29. marts 2023  |   Branchenyt  |   Marked

All About Me

Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK

Marked
29. marts 2023  |   af Henrik Egede

Af Henrik Egede

Forbrugere verden over er pressede på pengepungen – og 40% har lige nu udskudt køb af ”technical consumer goods”, herunder hvidevarer.

Det betyder imidlertid ikke, at verden og markedet er sat i stå for evigt. Virksomhederne og deres brands kan roligt positionere sig. De globale markeder vil inden udgangen af 2023 tage fart igen.  

Det var budskabet på GfKs internationale analytiker-webinar, som fandt sted onsdag den 29. marts 2023.

Efter et ualmindelig stærkt salg i 2021, faldt de globale markeder for hvidevarer og elektronik markant i 2022. Salget af MDA (hvidevarer) faldt med 6,7%, SDA (små elektriske husholdningsapparater) faldt med 7,3% og forbrugerelektronik (TV-skærme & audio) faldt med 10,6%.

Små lyspunkter er der. De prisstigninger, der prægede 2021 og 2022, er ved at flade ud. På visse produkter falder priserne endog, ifølge GfK.

Hvad kan markedet forvente af 2023? Alexander Dehmel, GfK-ansvarlig for Tyskland og Østrig, var klar:

”En af de store tendenser er All About Me. Personlige produkter, der kan gøre lige præcis mig glad:  Hårtørrere, smart phones, headsets, ja sågar personlige el-tandbørster. De produkter vil sælge godt i 2023”, sagde han.

Andre tendenser er også på vej. De bedste premium-produkter klarer sig altid relativt bedst gennem en krise, for forbrugerne i usikre tider vælger tryghed, sikkerhed og lange produktlevetider.

Endelig foreudså Alexander Dehmel en snarlig stigning i salget af ”must have” produkter som køleskabe og vaskemaskiner.

”Alle forbrugere, der har udskudt et køb, vender tilbage. Køleskabe og vaskemaskiner er must-have. Vi er bare fortsat der, hvor det er for tidligt at tale om et vendepunkt. Forventningerne til 2023 er gode, men året er kommet langsomt i gang – og salget skal måle sig op mod en stærk start i 2022”, sagde han.

Henrik Egede var inviteret til webinar af analyse-virksomheden GfK

forbrugeradfærd | forsideapplia
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.

Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.

Årets produkt 2024 
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.

Marked: Fin april 
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.


Annonce