Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK
Af Henrik Egede
Forbrugere verden over er pressede på pengepungen – og 40% har lige nu udskudt køb af ”technical consumer goods”, herunder hvidevarer.
Det betyder imidlertid ikke, at verden og markedet er sat i stå for evigt. Virksomhederne og deres brands kan roligt positionere sig. De globale markeder vil inden udgangen af 2023 tage fart igen.
Det var budskabet på GfKs internationale analytiker-webinar, som fandt sted onsdag den 29. marts 2023.
Efter et ualmindelig stærkt salg i 2021, faldt de globale markeder for hvidevarer og elektronik markant i 2022. Salget af MDA (hvidevarer) faldt med 6,7%, SDA (små elektriske husholdningsapparater) faldt med 7,3% og forbrugerelektronik (TV-skærme & audio) faldt med 10,6%.
Små lyspunkter er der. De prisstigninger, der prægede 2021 og 2022, er ved at flade ud. På visse produkter falder priserne endog, ifølge GfK.
Hvad kan markedet forvente af 2023? Alexander Dehmel, GfK-ansvarlig for Tyskland og Østrig, var klar:
”En af de store tendenser er All About Me. Personlige produkter, der kan gøre lige præcis mig glad: Hårtørrere, smart phones, headsets, ja sågar personlige el-tandbørster. De produkter vil sælge godt i 2023”, sagde han.
Andre tendenser er også på vej. De bedste premium-produkter klarer sig altid relativt bedst gennem en krise, for forbrugerne i usikre tider vælger tryghed, sikkerhed og lange produktlevetider.
Endelig foreudså Alexander Dehmel en snarlig stigning i salget af ”must have” produkter som køleskabe og vaskemaskiner.
”Alle forbrugere, der har udskudt et køb, vender tilbage. Køleskabe og vaskemaskiner er must-have. Vi er bare fortsat der, hvor det er for tidligt at tale om et vendepunkt. Forventningerne til 2023 er gode, men året er kommet langsomt i gang – og salget skal måle sig op mod en stærk start i 2022”, sagde han.
Henrik Egede var inviteret til webinar af analyse-virksomheden GfK
forbrugeradfærd | forsideappliaLæs også....
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!