3. januar 2024  |   Branchenyt  |   Marked

Black Week er dobbelt op

GfK: Forbrugerne køber de dyrere “premium”-produkter i Black Week.

Marked
3. januar 2024  |   af Henrik Egede

Black Friday og Black Week var også i 2023 en stor begivenhed inden for salg af hvidevarer og elektronik.

Analysehuset GfK anslår, at Black Friday-omsætningen i en række europæiske markeder var på niveau med 2022. I Tyskland var salget 5% op, i Tyrkiet 9%. I andre lande var afsætningen mindre end året før.

Ifølge GfK er Black Week “dobbelt op” for forbrugerelektronik og ”technical consumer goods”. I alt lå Black Week-afsætningen 2023 i index 104 i forhold til en normal uge. Produkter med mest tydelig fremgang i årets afsætning var AR/VR briller, mini bluetooth højttalere, air-fryers, barbermaskiner, støvsugere og kaffemaskiner.

Forbrugerne er i Black Week klar til at investere i dyrere ”premium”-produkter, fx fladskærme, støvsugere og vaskemaskiner. GfK har for disse produkter registeret et prispunkt på 5-10% over det normale prispunkt. Det betyder, at mange forbrugere bruger Black Week til at købe et bedre og dyrere produkt end de ellers ville have købt.

black friday | black week | forbrugeradfærd | gfk
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.