Vi gør ét – og vil gerne noget andet. Det er udfordringen for Danmark ved 2020’ernes start – og det kom frem på en høring i Landstingssalen på Christiansborg 14. januar 2020 – arrangeret af 2030-netværket På spil var den danske rolle – og danske forbrugeres muligheder – for at forbedre indsatsen, når det gælder verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion.
Leve over evne
Den i medierne så omtalte Kristian Jensen (V) var vært for høringen. Han indledte med at slå fast, at vi ikke kan blive ved ”at leve over evne”.
Danske forbrugere bruger ressourcer ”svarende til fire jordkloder”, og vi er pænt fremme, når det gælder om at have forbrugt et helt års ressourcer. Det klarer vi danskere den 29. marts, som det er lige nu.
Kristian Jensen betonede, at verdensmål 12 om bæredygtigt forbrug er ”udfordrende for de udviklede lande”, og at opgaven består i at leve et godt liv, samtidig med at vi køber og producerer mindre.
Danmark har en ”kedelig førsteplads i EU”, når det gælder vores samlede affaldstryk. 781 kg. affald producerer hver enkelt af os. Vi har indtil nu haft fokus på indsamlingen, mindre på oparbejdningen.
95% vil ansvarlig produktion
Det kan godt være, danskerne producerer meget affald – men der findes solide ønsker om at gøre noget andet.
Ifølge Forbrugerrådet Tænk finder 95% af os det vigtigt, at produkter er produceret ansvarligt.
Forbrugerne har dog i praksis svært ved at gennemskue, hvornår et produktvalg er bæredygtigt. Ifølge Forbrugerrådets formand, Anja Philip, skal det være ”nemt og ligetil – og ikke markant dyrere” at være grøn.
Det kræver troværdig og tydelig information – og her er den aktuelle forbrugervirkelighed ikke optimal.
71% finder det svært at gennemskue klima-information om et produkt, mere end 50% har svært ved at gennemskue miljø og bæredygtighed.
Småt elektronik er et område, hvor forbrugerne finder det svært at være bæredygtige.
Hårde hvidevarer er et område, hvor forbrugerne finder det ”mindre vigtigt” at være bæredygtige.
Anja Philip opfordrede politikerne til at skabe bedre rammevilkår for bæredygtigt forbrug, herunder forlænge reklamationsretten og stille krav om reservedele i hele produktets levetid.
73% vil betale mere
Mikkel Stenbæk Hansen, direktør for Dansk Initiativ for Etisk Handel, kunne med udgangspunkt i Advice Bæredygtighedsbarometer 2019 fortælle, at 73% af os er villige til at betale mere for produkter eller serviceydelser, der understøtter en bæredygtig udvikling.
85% af danskerne finder, ifølge samme rolle, at virksomheder spiller en central rolle i udvikling af bæredygtighed.
64% af forbrugerne er klar over, at en bæredygtig udvikling vil kræve en ændring i vores forbrugsvaner.
Høringen, som havde deltagelse fra hele det politiske spektrum, havde til formål at inspirere politikerne til tiltag, som frem mod 2030 kan gøre dansk forbrug mere bæredygtigt.
Verdensmål 12:
ANSVARLIGT FORBRUG OG PRODUKTION – Høringen var afholdt i fællesskab mellem Folketingets Erhvervsudvalg, 2030-netværket, Forbrugerrådet TÆNK og Dansk Initiativ for Etisk Handel.
bæredygtighed | elektronik | fns verdensmålLæs også....
Bodil Jørgensen skælder stadig danske forbrugere ud. Dem, der ikke vil høre, og nu også dem, der ikke kan høre...
De høje el- og energipriser vejer tungt i budgettet hos mange danskere. Derfor hjælper Electrolux nu forbrugerne med at vurdere, hvor meget man kan spare ved at skifte til et konkret produkt.
Kan den repareres? 1000 kr. er smertegrænsen for forbrugeren, når det gælder reparation af hvidevarer.
Under parolen ”Transforming with integrity” beskriver De'Longhi intentioner, motiver og mission på tre fokusområder inden for bæredygtighed, hvor virksomheden ønsker at gøre en forskel.
Forbrugerne har ikke bare ret til reparation, men krav på rette reparation. APPLiA udgiver ny bog til professionelle montører.
På APPLiA-dagen udfordrede Steen Hildebrandt branchen med et skarpt fokus på vores fælles ansvar for klodens tilstand.
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.
Power udvider snart RePower-konceptet med en stor butiksafdeling for genbrugte varer. Også Elgiganten arbejder på at skabe øget opmærksomhed om en bred vifte af bæredygtige tiltag.
Electrolux spurgte 14.000 unge verden over om deres vurdering af fremtidens bæredygtige livsstil.
Mieles produkter har altid været anerkendt for deres kvalitet og lange holdbarhed.