Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.
Når både priserne, renterne og forbrugernes usikkerhed stiger, så falder salget af forbrugsgoder. Det lyder som en mørk naturlov, men det samlede billede har lyse nuancer.
Ifølge Danske Bank, som har opgjort kortforbruget hos en million danskere, blev forbruget Black Friday knap 5 procent lavere end i 2021.
Men for det første var 2021 ikke noget ringe år, sådan sagt på jysk.
For det andet har den sorte fredag udvidet sig, så den nu strækker sig over flere dage – ja faktisk uger.
Tyvstart
Power-kæden tyvstartede Black Friday allerede 11. november med åbningen af Power Ishøj, hvor der på en enkelt dag blev omsat for 36 mio. kroner. Siden satte kæden drypvist slagtilbud til salg både på webshoppen og i butikkerne i den såkaldte “Black Week”. Resultatet blev den bedste november i kædens historie – og en tocifret vækst i forhold til sidste år, som ellers var et rekordår.
– Vi har aldrig oplevet, at der har været så stor – og så tidlig – interesse for Black Friday, som der har været i år. Det overgår alt, hvad vi tidligere har set, siger Jesper Boysen, der er direktør i Power.
Han tilføjer, at kunderne i år er gået efter andre produkter end tidligere år.
– Vi oplever meget stor interesse for tørretumblere og vaskemaskiner i den mest energirigtige klasse, altså A+++. Danskerne tænker energirigtigt som aldrig før. Der er også stor efterspørgsel efter mobiltelefoner i mellemprisklassen. Airfryers er også et hit. Og så har vi haft en 100 % fremgang i de små pakker, der lige passer under juletræet – som fx høretelefoner, siger Jesper Boysen.
Tro på fremtiden
Også hos Whiteaway Group ser man lyst på Black Friday.
– På tværs af vores markeder er Black Friday stadig med afstand vores største salgsdag på året. Både online og i vores fysiske Skousen-butikker, hvor alle medarbejdere endnu engang har ydet en flot indsats og leveret fantastisk service til vores kunder, siger Thomas Zeihlund, CEO for Whiteaway Group.
Synet på fremtiden er også alt andet end sort i sort:
– De udfordrende markedsforhold, med mere konservative forbrugsmønstre og højere grad af erstatningskøb, gør det vanskeligt at spå om udviklingen i de kommende måneder. Vores forventning er dog, at salget af SDA-produkter (Small Domestic Appliances) vil stige hen mod julesalget, og at MDA-salget (Major Domestic Appliances) vil fastholde niveauet.
Vi er ambitiøse og vil fortsætte med at udvikle vores forretning, hvilket naturligt vil kræve fokus og hårdt arbejde – vi er klar, siger Thomas Zeihlund.
Læs også....
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!