Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK
Af Henrik Egede
Forbrugere verden over er pressede på pengepungen – og 40% har lige nu udskudt køb af ”technical consumer goods”, herunder hvidevarer.
Det betyder imidlertid ikke, at verden og markedet er sat i stå for evigt. Virksomhederne og deres brands kan roligt positionere sig. De globale markeder vil inden udgangen af 2023 tage fart igen.
Det var budskabet på GfKs internationale analytiker-webinar, som fandt sted onsdag den 29. marts 2023.
Efter et ualmindelig stærkt salg i 2021, faldt de globale markeder for hvidevarer og elektronik markant i 2022. Salget af MDA (hvidevarer) faldt med 6,7%, SDA (små elektriske husholdningsapparater) faldt med 7,3% og forbrugerelektronik (TV-skærme & audio) faldt med 10,6%.
Små lyspunkter er der. De prisstigninger, der prægede 2021 og 2022, er ved at flade ud. På visse produkter falder priserne endog, ifølge GfK.
Hvad kan markedet forvente af 2023? Alexander Dehmel, GfK-ansvarlig for Tyskland og Østrig, var klar:
”En af de store tendenser er All About Me. Personlige produkter, der kan gøre lige præcis mig glad: Hårtørrere, smart phones, headsets, ja sågar personlige el-tandbørster. De produkter vil sælge godt i 2023”, sagde han.
Andre tendenser er også på vej. De bedste premium-produkter klarer sig altid relativt bedst gennem en krise, for forbrugerne i usikre tider vælger tryghed, sikkerhed og lange produktlevetider.
Endelig foreudså Alexander Dehmel en snarlig stigning i salget af ”must have” produkter som køleskabe og vaskemaskiner.
”Alle forbrugere, der har udskudt et køb, vender tilbage. Køleskabe og vaskemaskiner er must-have. Vi er bare fortsat der, hvor det er for tidligt at tale om et vendepunkt. Forventningerne til 2023 er gode, men året er kommet langsomt i gang – og salget skal måle sig op mod en stærk start i 2022”, sagde han.
Henrik Egede var inviteret til webinar af analyse-virksomheden GfK
forbrugeradfærd | forsideappliaLæs også....
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.
Den grønlandske forbruger er tålmodig. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er da også "business as unusual".
Trods generel afmatning har Hvidt & Frit vundet markedsandele, og kædedirektør Jørgen Højlund glæder sig over endnu et flot regnskab.
2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.
Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater er kommet gennem skiftende konjunkturer og corona med skindet på næsen.