3. januar 2024  |   Branchenyt  |   Marked

Black Week er dobbelt op

GfK: Forbrugerne køber de dyrere “premium”-produkter i Black Week.

Marked
3. januar 2024  |   af Henrik Egede

Black Friday og Black Week var også i 2023 en stor begivenhed inden for salg af hvidevarer og elektronik.

Analysehuset GfK anslår, at Black Friday-omsætningen i en række europæiske markeder var på niveau med 2022. I Tyskland var salget 5% op, i Tyrkiet 9%. I andre lande var afsætningen mindre end året før.

Ifølge GfK er Black Week “dobbelt op” for forbrugerelektronik og ”technical consumer goods”. I alt lå Black Week-afsætningen 2023 i index 104 i forhold til en normal uge. Produkter med mest tydelig fremgang i årets afsætning var AR/VR briller, mini bluetooth højttalere, air-fryers, barbermaskiner, støvsugere og kaffemaskiner.

Forbrugerne er i Black Week klar til at investere i dyrere ”premium”-produkter, fx fladskærme, støvsugere og vaskemaskiner. GfK har for disse produkter registeret et prispunkt på 5-10% over det normale prispunkt. Det betyder, at mange forbrugere bruger Black Week til at købe et bedre og dyrere produkt end de ellers ville have købt.

black friday | black week | forbrugeradfærd | gfk
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.

Årets produkt 2024 
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.

Marked: Fin april 
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.

2025 kan blive vendepunktet
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.

Alfreds anvisninger 
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.

Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.


Annonce
Annonce
Annonce