9. december 2022  |   Branchenyt  |   Marked

Black Friday blev ikke så sort endda

Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.

Marked
9. december 2022  |   af Søren Bang Hansen

Når både priserne, renterne og forbrugernes usikkerhed stiger, så falder salget af forbrugsgoder. Det lyder som en mørk naturlov, men det samlede billede har lyse nuancer.
Ifølge Danske Bank, som har opgjort kortforbruget hos en million danskere, blev forbruget Black Friday knap 5 procent lavere end i 2021.
Men for det første var 2021 ikke noget ringe år, sådan sagt på jysk.
For det andet har den sorte fredag udvidet sig, så den nu strækker sig over flere dage – ja faktisk uger.

Tyvstart
Power-kæden tyvstartede Black Friday allerede 11. november med åbningen af Power Ishøj, hvor der på en enkelt dag blev omsat for 36 mio. kroner. Siden satte kæden drypvist slagtilbud til salg både på webshoppen og i butikkerne i den såkaldte “Black Week”. Resultatet blev den bedste november i kædens historie – og en tocifret vækst i forhold til sidste år, som ellers var et rekordår.

– Vi har aldrig oplevet, at der har været så stor – og så tidlig – interesse for Black Friday, som der har været i år. Det overgår alt, hvad vi tidligere har set, siger Jesper Boysen, der er direktør i Power.
Han tilføjer, at kunderne i år er gået efter andre produkter end tidligere år.

– Vi oplever meget stor interesse for tørretumblere og vaskemaskiner i den mest energirigtige klasse, altså A+++. Danskerne tænker energirigtigt som aldrig før. Der er også stor efterspørgsel efter mobiltelefoner i mellemprisklassen. Airfryers er også et hit. Og så har vi haft en 100 % fremgang i de små pakker, der lige passer under juletræet – som fx høretelefoner, siger Jesper Boysen.

Tro på fremtiden
Også hos Whiteaway Group ser man lyst på Black Friday.

– På tværs af vores markeder er Black Friday stadig med afstand vores største salgsdag på året. Både online og i vores fysiske Skousen-butikker, hvor alle medarbejdere endnu engang har ydet en flot indsats og leveret fantastisk service til vores kunder, siger Thomas Zeihlund, CEO for Whiteaway Group.

Synet på fremtiden er også alt andet end sort i sort:

– De udfordrende markedsforhold, med mere konservative forbrugsmønstre og højere grad af erstatningskøb, gør det vanskeligt at spå om udviklingen i de kommende måneder. Vores forventning er dog, at salget af SDA-produkter (Small Domestic Appliances) vil stige hen mod julesalget, og at MDA-salget (Major Domestic Appliances) vil fastholde niveauet.
Vi er ambitiøse og vil fortsætte med at udvikle vores forretning, hvilket naturligt vil kræve fokus og hårdt arbejde – vi er klar, siger Thomas Zeihlund.

– Black Friday er med afstand vores største salgsdag på året, siger Thomas Zeihlund, CEO for Whiteaway Group.
black friday | black week | retail
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.

Den nordligste Elgiganten
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce