Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.
Når både priserne, renterne og forbrugernes usikkerhed stiger, så falder salget af forbrugsgoder. Det lyder som en mørk naturlov, men det samlede billede har lyse nuancer.
Ifølge Danske Bank, som har opgjort kortforbruget hos en million danskere, blev forbruget Black Friday knap 5 procent lavere end i 2021.
Men for det første var 2021 ikke noget ringe år, sådan sagt på jysk.
For det andet har den sorte fredag udvidet sig, så den nu strækker sig over flere dage – ja faktisk uger.
Tyvstart
Power-kæden tyvstartede Black Friday allerede 11. november med åbningen af Power Ishøj, hvor der på en enkelt dag blev omsat for 36 mio. kroner. Siden satte kæden drypvist slagtilbud til salg både på webshoppen og i butikkerne i den såkaldte “Black Week”. Resultatet blev den bedste november i kædens historie – og en tocifret vækst i forhold til sidste år, som ellers var et rekordår.
– Vi har aldrig oplevet, at der har været så stor – og så tidlig – interesse for Black Friday, som der har været i år. Det overgår alt, hvad vi tidligere har set, siger Jesper Boysen, der er direktør i Power.
Han tilføjer, at kunderne i år er gået efter andre produkter end tidligere år.
– Vi oplever meget stor interesse for tørretumblere og vaskemaskiner i den mest energirigtige klasse, altså A+++. Danskerne tænker energirigtigt som aldrig før. Der er også stor efterspørgsel efter mobiltelefoner i mellemprisklassen. Airfryers er også et hit. Og så har vi haft en 100 % fremgang i de små pakker, der lige passer under juletræet – som fx høretelefoner, siger Jesper Boysen.
Tro på fremtiden
Også hos Whiteaway Group ser man lyst på Black Friday.
– På tværs af vores markeder er Black Friday stadig med afstand vores største salgsdag på året. Både online og i vores fysiske Skousen-butikker, hvor alle medarbejdere endnu engang har ydet en flot indsats og leveret fantastisk service til vores kunder, siger Thomas Zeihlund, CEO for Whiteaway Group.
Synet på fremtiden er også alt andet end sort i sort:
– De udfordrende markedsforhold, med mere konservative forbrugsmønstre og højere grad af erstatningskøb, gør det vanskeligt at spå om udviklingen i de kommende måneder. Vores forventning er dog, at salget af SDA-produkter (Small Domestic Appliances) vil stige hen mod julesalget, og at MDA-salget (Major Domestic Appliances) vil fastholde niveauet.
Vi er ambitiøse og vil fortsætte med at udvikle vores forretning, hvilket naturligt vil kræve fokus og hårdt arbejde – vi er klar, siger Thomas Zeihlund.
Læs også....
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.