Rent skal der være. Men også rengøring har sine trends og sine modeluner.
Rent skal der være. Men også rengøring har sine trends og sine modeluner.
Det siger Per Svendsen, ansvarlig for den danske virksomhed Nilfisks forbrugerprodukter i Europa. Han ser en tydelig tendens til, at rengøring ikke længere er tabu og begrænset til den klassiske posestøvsuger, der sættes i skabet efter brug.
“Vi flasher i dag rengøringen. Rengøring er gået fra back-stage til front-stage. I dag har husholdningerne ikke bare et produkt, men en vifte af produkter til rengøring af hjemmet og udearealer. Det handler om bekvemmelighed. Vi vil kunne komme hurtigt i gang”, siger Per Svendsen.
Nilfisk har i årenes løb flyttet sig med markedet. I dag står virksomheden på tre ben: Traditionelle støvsugere, incl. stick-vacs, grovstøvsugere (der også kan håndtere vand) samt højtryksrensere. Om der kobles et fjerde robot-ben på, vil fremtiden vise.
Nilfisk, som er det største danske medlem i APPLiA, har i dag 116 år på bagen. Virksomheden har ca. 10% af koncernens samlede globale omsætning fra forbrugermarkedet, resten fra professionel rengøring. Nilfisk beskæftiger 4.500 medarbejdere på verdensplan.
Læs mere om rengøringstrends og læs det samlede portræt af Brøndby-virksomheden i branchebladet Hvidvare-nyt samt på portalen hvidvare-nyt.dk fra 15. juni.
God sommer ønsker
Læs også....
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.
Den grønlandske forbruger er tålmodig. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er da også "business as unusual".
Trods generel afmatning har Hvidt & Frit vundet markedsandele, og kædedirektør Jørgen Højlund glæder sig over endnu et flot regnskab.
2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.
Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.
Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater er kommet gennem skiftende konjunkturer og corona med skindet på næsen.
2022 blev trods krig og krise næstbedste år nogen sinde for salg af hvidevarer.
Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.