10. oktober 2024  |   Branchenyt  |   Marked

Breddesport 

Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Marked
10. oktober 2024  |   af Henrik Egede

96% af danske forbrugere er involverede helt eller delvist i beslutningen, når der skal købes nye hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

Det fremgår af den forbrugeradfærds-undersøgelse, Epinion i august 2024 har dannet for APPLiA Danmark.

Kun 4% erklærer, at de står helt uden for hvidevarernes vidunderlige verden og lader andre tage beslutningen.

Hver tredje af os købte hvidevarer sidste år. 43% brugte mere end DKK 5000 på deres køb.

Hvidevare-køb har i 2024 fået yderligere social slagside. Forbrugere med årsindtægt på under 300.000 DKK har sænket ambitionerne. De køber i højere grad end tidligere de billigste hvidevarer til priser på under DKK 5000.

APPLiA har siden 2018 gennemført forbrugeradfærds-analyser. Vi tror på, at vi på producenternes vegne vinder ved at kende forbrugernes adfærd og holdninger.

Adfærds-undersøgelsen vil blive fremlagt på APPLiA Danmarks medlemsmøde senere på måneden.

applia danmark | epinion | forbrugeradfærds-undersøgelse
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.

Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.


Annonce
Annonce
Annonce