Rent skal der være. Men også rengøring har sine trends og sine modeluner.
Rent skal der være. Men også rengøring har sine trends og sine modeluner.
Det siger Per Svendsen, ansvarlig for den danske virksomhed Nilfisks forbrugerprodukter i Europa. Han ser en tydelig tendens til, at rengøring ikke længere er tabu og begrænset til den klassiske posestøvsuger, der sættes i skabet efter brug.
“Vi flasher i dag rengøringen. Rengøring er gået fra back-stage til front-stage. I dag har husholdningerne ikke bare et produkt, men en vifte af produkter til rengøring af hjemmet og udearealer. Det handler om bekvemmelighed. Vi vil kunne komme hurtigt i gang”, siger Per Svendsen.
Nilfisk har i årenes løb flyttet sig med markedet. I dag står virksomheden på tre ben: Traditionelle støvsugere, incl. stick-vacs, grovstøvsugere (der også kan håndtere vand) samt højtryksrensere. Om der kobles et fjerde robot-ben på, vil fremtiden vise.
Nilfisk, som er det største danske medlem i APPLiA, har i dag 116 år på bagen. Virksomheden har ca. 10% af koncernens samlede globale omsætning fra forbrugermarkedet, resten fra professionel rengøring. Nilfisk beskæftiger 4.500 medarbejdere på verdensplan.
Læs mere om rengøringstrends og læs det samlede portræt af Brøndby-virksomheden i branchebladet Hvidvare-nyt samt på portalen hvidvare-nyt.dk fra 15. juni.
God sommer ønsker
Læs også....
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.