk for vores forståelse af teknologien”, skriver Claus Holm.

Han finder det særlig vanskeligt, når AI-teknologi bliver menneskeliggjort, som om AI-løsninger kan tænke og føle som mennesker. Sandheden er, at “kunstig intelligens i teknologi spænder meget bredt og det er langt fra alle AI-løsninger, der er tiltænkt dialog og kontakt med mennesker”. Megen AI ser vi slet ikke: Den er bygget ind som usynlig optimering af vores vaskemaskine, køleskab, smart phone eller bil.

Claus Holm, der erklærer sig som tech-ensusiast, mener, at vi ved at tillægge intelligente løsninger menneskelige egenskaber sætter “skyklapper på over for et emne, der er komplekst”.

Godt brølt! På den kommende IFA-messe i Berlin vil vi givetvis fra Samsung og mange andre se masser af  “AI-teknologi”, der er indbygget og diskret optimerer funktionalitet i hvidevarer og elektronik. Uden at der er tale om “dialog” med forbrugeren. Vi vil i magasinet Hvidvare-Nyt og på portalen www.hvidvare-nyt.dk prøve at give eksempler på den indbyggede “kunstige intelligens”.

Velkommen tilbage fra sommerferie. Følg os før, under og efter IFA-messen.

ai | claus holm | ifa 2023 | ifa-messe | kunstig intelligens
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Lyd og støjniveau
Støjforurening er et relativt begreb. Alt fra et jetfly der letter eller din kollega drikker kaffe. I køkkenet er det den larmende emhætte, der kan ødelægge den kulinariske oplevelse, men sådan behøver det ikke være. Vi bliver ofte spurgt, hvad der er vigtigere i forhold til emhætten. Er det sug kapaciteten eller lyden?

Upoleret showroom hos F&H
En rå fabriksbygning i Glostrup ved København danner rammen om et nyt og charmerende showroom for F&H Group.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.

Power-eksperiment: Tilbudsaviser giver stadig mening
De koster dyrt i penge og papir, og der findes et hav af digitale alternativer. Men nu har Power-kæden testet effekten af de fysiske tilbudsaviser, og konklusionen er klar.

Færre skrammer i krisen
Grønland har fået færre økonomiske skrammer i krisen end andre

Den nordligste Elgiganten
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.

Med Danmark som skyggemarked
Den grønlandske forbruger er tålmodig. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er da også "business as unusual".

Hvidt & Frit vinder frem i mat marked
Trods generel afmatning har Hvidt & Frit vundet markedsandele, og kædedirektør Jørgen Højlund glæder sig over endnu et flot regnskab.

Usikre tider – ikke umulige
2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.

APPLiA: Aktivt ind i klimakampen
En 2,7 grader varmere verden vil være dramatisk anderledes. Den hurtigste vej til klimaeffekt er energibesparelser - og hvidevarebranchen har et globalt ansvar, siger APPLiA Europe's formand Hakan Bulgurlu.