Trods udfordringer med forsyningskæder, inflation og faldende forbrugertillid blev regnskabsåret 2022 endnu et rekordår for BSH, der står bag kendte mærker som Bosch, Siemens, Gaggenau og Neff.
For tredje år i træk melder BSH om en rekordhøj omsætning – denne gang på 15,9 mia. euro.
– Det er et stærkt resultat i udfordrende tider. Takket være vores alsidige portefølje kunne vi gribe de muligheder, der viste sig i markedet, og vækste i alle regioner. Det er en ægte holdpræstation, siger selskabets nye CEO, Matthias Metz.
Uden hjælp fra corona
De to foregående år nød BSH godt af det generelle salgsboom, der fulgte med corona-nedlukningen. Denne effekt aftog i 2022, samtidig med at priserne på energi og materialer steg betydeligt. Alligevel slap BSH altså mere end helskindet gennem året.
– Når vi klarede os godt sidste år, er det takket være loyaliteten hos vores kunder og partnere, vores stærke globale brand-portefølje med innovative produkter og services og et enestående engagement hos vores medarbejdere, siger Matthias Metz.
Væksten i 2022 var størst i den amerikanske region, som tegner sig for en fremgang på hele 16 %.
Globalt set har BSH især oplevet fremgang i produktkategorierne køling (8,8 %) og opvask (8 %), mens SDA (små husholdningsapparater) omvendt er faldet med 6,2 %.
Grønne investeringer
De senere år har BSH arbejdet målrettet på at reducere CO2-udledningen og øge effektiviteten i produktionen.
Sammen med partnere arbejder selskabet på at gøre hele værdikæden mere bæredygtig, blandt andet med øget brug af genanvendt plast og såkaldt “grøn stål”. Disse materialer indgår for eksempel i det nye “Green Collection” køleskab fra Bosch, som lanceres i Europa til maj.
Næste år indvier BSH en ny fabrik i Mexico, som skal producere køle-hvidevarer til det nordamerikanske marked. Selskabet har også for nyligt udvidet sin produktion i Indien og Egypten.
– Med investeringer på et rekordhøjt niveau fortsætter vi udviklingen af bæredygtige og digitale løsninger, som sikrer fremtiden for BSH, siger CFO Gerhard Dambach.

Læs også....
Haier - den kinesiske producent med varemærkerne Haier, Candy og Hoover - har nedlagt sin nordiske afdeling.
L-82 hedder et lovforslag, som netop er vedtaget i Folketinget - og som inden længe vil gøre danskernes TV-pakker dyrere.
”Hvidevare-reparatøren skal ikke stå og klø sig i hovedet ude hos kunden”, siger Thomas Thykjær. Hvidvare-Nyt var med i vognen hos en servicemontør.
BSH styrker sin tilstedeværelse i Danmark med et arkitektonisk nyskabende kontorbyggeri, som skal stå færdigt i slutningen af 2026.
Dansk Producentansvar - det data-hus, der for industrien opsamler data om den cirkulære økonomi - har pr. 1. 1. 2025 fået ny direktør.
Torsdag den 10. april 2025 kan medlemmer af APPLiA Danmark og deltagere i netværkene for Elektronikbranchen.dk og APPLiA Commercial sætte kryds i kalenderen.
Syddansk Erhvervsskole åbner igen muligheden for, at man kan efteruddanne sig til reparatør af hvidevarer.
2025 er første år, hvor forbrugerne kan trække reparation af hårde hvidevarer fra som en del af håndværkerfradraget.
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
Elektronikbranchen.dk - det netværk under APPLiA Danmark, der varetager interesser for producenter af forbrugerelektronik - byder velkommen til sit ottende medlem.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?