Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater har praktiseret bæredygtighed længe før Gro Harlem Brundtland og FN lancerede ordet.
Vi skal passe på kloden og dens ressourcer. Hvis alle forbrugte som danskere, ville vi have brug for mellem 3 og 4 jordkloder. Så meget trækker vi på ressourcerne.
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater har praktiseret bæredygtighed længe før Gro Harlem Brundtland og FN lancerede ordet (se eksempler i TEMA).
Bæredygtighed er i dag meget mere end energimærker – og den historie skal branche og forhandlere blive bedre til at fortælle.
Bæredygtighed er i brugsfasen også fx forbrugerens vand- og sæbeforbrug og forbrugerens respekt for fødevarer gennem klimazoner og kamera i køleskabet. Det kan også være nænsom behandling af tekstiler, aktiv vedligeholdelse og reparation.
Bæredygtighed er i produktionsfasen råstoffer og design. Nutidens hvidevarer er lettere end fortidens. Der er brugt færre råmaterialer.
Bæredygtighed er i skrotfasen blik for, at produkter kan genbruges eller at der – som loven foreskriver – sikres råmaterialer til fabrikation af nye produkter.
En bæredygtig udvikling i 2020’erne kræver konkret handling – og at der strammes op både hos forbrugere og producenter på nogle områder.
Forbrugerne kan fx vedligeholde bedre og reparere mere – med og uden skattefradrag for det.
Producenterne kan deltage i det kommende genbrugsmarked – og presse myndighederne til kontrol, så de 40% af produkter, der i dag forsvinder som skrot, kan spores.
Og også nye vinkler: skal der fortsat fældes skov for at vi kan få manualer på tolv sprog …? Mange bække små …. Som dette TEMA
illustererer!
Læs også....
Bodil Jørgensen skælder stadig danske forbrugere ud. Dem, der ikke vil høre, og nu også dem, der ikke kan høre...
De høje el- og energipriser vejer tungt i budgettet hos mange danskere. Derfor hjælper Electrolux nu forbrugerne med at vurdere, hvor meget man kan spare ved at skifte til et konkret produkt.
Kan den repareres? 1000 kr. er smertegrænsen for forbrugeren, når det gælder reparation af hvidevarer.
Under parolen ”Transforming with integrity” beskriver De'Longhi intentioner, motiver og mission på tre fokusområder inden for bæredygtighed, hvor virksomheden ønsker at gøre en forskel.
Forbrugerne har ikke bare ret til reparation, men krav på rette reparation. APPLiA udgiver ny bog til professionelle montører.
På APPLiA-dagen udfordrede Steen Hildebrandt branchen med et skarpt fokus på vores fælles ansvar for klodens tilstand.
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.
Power udvider snart RePower-konceptet med en stor butiksafdeling for genbrugte varer. Også Elgiganten arbejder på at skabe øget opmærksomhed om en bred vifte af bæredygtige tiltag.
Electrolux spurgte 14.000 unge verden over om deres vurdering af fremtidens bæredygtige livsstil.
Mieles produkter har altid været anerkendt for deres kvalitet og lange holdbarhed.