23. juni 2021  |   Klima og politik  |   Bæredygtighed

Bæredygtigt – mere end energimærker

Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater har praktiseret bæredygtighed længe før Gro Harlem Brundtland og FN lancerede ordet.

Bæredygtighed
23. juni 2021  |   af Henrik Egede

Vi skal passe på kloden og dens ressourcer. Hvis alle forbrugte som danskere, ville vi have brug for mellem 3 og 4 jordkloder. Så meget trækker vi på ressourcerne.

Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater har praktiseret bæredygtighed længe før Gro Harlem Brundtland og FN lancerede ordet (se eksempler i TEMA).

Bæredygtighed er i dag meget mere end energimærker – og den historie skal branche og forhandlere blive bedre til at fortælle.

Bæredygtighed er i brugsfasen også fx forbrugerens vand- og sæbeforbrug og forbrugerens respekt for fødevarer gennem klimazoner og kamera i køleskabet. Det kan også være nænsom behandling af tekstiler, aktiv vedligeholdelse og reparation.

Bæredygtighed er i produktionsfasen råstoffer og design. Nutidens hvidevarer er lettere end fortidens. Der er brugt færre råmaterialer.
Bæredygtighed er i skrotfasen blik for, at produkter kan genbruges eller at der – som loven foreskriver – sikres råmaterialer til fabrikation af nye produkter.

En bæredygtig udvikling i 2020’erne kræver konkret handling – og at der strammes op både hos forbrugere og producenter på nogle områder.
Forbrugerne kan fx vedligeholde bedre og reparere mere – med og uden skattefradrag for det.

Producenterne kan deltage i det kommende genbrugsmarked – og presse myndighederne til kontrol, så de 40% af produkter, der i dag forsvinder som skrot, kan spores.

Og også nye vinkler: skal der fortsat fældes skov for at vi kan få manualer på tolv sprog …? Mange bække små …. Som dette TEMA
illustererer!

bæredygtighed | forbrugeradfærd | gro harlem brundtland | ressourceforbrug
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Hildebrandts helikopter
På APPLiA-dagen udfordrede Steen Hildebrandt branchen med et skarpt fokus på vores fælles ansvar for klodens tilstand.

Dialog med de unge
APPLiA Europe har fået ny, meget klimabevidst formand.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Butikskæder satser på bæredygtighed
Power udvider snart RePower-konceptet med en stor butiksafdeling for genbrugte varer. Også Elgiganten arbejder på at skabe øget opmærksomhed om en bred vifte af bæredygtige tiltag.

Klima: unge vil selv
Electrolux spurgte 14.000 unge verden over om deres vurdering af fremtidens bæredygtige livsstil.

Lang levetid er den ultimative bæredygtighed
Mieles produkter har altid været anerkendt for deres kvalitet og lange holdbarhed.

Produktpas
Hvordan ser verden så ud i slutningen af 2020'erne?

Elektronik: nye genbrugscentre sparker døren ind
Elretur investerer i to nye centre, der skal sikre øget genbrug af hvidevarer og elektronik.

Ansvarligt forbrug til debat
Vi gør ét – og vil gerne noget andet. Det er udfordringen for Danmark ved 2020’ernes start

Electrolux sætter klimamål
Electrolux vil være klimaneutral i leverandørkæden - og sætter klimamål for cheferne.

Bæredygtighed – fra produktion til genanvendelse
De seneste år er begrebet bæredygtighed blevet en vigtig del af den offentlige debat i takt med, at der er kommet en øget bevidsthed om, at klodens ressourcer er begrænsede. Men hvad er bæredygtighed egentlig?