The show must go on, siger man på teateret, når noget går galt –
som nu med corona. Spørgsmålet er, om det også gælder fysiske
trade shows som den nyligt aflyste IFA-messe i Berlin.
Bliver det “back to normal” med tætte folkemængder i store haller – eller ser vi ind i et “new normal”, hvor langt mere foregår virtuelt via nettet?
Vi spurgte Claus Sneppen, der er associeret partner i Instituttet for Fremtidsforskning og i årtier har arbejdet med messer og fysiske versus digitale mødeformer.
– Vi kommer ikke til at vende tilbage til det, der var før. Vi ser ind i et forandret messe- og konferencemarked. Efter en kriseperiode vender man normalt tilbage til gamle vaner, men denne krise adskiller sig, fordi vi har opdaget et alternativt og velfungerende spor. Vi red på en hest, men nu kom vi over at sidde på et andet køretøj. Og lige nu stiller vi os selv spørgsmålet: Skal vi tilbage på hesten – eller hvad giver bedst mening?
Virtuelle Platforme
Aarhus-virksomheden Cadpeople har specialiseret sig i at bygge virtuelle platforme, og trods genåbningen mærker man stor efterspørgsel.
– Mange af de kunder, vi har hjulpet, har gennem brugen af deres virtuelle platform opdaget nye muligheder i forbindelse med kontakt til kunder og produktfremvisning. Det betyder, at vi fortsat udvikler nye og innovative løsninger, fortæller Thomas Langvad Jensen, Business Development Manager i Cadpeople.
En af disse løsninger kan afprøves på: kortlink.dk/2d9qk. Her lander du i en animeret messehal, hvor du med få klik kan besøge forskellige stande og få produkter beskrevet i tekst og video. Du kan også chatte med udstillerne og hente uddybende materiale.
– De virtuelle platforme er indlevende, fordi de foregår i 3D-skabte omgivelser. Vi ser dem som et værdiskabende supplement til de fysiske messer. Alle dem, der ikke har mulighed for at deltage fysisk, kan bruge den digitale platform, så man rammer en bredere målgruppe, siger Thomas Langvad Jensen.
Heri bakkes han op af fremtidsforskeren:
– Jeg hører fra dem, jeg arbejder med, at de når ud til langt flere mennesker, når de er digitale. I forhold til målgruppen er det jo typisk et mindretal, der kommer på messen. Hvis indeks 100 er det fysiske, kan du måske løfte det til 500 ved digitalt at nå dem, der ikke mødte op, siger Claus Sneppen.
Digital Overbygning
Når det gælder digitalisering, har vi kun set toppen af isbjerget, for der investeres massivt i at gengive, eller sågar overgå, virkeligheden.
– Alene Facebook har tusinder af ansatte, der bygger “metaverser”, hvor vi kan gøre langt mere end i den fysiske verden. Så hvornår giver det fysiske mening? Jeg siger ikke, det forsvinder, men det bliver i stigende grad et bevidst tilvalg, siger Claus Sneppen.
Det er selvsagt dyrere at gennemføre en messe, der både er analog og digital, og derfor vil der ifølge Claus Sneppen ske en konsolidering, hvor en række små messer forsvinder, mens de store prioriteres endnu mere. En messe som IFA kunne faktisk “få et skud steroider”, vurderer han. Også i de fysiske rammer, som trods alt kan noget særligt.
– Jo mere vi digitaliserer, desto mere bevidste bliver vi om, hvad det analoge kan. Vi bruger det typisk til at etablere kontakter, relationer og udvikling. Her er to polariserede hovedstrømme: Hvad er digitalt muligt? Og hvad er analogt nødvendigt? De to hænger sammen. Og det, der ikke er digitalt muligt i dag, bliver det nok i overmorgen, siger Claus Sneppen.
Så hvis vi skal vove et svar på spørgsmålet i overskriften, må det blive: Ja, i høj grad. Men ikke kun.
Hvad siger branchen?
Niels Bille, Managing Director – Gorenje Group Nordic
– IFA er for os en fantastisk og savnet mulighed for yderligere at accelerere væksten ved at vise den kæmpe bredde, vi har i vores produktportefølje. På Hisense/Gorenje har vi en ny generation af ovne, der bare præsenterer sig bedre fysisk, end på en powerpoint, og på Hisense TV er det helt afgørende at kunne se billedkvaliteten med egne øjne. Længe har vi måttet klare os med Powerpoints, Teams og kameraer for at komme tættest muligt på, men det vil altid være bedre at få mulighed for at ”sparke dæk”. Vi får flere virtuelle kundemøder generelt, men for messerne tror vi, det vil være en fast bestanddel igen, når den globale corona- situation kommer under kontrol. Jeg kan også røbe, at vi i december åbner et ASKO Experience Center i ”køkkencentrum” af København, så her ser vi også frem til at byde både forhandlere og forbrugere velkomne til at opleve ASKO såvel fysisk som online. Udover produkt-showroom, vil der være live cooking-events og køkkenskoler.
