11. april 2025  |   Branchenyt

BSH opnår vækst trods modvind

Europas største producent af husholdningsapparater, BSH Hausgeräte GmbH, opnåede en omsætning på 15,3 milliarder euro i regnskabsåret 2024.

Branchenyt
11. april 2025  |   af Søren Bang Hansen

Det svarer til en vækst på 3 % sammenlignet med året før, eller 7,5 % når man justerer for valutakurseffekter.

Væksten kommer efter et fald i omsætningen året før, som skyldtes afmatningen efter corona-pandemien.

De største udfordringer i 2024 var den fortsat afdæmpede efterspørgsel i mange markeder og en vedvarende nedgang på ejendomsmarkederne, hvilket især påvirkede salget af indbyggede husholdningsapparater.

Vækstmarkeder
I Nordamerika steg omsætningen med knap 3 %, primært drevet af produkter tilpasset det lokale marked.

Europa oplevede derimod et lille fald på 2 %, selvom BSH vandt markedsandele i Tyskland inden for indbyggede apparater. Også Holland, Østrig og Storbritannien viste vækst.

I Kina faldt omsætningen med 4,5 % på grund af valutakurseffekter og den svækkede kinesiske økonomi.

De såkaldte “Emerging Markets”, som omfatter Østeuropa, Mellemøsten, Afrika og Indien, var den største vækstdriver med en omsætningsstigning på 14 %.

– BSH vokser i et udfordrende markedsmiljø og fortsætter med at investere i sin fremtidige levedygtighed og konkurrenceevne, siger CFO Thorsten Lücke.

Produktkategorier
Efter flere års nedgang vendte de fleste produktkategorier tilbage til vækst i 2024.

Vaskemaskiner og tørretumblere voksede med 4,1 %, mens serviceafdelingen steg med 5,2 %.

Opvaskemaskiner (3,2 %) og små husholdningsapparater (5,5 %) viste også betydelig fremgang.

Kun ovne (-4,6 %), kogeplader (-1,3 %) og køleskabe (-0,4 %) oplevede fald, primært på grund af den faldende efterspørgsel på indbyggede apparater.

Investerer i fremtiden
BSH investerede kraftigt i forskning og udvikling i 2024: 5,5 % af omsætningen (835 mio euro) gik til udvikling af nye teknologier.

– Vi foretager massive investeringer i innovationer, der inspirerer mennesker, og i de nødvendige færdigheder og strukturer, der vil gøre os i stand til at omdanne gode ideer til succesfulde produkter endnu hurtigere, forklarer Thorsten Lücke.

Virksomheden brugte desuden 3,4 % af omsætningen (520 mio euro) på at understøtte deres produkt- og vækststrategi med særligt fokus på energieffektivitet og digitalisering.

Trumps tariffer
På den globale pressebriefing blev ledelsen spurgt ind til det aktuelle kaos med amerikanske toldsatser.

– Vi har en task force, der følger det konstant. Under disse forhold må vi holde vores forsyningskæde intakt. Vi har også en stærk produktion i USA, som er et vigtigt marked for os, svarede CEO Matthias Metz.

Mange har udtrykt bekymring for, at Kina vil reagere på tolden ved at oversvømme Europa med billige (hvide)varer, men BSH frygter ikke en priskrig.

– Hård priskonkurrence er intet nyt, det kender vi fra alle markeder. Det afgørende er, at vi konstant forbedrer vores konkurrencekraft. Vi står meget stærkt med fx kundeservice, også under svære forhold, sagde Matthias Metz.

Fremtidsudsigter
På trods af fortsatte udfordringer i markedet og geopolitiske spændinger er BSH optimistisk omkring det nuværende regnskabsår.
Virksomheden har løbende åbnet nye fabrikker og udviklingscentre rundt om i verden og arbejder målrettet på at implementere ny teknologi, herunder Matter-standarden for smarte hjem og mere bæredygtige produktionsmetoder.

– Vi har en klar køreplan for fremtiden, som vi implementerer konsekvent, og som nu begynder at virke, konstaterer Matthias Metz.

Mathhias Metz
Trods toldkrig og dæmpet efterspørgsel ser CEO Mathhias Metz lyst på fremtiden.
Årsregnskab | bsh
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Euronics leverer overskud i svært marked
Trods lavere efterspørgsel opnåede koncernen en omsætningsvækst på 1 %. Arbejdet med effektiviseringer og værdiskabelse for butikkerne fortsætter, da markedet også i 2025 forventes at være vanskeligt.

Mennesker i branchen
Branchen for hvidevarer og forbrugerelektronik består først og fremmest af de mennesker, der arbejder i den. Derfor har vi bedt en række af branchens nøglepersoner om at svare på fire enkle spørgsmål, som til sammen kan tegne et lille portræt af hver enkelt.

Elgiganten åbner i Nyborg
Elgiganten er klar til åbningen af varehus nr. 49 i Nyborg på Fyn. Det fejres med en åbningsfest fredag den 11. april kl. 7, hvor borgmester Kenneth Muhs hjælper med at klippe snoren og byde kunderne indenfor.

Nyt fradrag skal få flere til at reparere hvidevarer, men de færreste ved hvor
Som noget helt nyt kan danskerne fra i år få fradrag for reparation af hvidevarer, men de færreste ved, hvor de skal gå hen for at få vaskemaskinen eller køleskabet repareret. Et nyt initiativ skal afhjælpe problemet.

Dan og hvidevarerne
Europa har et stærkt hjemmemarked for hårde hvidevarer - foruden en betydelig eksport af hvidevarer til andre kontinenter. 75% af hårde hvidevarer og 50% af små elektriske husholdningsapparater solgt i Europa er fremstillet på europæisk grund ...

APPLiA Danmark med ny adresse 
APPLiA Danmark er fra midten af februar at finde på ny adresse - Lyskær 1, 3, 2730 Herlev.

APPLiA med portaler 
APPLiA Danmark og netværkene omkring brancheforeningen går ind i 2025 med nye værktøjer. Vi vil i første halvdel af året præsentere medlemmerne for to nye portaler, som er bestilt af medlemsvirksomhederne.

TV-pakker bliver dyrere  
L-82 hedder et lovforslag, som netop er vedtaget i Folketinget - og som inden længe vil gøre danskernes TV-pakker dyrere.

Haier – nedlægger i Norden 
Haier - den kinesiske producent med varemærkerne Haier, Candy og Hoover - har nedlagt sin nordiske afdeling.

Troldmanden Thomas
”Hvidevare-reparatøren skal ikke stå og klø sig i hovedet ude hos kunden”, siger Thomas Thykjær. Hvidvare-Nyt var med i vognen hos en servicemontør.

BSH investerer i nyt kontor i Ballerup
BSH styrker sin tilstedeværelse i Danmark med et arkitektonisk nyskabende kontorbyggeri, som skal stå færdigt i slutningen af 2026.