10. juni 2022  |   Branchenyt  |   Marked

At flashe rengøringen

Rent skal der være. Men også rengøring har sine trends og sine modeluner.

Marked
10. juni 2022  |   af Henrik Egede

Rent skal der være. Men også rengøring har sine trends og sine modeluner.

Det siger Per Svendsen, ansvarlig for den danske virksomhed Nilfisks forbrugerprodukter i Europa. Han ser en tydelig tendens til, at rengøring ikke længere er tabu og begrænset til den klassiske posestøvsuger, der sættes i skabet efter brug. 

“Vi flasher i dag rengøringen. Rengøring er gået fra back-stage til front-stage. I dag har husholdningerne ikke bare et produkt, men en vifte af produkter til rengøring af hjemmet og udearealer. Det handler om bekvemmelighed. Vi vil kunne komme hurtigt i gang”, siger Per Svendsen.
 
Nilfisk har i årenes løb flyttet sig med markedet. I dag står virksomheden på tre ben: Traditionelle støvsugere, incl. stick-vacs, grovstøvsugere (der også kan håndtere vand) samt højtryksrensere. Om der kobles et fjerde robot-ben på, vil fremtiden vise. 

Nilfisk, som er det største danske medlem i APPLiA, har i dag 116 år på bagen. Virksomheden har ca. 10% af koncernens samlede globale omsætning fra forbrugermarkedet, resten fra professionel rengøring. Nilfisk beskæftiger 4.500 medarbejdere på verdensplan.

Læs mere om rengøringstrends og læs det samlede portræt af Brøndby-virksomheden i branchebladet Hvidvare-nyt samt på portalen hvidvare-nyt.dk fra 15. juni.

God sommer ønsker 

hvidvare-nyt | nilfisk | per svendsen
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.

Årets produkt 2024 
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.

Marked: Fin april 
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.

2025 kan blive vendepunktet
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.

Alfreds anvisninger 
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.

Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.


Annonce
Annonce
Annonce