22. april 2024  |   Branchenyt  |   Marked

Alfreds anvisninger 

Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.

Marked
22. april 2024  |   af Henrik Egede

Alfred Josefsen, ex-direktør for Irma, var inviteret for at give sit bud på spørgsmålet. Han definerede kvalitet som “mere følelse og livsstil end en rationel tilstand” og opfordrede branchen til stille, roligt og med selvtillid at bevare fokus på kvaliteten:

“I skal stille jer selv det spørgsmål, om ikke I kan skabe en symbolik i jeres kommunikation, der også indeholder følelser”, sagde Alfred Josefsen.

“Det er svært at holde kvalitets-koncepter kørende, hvis I har fokus på tekniske specifikationer. I skal sørge for, at jeres produkter og tilbud har “personality””, lød det fra Alfred Josefsen, der gav talrige eksempler på, hvordan nu hedengangne Irma havde kombineret kvalitet med en sund økonomisk bundlinje.

Direktør Jesper Beinov fra SMV Danmark var dagens anden taler., Jesper Beinov betonede de nye, geopolitiske realiteter, som Danmark og Europa befinder sig i – og fandt det vigtigt, at industrien ikke kommer til at sidde fast i et europæisk regulerings-regime, mens al innovation foregår i Asien og USA.

I alt 40 deltagere fra 20 virksomheder deltog i APPLiA Branchedag. 

alfred josefsen | applia | applia branchedag | Årsmøde 2024 | jesper beinov | smv danmark
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.

Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.

Årets produkt 2024 
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.

Marked: Fin april 
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.


Annonce