12. april 2024  |   Branchenyt

Bosch-Siemens ser lyst på fremtiden

Den 11. april løftede selskabet sløret for regnskabsåret 2023 med en omsætning på 14,8 milliarder euro. Som ventet er det lavere end under corona-boomet, men BSH vandt vigtige markedsandele og venter fremgang.

Branchenyt
12. april 2024  |   af Søren Bang Hansen

– I et udfordrende miljø har BSH endnu engang vist sin modstandsdygtighed med en samlet præstation, der er markant bedre end markedet. Vi følger en klar vej fremad, der ikke kun gør os i stand til at mestre de nuværende udfordringer, men også udbygge vores styrker, siger adm. direktør Dr. Matthias Metz.
Han understreger, at de økonomiske og geopolitiske kriser fundamentalt har ændret betingelserne for hele industrien.

– For at styrke BSH’s konkurrenceevne og finansiere de nødvendige investeringer er det nødvendigt at holde et vågent øje med omkostningssituationen og tilpasse den tilknyttede personaleplanlægning til fremtiden, siger Matthias Metz.

Regional nedgang
Trods stabile markedsandele oplevede Nordamerika (USA/Canada) en omsætningsnedgang på 11,3 %, primært på grund af svag efterspørgsel og et meget konkurrencepræget marked.
En næsten lige så stor nedgang i Kina (10,5 %) tilskrives især negative valutakurseffekter og afmatningen i den kinesiske økonomi. BSH er fortsat den største ikke-kinesiske producent af husholdningsapparater på det kinesiske marked, selvom priskonkurrencen fra asiatiske udbydere er hård.
Antallet af solgte husholdningsapparater faldt også i Europa, hvor højere gennemsnitspriser dog begrænsede omsætningsnedgangen til 6,3 %.
I andre regioner opnåede BSH faktisk stigninger i omsætningen – fx i Sydeuropa. Og i “emerging markets”, som inkluderer Østeuropa, Mellemøsten og Afrika, var omsætningen kun nede med 2,2 %.

Klar vej frem
Branchen kommer fra et svært sted, men BSH er tryg ved fremtiden.

– Vores mål er klart: Med fremragende brands og kraftfulde, innovative og holdbare produkter ønsker vi at inspirere vores forbrugere, samtidig med at vi fører vores kunder og detailpartnere til succes, understreger Matthias Metz.

– For at opnå dette følger vi en strategisk vej fremad: Da vi ønsker at fortsætte med at vokse succesfuldt i alle BSH-regioner, udvider vi vores tilstedeværelse på lokale markeder. Ud over at udvikle markedsspecifikke produktinnovationer har vi for eksempel investeret i et nyt service- og logistikcenter i Tyrkiet og en ny ovnfabrik i Egypten til det afrikanske marked.

Vækst i tøjvask
Sidste års faldende boligsalg udløste en betydelig reduktion i køkkensalget og dermed lavere samlet efterspørgsel på især indbyggede hvidevarer. Det er mest tydeligt inden for ovne, kogeplader, køleskabe og opvaskemaskiner.
Til gengæld meldes om positive resultater inden for tøjvask (Laundry Care) og den omfattende portefølje af kundeservice.
Inden for små husholdningsapparater faldt omsætningen med 7,2 %, hvilket bl.a. skyldes produktionsafbrydelser relateret til oversvømmelser på BSH’s slovenske fabrik. Siden er leveringsevnen blevet fuldt genoprettet.

Værdifuld innovation
BSH har en stærk portefølje med mange innovative produkter. For eksempel blev Bosch Cookit udnævnt til testvinder, og dermed den bedste køkkenmaskine til madlavning, af den respekterede tyske forbrugerorganisation Stiftung Warentest ved udgangen af 2023.
Det er også værd at fremhæve den nye premium-serie af indbyggede ovne fra Siemens, som tilbyder perfekt bagning og stegning: Ovnen bruger kunstig intelligens og et integreret kamera til automatisk at identificere retter og foreslå passende ovnindstillinger.

Rekordinvesteringer
Takket være proaktiv planlægning står BSH på solid økonomisk grund, så selskabet fortsat kan investere målrettet i sin fremtid. Med en kapitaludgift på 600 millioner euro, svarende til cirka 4 % af omsætningen, fokuserer BSH på at implementere sin produkt- og vækststrategi i alle regioner.

– Med en rekordtotal på omkring 850 millioner euro investerer vi mere i forskning og udvikling end nogensinde før. Vi lægger dermed fundamentet for at opnå vores ambitiøse vækstmål som en af verdens førende producenter af husholdningsapparater, siger CFO Gerhard Dambach.
Selv om det forgangne år var udfordrende, ser BSH optimistisk på fremtiden.

– Vores virksomhed har haft succes i over 55 år og er i en robust position i den nuværende økonomiske situation. Vi har en klar vej fremad, fremragende mærker, overbevisende innovationer og et stærkt team, understreger Matthias Metz.

Matthias Metz, BSH
– Da vi ønsker at fortsætte med at vokse succesfuldt i alle BSH-regioner, udvider vi vores tilstedeværelse på lokale markeder, siger Matthias Metz, BSH
bsh | økonomi
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
“En Amazon på reservedele”
Reservedele findes. 18 mio. reservedele til hvidevarer og elektronik ligger hver dag klar hos ASWO i Nordtyskland.,

APPLiA Commercial – nyt netværk 
Ny EU-regulering og en række nye lovkrav er på vej til de virksomheder, der sælger hvidevarer til det professionelle marked.

Fra nul til noget 
Vi har regler. Men har vi også håndhævelse? EU har siden 2005 haft producentansvar inden for elektronik, hvidevarer og batterier - og får i nærmeste fremtid også producentansvar for andre områder, fx. fiskegrej og emballage.

Elgiganten udvider med salg af brugte hvidevarer
For få måneder siden lancerede Elgiganten konceptet "Ny Start", der hidtil kun har dækket over salg af brugte telefoner. Nu udvider elektronikkæden med salg af brugte hvidevarer.

APPLiA med stabil bestyrelse 
APPLiA Danmark har i nogle år haft en stabil bestyrelse - og det er også tilfældet efter foreningens generalforsamling i 2024.

APPLIA: ikke bare snak  
2023 var et år med usædvanlig gode politiske resultater for APPLiA Danmark og Elektronikbranchen.dk.

DI: Fradrag for reparationer  
"Vi skal sikre et effektivt marked for reparationer, hvor det kan betale sig at reparere frem for at købe nyt. Danske forbrugere skal kunne trække udgifter til reparation af elektronik og hvidevarer fra".

Alfreds anvisninger 
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.

APPLiA Markedsdata bliver nordiske  
APPLiA (og tidligere FEHA) har i mere end 30 år leveret grundlæggende markedsdata om afsætningen i det danske marked til sine medlemmer.

Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

75 år med hvidevarer i St. Ajstrup   
I 1949 blev købmanden i den nordjyske landsby St. Ajstrup til en brugsforening. Senere blev den til Køkken- og Hvidevarebrugsen - i dag en virksomhed (JKE Design) med 40 ansatte og butikker fordelt på fire adresser i Brønderslev, Aalborg, Viborg og Store Ajstrup.


Annonce
Annonce