GfK: Forbrugerne køber de dyrere “premium”-produkter i Black Week.
Black Friday og Black Week var også i 2023 en stor begivenhed inden for salg af hvidevarer og elektronik.
Analysehuset GfK anslår, at Black Friday-omsætningen i en række europæiske markeder var på niveau med 2022. I Tyskland var salget 5% op, i Tyrkiet 9%. I andre lande var afsætningen mindre end året før.
Ifølge GfK er Black Week “dobbelt op” for forbrugerelektronik og ”technical consumer goods”. I alt lå Black Week-afsætningen 2023 i index 104 i forhold til en normal uge. Produkter med mest tydelig fremgang i årets afsætning var AR/VR briller, mini bluetooth højttalere, air-fryers, barbermaskiner, støvsugere og kaffemaskiner.
Forbrugerne er i Black Week klar til at investere i dyrere ”premium”-produkter, fx fladskærme, støvsugere og vaskemaskiner. GfK har for disse produkter registeret et prispunkt på 5-10% over det normale prispunkt. Det betyder, at mange forbrugere bruger Black Week til at købe et bedre og dyrere produkt end de ellers ville have købt.
black friday | black week | forbrugeradfærd | gfkLæs også....
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.