13. december 2021  |   Kort nyt

Blankmedier: udsæt afgiften

Den ny afgift, der vedtages som lov 21. december, skal i løbet af 11 dage implementeres.

Kort nyt
13. december 2021  |   af Henrik Egede

Den såkaldte blankmedieskat får ny form pr. 1. januar 2022 – og industrien, herunder Consumer Electronics Danmark, er mere end almindeligt skeptisk over for den måde, hvorpå Kulturministeriet planlægger at indrette af afgiften.

Den ny afgift, der vedtages som lov 21. december, skal i løbet af 11 dage implementeres. Den vil ifølge et indlæg i Børsen fra IT-Branchen og DI skabe “en byrde af bøvl”, fordi 300.000 virksomheder nu kommer til at betale en afgift, der er tiltænkt forbrugerne. “Uønsket julegave, udsæt afgiften” er budskabet fra producenter og importører.  

Blankmedieskatten skal kompensere kunstnere for digital kopiering og lagring af indhold. Et snævert flertal i Folketinget besluttede tidligere på året at forhøje afgiften til det dobbelte af det anbefalede. Omfanget af forbrugernes faktiske kopiering til harddisk – fx. fra CD’er – er faldet drastisk, og det er derfor industriens synspunkt, at hele ordningen snarest bør tages op til revision.  

blankmedieskatten | consumer electronics | kulturministeriet
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
“Viking Dinner” på CES 2024
CES (Consumer Electronics Show) kører i dagene 8.-12. januar i Las Vegas.

Bang & Olufsen ind i Elektronikbranchen
Bang & Olufsen (B&O) har valgt fra 1. januar 2024 at være medlem af Elektronikbranchen.dk

September uden markedsløft
September 2023 blev tiende måned i træk, der præsterede under niveau sammenlignet med sidste år .

Elgiganten med plus i perfekt storm
Elgiganten er tilfreds med at kunne præstere et positivt årsregnskab for 2022-2023. 

Nilfisk på Marmormolen
Nilfisk, et af APPLiA Danmarks danske medlemmer, er netop flyttet ind i hovedkontor.

Forbrugerne: pæne køkkener
OK Køkkenrenovering fortæller, at den gennemsnitlige ordre er vokset med 10 % i første kvartal af 2023.

Power åbner i Sverige
Power, der for nogle år siden etablerede sig i det danske marked med salg af hvidevarer og elektronik, er nu rykket ind i Sverige.

Hvidevarekøb er en social aktivitet
De fleste i familien er involveret i køb af nye hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater

Forskel på oplevelse og realitet
54% af alle hvidevarekøb finder sted, fordi det gamle produkt er holdt op med at fungere.

Stabilt købsmønster
To ud af tre (66%) købte sidste år deres hvidevarer i den fysiske butik – og det tal har ligget rimelig stabilt siden 2018.

Smart skal ikke koste
Der er ikke behov for en kampagne, der udbreder kendskabet til ”smarte” og net-opkoblede hvidevarer.


Annonce
Annonce