23. november 2021  |   Branchenyt  |   Marked

Både-og

Trods udfordringer med global logistik forventer markedet at nå ny salgsrekord i denne uge, som er Black Week og som afsluttes med Black Friday. 

Marked
23. november 2021  |   af Henrik Egede

Trods udfordringer med global logistik forventer markedet at nå ny salgsrekord i denne uge, som er Black Week og som afsluttes med Black Friday. 

MobilePay forudser en omsætningsvækst fra 1.23 mia DKK sidste år til 1,8 mia. DKK i år. Elektronik, gadgets og hvidevarer er erfaringsmæssigt en stor del af omsætningen i Black Week og Black Friday. 

Er forbrugerne gået amok? Jeg får ofte spørgsmålet, om både det flotte marked og det kommende marked med øget genbrug kan gå hånd i hånd. Kan der være vækst i begge markeder? Jeg tror, der et stykke tid endnu vil være tale om både-og.

Ingen tvivl om, at genbrug også inden for hvidevarer og elektronik vil gribe om sig. Eksperter forventer en syv-dobling inden for et par år. Heller ingen tvivl om, at der generelt hos forbrugerne er en markant øget interesse for branchens produkter. Afsætningen er steget med ca. 14% (værdi) år-til-dato. 

Mon ikke, vi før corona investerede alt for lidt og alt for forsigtigt i hjemmet? Mon ikke, der var et opsparet behov for bedre kvalitet og mere komfort i dagligdagen? Mon ikke corona-pandemien fik os til at få øjnene op for den komfort derhjemme, som vi ønskede? Jeg tror det. Og jeg tror derfor, vi fortsat et stykke tid vil se positiv vækst i begge markeder. 

Der er plads til både nye produkter – og til mere genbrug. 

God handel, god Black Week. 

black friday | black week | genbrug
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.