Joachim Laugesen, Sales Director – De’Longhi Northern Europe
– IFA har altid været den primære udenlandske messe for SDA og for De’Longhi, hvor vi og kunder/ potentielle nye kunder har mødtes for et blik på nyheder og status på samarbejde. Det seneste halvandet år har om noget lært os nye måder at ”mødes” på – men også at det fysiske møde har stor betydning. Derfor er det naturligvis ærgerligt, at IFA 2021 er aflyst. Med de seneste corona-lempelser er rejser og fysiske møder gjort muligt, og vi glæder os til igen at kunne mødes fysisk med kunder. Generelt er nyheder allerede diskuteret og præsenteret for alle primære kunder, så messer er ofte en opfølgning. Vi ser bare frem til igen at kunne deltage på IFA og andre messer. Det fysiske møde er stadig vigtigt, så formentlig ender vi på et niveau tæt på ”back to normal”. Men vi har alle lært fordelene ved teknologi, så onlinepræsentationer, uddannelser etc. vil helt klart være en større del af fremtiden.
Morten Liengaard, Managing Director – BSH Hvidevarer
– Det har været trist, at IFA ikke kunne finde sted i fysisk form som i årerne før corona. Vi har forsøgt at klare os igennem via diverse digitale/virtuelle events, men der er ingen tvivl om, at den personlige kontakt til både handelspartnere, forbrugere og pressen har været savnet. Selv om vi har kunnet formidle mange informationer virtuelt, hører vores produkter stadigvæk ind under kategorier, der trods alt bedst opleves ved at se og røre dem ”i virkeligheden”. Digital- eller hybridevents er helt sikkert kommet for at blive, så vi går ud fra, at fremtiden vil byde på et mix af både fysiske og virtuelle events. Vi er nok alle blevet lidt klogere på, hvad der fremover giver mest mening – efter næsten to år med hårde restriktioner på den fysiske del. Mange ting ønsker vi os tilbage igen, sådan som de var før pandemien, mens andre ideer og koncepter har vist sig at give lige så meget – hvis ikke sågar mere – mening i en digital/virtuel form.
Hvad siger pressen?
Thomas Breinstrup, Journalist – Berlingske Business
– Det er klart lettere at få overblik over en fysisk messe ved at følge den digitalt. Man sparer oceaner af tid, når man ikke skal kæmpe sig gennem pakkede messehaller, hvor man undervejs ikke kan orientere sig om alt det andet, der sker. Selv under normale, fysiske messer før corona brugte jeg som udsendt også en del tid online for at orientere mig bredere.
Omvendt har fysiske messer den betydelige fordel, at der er mennesker til stede. Mennesker, man tilfældigt møder undervejs, og mennesker, som hurtigt kan fortælle om – og ikke mindst demonstrere – nye produkter.
De digitale messer har været udmærkede under coronaepidemien, når alternativet var en aflysning, men præsentationerne bliver stereotype. Man kan ikke selv afprøve produkterne og forholde sig til de udsagn, man får præsenteret, og man opdager aldrig de skæve tiltag og smarte ekstrafunktioner, som ikke får det store rampelys. For vante messedeltagere mangler også nærværet.
Rasmus Rosenmeier, New Medie Editor – Ritzaus Bureau
– Jeg savner i høj grad de fysiske messer. Det er her, man lettest møder nye mennesker, som ofte bliver vigtige kilder. Messerne giver også en sjælden lejlighed til at koncentrere sig om stofområdet. I en travl hverdag på hjemmeredaktionen er det utænkeligt at bruge flere timer på de seneste teknologiske landvindinger inden for dybfrysere.Normalt laver jeg mindst en, ofte flere, historier om hvidevarer i forbindelse med IFA og CES. I år har jeg slet ikke skrevet om hvidevarer. Det er ikke, fordi historierne ikke er der, jeg får bare ikke prioriteret området, når jeg ikke er på messerne. Online-begivenheder bliver ofte tunge og statiske og efterlader en række ubesvarede spørgsmål. Jeg savner muligheden for ”hands on” – og for at snakke med de folk, der kender de enkelte produkter. Så jeg håber, de fysiske messer vender tilbage, måske i en mere smittesikker form. Jeg har svært ved at forestille mig, at det hele fremover skal foregå online. Det vil i hvert fald give et stort tab i forhold til dækningen af området.
branchen | claus sneppen | ifa messe | joachim laugesen | morten liengaard | niels bille | rasmus rosenmeier | thomas breinstrupLæs også....
Der blev ingen IFA i år, men produktnyheder er der nok af. Så vi bad producenterne byde ind med de produkter, de havde glædet sig til at vise frem i Berlin.
Vi er i fuld gang med at genopdage de gode fødevarer – og på alle måder det danske køkken. Hvidvare-nyt tog med en flok ambitiøse ”foodies” til årets kokkekonkurrence på Bornholm …