Den 11. april løftede selskabet sløret for regnskabsåret 2023 med en omsætning på 14,8 milliarder euro. Som ventet er det lavere end under corona-boomet, men BSH vandt vigtige markedsandele og venter fremgang.
– I et udfordrende miljø har BSH endnu engang vist sin modstandsdygtighed med en samlet præstation, der er markant bedre end markedet. Vi følger en klar vej fremad, der ikke kun gør os i stand til at mestre de nuværende udfordringer, men også udbygge vores styrker, siger adm. direktør Dr. Matthias Metz.
Han understreger, at de økonomiske og geopolitiske kriser fundamentalt har ændret betingelserne for hele industrien.
– For at styrke BSH’s konkurrenceevne og finansiere de nødvendige investeringer er det nødvendigt at holde et vågent øje med omkostningssituationen og tilpasse den tilknyttede personaleplanlægning til fremtiden, siger Matthias Metz.
Regional nedgang
Trods stabile markedsandele oplevede Nordamerika (USA/Canada) en omsætningsnedgang på 11,3 %, primært på grund af svag efterspørgsel og et meget konkurrencepræget marked.
En næsten lige så stor nedgang i Kina (10,5 %) tilskrives især negative valutakurseffekter og afmatningen i den kinesiske økonomi. BSH er fortsat den største ikke-kinesiske producent af husholdningsapparater på det kinesiske marked, selvom priskonkurrencen fra asiatiske udbydere er hård.
Antallet af solgte husholdningsapparater faldt også i Europa, hvor højere gennemsnitspriser dog begrænsede omsætningsnedgangen til 6,3 %.
I andre regioner opnåede BSH faktisk stigninger i omsætningen – fx i Sydeuropa. Og i “emerging markets”, som inkluderer Østeuropa, Mellemøsten og Afrika, var omsætningen kun nede med 2,2 %.
Klar vej frem
Branchen kommer fra et svært sted, men BSH er tryg ved fremtiden.
– Vores mål er klart: Med fremragende brands og kraftfulde, innovative og holdbare produkter ønsker vi at inspirere vores forbrugere, samtidig med at vi fører vores kunder og detailpartnere til succes, understreger Matthias Metz.
– For at opnå dette følger vi en strategisk vej fremad: Da vi ønsker at fortsætte med at vokse succesfuldt i alle BSH-regioner, udvider vi vores tilstedeværelse på lokale markeder. Ud over at udvikle markedsspecifikke produktinnovationer har vi for eksempel investeret i et nyt service- og logistikcenter i Tyrkiet og en ny ovnfabrik i Egypten til det afrikanske marked.
Vækst i tøjvask
Sidste års faldende boligsalg udløste en betydelig reduktion i køkkensalget og dermed lavere samlet efterspørgsel på især indbyggede hvidevarer. Det er mest tydeligt inden for ovne, kogeplader, køleskabe og opvaskemaskiner.
Til gengæld meldes om positive resultater inden for tøjvask (Laundry Care) og den omfattende portefølje af kundeservice.
Inden for små husholdningsapparater faldt omsætningen med 7,2 %, hvilket bl.a. skyldes produktionsafbrydelser relateret til oversvømmelser på BSH’s slovenske fabrik. Siden er leveringsevnen blevet fuldt genoprettet.
Værdifuld innovation
BSH har en stærk portefølje med mange innovative produkter. For eksempel blev Bosch Cookit udnævnt til testvinder, og dermed den bedste køkkenmaskine til madlavning, af den respekterede tyske forbrugerorganisation Stiftung Warentest ved udgangen af 2023.
Det er også værd at fremhæve den nye premium-serie af indbyggede ovne fra Siemens, som tilbyder perfekt bagning og stegning: Ovnen bruger kunstig intelligens og et integreret kamera til automatisk at identificere retter og foreslå passende ovnindstillinger.
Rekordinvesteringer
Takket være proaktiv planlægning står BSH på solid økonomisk grund, så selskabet fortsat kan investere målrettet i sin fremtid. Med en kapitaludgift på 600 millioner euro, svarende til cirka 4 % af omsætningen, fokuserer BSH på at implementere sin produkt- og vækststrategi i alle regioner.
– Med en rekordtotal på omkring 850 millioner euro investerer vi mere i forskning og udvikling end nogensinde før. Vi lægger dermed fundamentet for at opnå vores ambitiøse vækstmål som en af verdens førende producenter af husholdningsapparater, siger CFO Gerhard Dambach.
Selv om det forgangne år var udfordrende, ser BSH optimistisk på fremtiden.
– Vores virksomhed har haft succes i over 55 år og er i en robust position i den nuværende økonomiske situation. Vi har en klar vej fremad, fremragende mærker, overbevisende innovationer og et stærkt team, understreger Matthias Metz.

Læs også....
L-82 hedder et lovforslag, som netop er vedtaget i Folketinget - og som inden længe vil gøre danskernes TV-pakker dyrere.
Haier - den kinesiske producent med varemærkerne Haier, Candy og Hoover - har nedlagt sin nordiske afdeling.
”Hvidevare-reparatøren skal ikke stå og klø sig i hovedet ude hos kunden”, siger Thomas Thykjær. Hvidvare-Nyt var med i vognen hos en servicemontør.
BSH styrker sin tilstedeværelse i Danmark med et arkitektonisk nyskabende kontorbyggeri, som skal stå færdigt i slutningen af 2026.
Dansk Producentansvar - det data-hus, der for industrien opsamler data om den cirkulære økonomi - har pr. 1. 1. 2025 fået ny direktør.
Torsdag den 10. april 2025 kan medlemmer af APPLiA Danmark og deltagere i netværkene for Elektronikbranchen.dk og APPLiA Commercial sætte kryds i kalenderen.
Syddansk Erhvervsskole åbner igen muligheden for, at man kan efteruddanne sig til reparatør af hvidevarer.
2025 er første år, hvor forbrugerne kan trække reparation af hårde hvidevarer fra som en del af håndværkerfradraget.
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
Elektronikbranchen.dk - det netværk under APPLiA Danmark, der varetager interesser for producenter af forbrugerelektronik - byder velkommen til sit ottende medlem.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?