2. september 2022  |   Trends  |   IFA 2022

Arcelik: sæt en pris på naturen

Industrien er nødt til at forholde sig til den pris, naturen betaler for hvidevarer og elektronik. Bemærkelsesværdig keynote på IFA fra Hakan Bulgurlu, CEO for Arcelik og formand for APPLiA Europe.

IFA 2022
2. september 2022  |   af Henrik Egede

Det nytter ikke noget, mennesket bliver rigere, hvis naturen samtidig bliver fattigere. Rige mennesker på en fattig planet er ikke en fremtid.

Ovenstående skarpe udsagn kommer ikke fra en miljøaktivist eller NGO. Det kommer fra Hakan Bulgurlu, som er global CEO for Arcelik/Beko og nyvalgt formand for APPLiA Europe.

Hakan Bulgurlu gav fredag en bemærkelsesværdig kenyote-speech på IFA 2022 i Berlin.

Arcelik-chefen har selv for et par år siden har besteget Mount Everest “for at forstå og få andre til at forstå klimaproblematikken”. Han er og har i mange år været klimabekymret på industriens vegne:

“Rige mennesker på en fattig planet er ikke den fremtid, vi skal have. Økonomiske teorier har i sidste århundrede undladt at sætte en værdi på vores udnyttelse af naturen. Ressourcerne var der bare. Det betaler vi en høj pris for nu. Fra nu af skal vi sætte en konkret pris på de naturlige ressourcer, vi anvender”, sagde Hakan Bulgurlu.

Han vil nødig fremstå som “alarmist” på klimaområdet, men vil være realistisk over for det konstante slid på naturens ressourcer. Industrien for hvidevarer og elektronik spiller en rolle, da alle, også fremtidige forbrugere i nye markeder, vil have brug for industriens produkter: Der er i dag på kloden ca. 3,4 mia. apparater, der køler – køleskabe, fryseskabe og aircondition-anlæg. Dette tal vil i 2050 være steget til 14 mia. apparater.

“Det hedder Jevons paradoks. Hver enkelt produkt bliver mere energieffektivt, men det samlede energiforbrug stiger, fordi der er langt flere produkter. Der skal derfor mere grundlæggende løsninger til for at holde temperaturstigningen på de 1,5 grader, vi ønsker”.

Hakan Bulgurlu er overbevist om, at det er nu, der skal handles. 2030 er “380 uger væk”. Industrien skal handle på globalt plan i flok. Der skal internationale aftaler til omkring C02-afgifter, der skal vedtages bindende internationale protokoller og standarder til for klimavenlige hvidevarer og forbrugerelektronik, så producenterne får det samme skrappe regulatoriske grundlag. Hvis Europa, som planlagt af Parlamentet, indfører en skat på C02 før andre, er det i orden: “Europa kan godt gå først. Alle kommer dertil, for vi har ikke noget valg”, lød det fra APPLiAs formand.

Hakan Bulgurlu nævnte, at internationalt samarbejde tidligere har løst klima-udfordringer. I 1987 var der global bekymring over CFC-gasser, der ødelagde ozon-laget. Hurtig global udfasning af CFC-gasser betød, at ozon-laget er reetableret omkring 2050.

“Vi skal ned ad en lignende vej her – med en meget mere kompliceret udfordring, der haster. Vores børn vil kigge bebrejdende på os og sige: det var JERES ansvar”, advarede Hakan Bulgurlu.

Hans egen virksomhed Arcelik evaluerer uge for uge, hvordan virksomheden bliver C02-neutral. Fabrikker mv. er i dag C02-neutrale, men det er en mindre del af virksomhedens klimaaftryk. Langt det største klimaaftryk findes i produkternes brug hos forbrugeren.

Arcelik har i flere år indbygget miljø-innovation i egne produkter. En Beko-opvaskemaskine sparer halvdelen af vandet til næste opvask. En vask-tørre søjle bruger det overskydende vand fra tørretumblere i næste vask.

“Den vigtigste ressource er den, vi slet ikke bruger”, sagde Hakan Bulgurlu. “Jeg kan ikke forestille mig en verden uden vaskemaskiner, for vi har brug for at vaske tøj. Men jeg kan godt forestille mig vaskemaskiner, der ikke bruger vand!”.

arcelik | bæredygtighed | hakan bulgurlu | ifa 2022 | tørretumbler | vaskemaskine
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Samsung: bæredygtig tøjvask
Hvis ”green washing” ikke var et skældsord, ville det passe fint på Samsungs nye Bespoke AI vaskemaskine.

Produktnyheder – IFA 2022
Vi har samlet de bedste produktnyheder fra IFA 2022...

Liebherr: skuffer i steder for hylder
I det moderne køkken er skabe for længst skiftet ud med skuffer. Nu er det køleskabets tur.

Wilfa: ny køkkenserie i nordisk design
Wilfas nye produktserie i farven ”titanium” består af kaffemaskine, blender, elkedel og brødrister.

BOSCH: den både vasker og tørrer
Med vaskemaskine og tørretumbler i ét sparer du ikke bare plads. Du får også rent og tørt tøj uden afbrydelser.

Siemens: kunstig intelligens giver bedre bagværk
De nye indbygningsovne i iQ700-serien bruger intelligente algoritmer for at tilpasse bage- og stegeresultatet efter brugerens personlige smag.

IFA 2022 i tal
IFA 2022: Elektronikmessen er (næsten) tilbage på fuld styrke. 161.000 besøgende til fem dages show.

Regionalisering: chance eller risiko?
Industrien forsøger at forkorte forsyningskæderne - og det har sine fordele. Indlæg på IFA + Summit.

Verden skal på afvænning
IFA havde sat ræven til at vogte får. "Forbrugerne er blevet junkies - og verden skal på afvænning, hvis menneskeheden skal overleve", sagde filosoffen Peter Sloterdijk.

Køkkenhaven rykker ind i køkkenet
Vi går mod koldere tider - men med nye produkter lanceret på IFA kan køkkenhaven leve videre inden døre.

Køleskabet isoleret med lava
Verdens første fryseskab med energiklasse B blev præsenteret af Liebherr på IFA. BluRox er isoleret med knuste lava-sten.


Annonce
Annonce