9. december 2022  |   Branchenyt  |   Marked

Black Friday blev ikke så sort endda

Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.

Marked
9. december 2022  |   af Søren Bang Hansen

Når både priserne, renterne og forbrugernes usikkerhed stiger, så falder salget af forbrugsgoder. Det lyder som en mørk naturlov, men det samlede billede har lyse nuancer.
Ifølge Danske Bank, som har opgjort kortforbruget hos en million danskere, blev forbruget Black Friday knap 5 procent lavere end i 2021.
Men for det første var 2021 ikke noget ringe år, sådan sagt på jysk.
For det andet har den sorte fredag udvidet sig, så den nu strækker sig over flere dage – ja faktisk uger.

Tyvstart
Power-kæden tyvstartede Black Friday allerede 11. november med åbningen af Power Ishøj, hvor der på en enkelt dag blev omsat for 36 mio. kroner. Siden satte kæden drypvist slagtilbud til salg både på webshoppen og i butikkerne i den såkaldte “Black Week”. Resultatet blev den bedste november i kædens historie – og en tocifret vækst i forhold til sidste år, som ellers var et rekordår.

– Vi har aldrig oplevet, at der har været så stor – og så tidlig – interesse for Black Friday, som der har været i år. Det overgår alt, hvad vi tidligere har set, siger Jesper Boysen, der er direktør i Power.
Han tilføjer, at kunderne i år er gået efter andre produkter end tidligere år.

– Vi oplever meget stor interesse for tørretumblere og vaskemaskiner i den mest energirigtige klasse, altså A+++. Danskerne tænker energirigtigt som aldrig før. Der er også stor efterspørgsel efter mobiltelefoner i mellemprisklassen. Airfryers er også et hit. Og så har vi haft en 100 % fremgang i de små pakker, der lige passer under juletræet – som fx høretelefoner, siger Jesper Boysen.

Tro på fremtiden
Også hos Whiteaway Group ser man lyst på Black Friday.

– På tværs af vores markeder er Black Friday stadig med afstand vores største salgsdag på året. Både online og i vores fysiske Skousen-butikker, hvor alle medarbejdere endnu engang har ydet en flot indsats og leveret fantastisk service til vores kunder, siger Thomas Zeihlund, CEO for Whiteaway Group.

Synet på fremtiden er også alt andet end sort i sort:

– De udfordrende markedsforhold, med mere konservative forbrugsmønstre og højere grad af erstatningskøb, gør det vanskeligt at spå om udviklingen i de kommende måneder. Vores forventning er dog, at salget af SDA-produkter (Small Domestic Appliances) vil stige hen mod julesalget, og at MDA-salget (Major Domestic Appliances) vil fastholde niveauet.
Vi er ambitiøse og vil fortsætte med at udvikle vores forretning, hvilket naturligt vil kræve fokus og hårdt arbejde – vi er klar, siger Thomas Zeihlund.

– Black Friday er med afstand vores største salgsdag på året, siger Thomas Zeihlund, CEO for Whiteaway Group.
black friday | black week | retail
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.

Den nordligste Elgiganten
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.

Med Danmark som skyggemarked
Den grønlandske forbruger er tålmodig. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er da også "business as unusual".

Hvidt & Frit vinder frem i mat marked
Trods generel afmatning har Hvidt & Frit vundet markedsandele, og kædedirektør Jørgen Højlund glæder sig over endnu et flot regnskab.

Usikre tider – ikke umulige
2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.

2022 blev næstbedste år nogensinde
Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.

All About Me
Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK

Flere heste at spille på
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater er kommet gennem skiftende konjunkturer og corona med skindet på næsen.

2022 – bedre end 2020!
2022 blev trods krig og krise næstbedste år nogen sinde for salg af hvidevarer.

Forbrugerne: holdbarhed vigtigst
Produktet skal holde længe - og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette - og vil have en at tale personligt med ved køb.