1. marts 2022  |   Politik  |   Bæredygtighed  |   Branchenyt  |   Retail

Butikskæder satser på bæredygtighed

Power udvider snart RePower-konceptet med en stor butiksafdeling for genbrugte varer. Også Elgiganten arbejder på at skabe øget opmærksomhed om en bred vifte af bæredygtige tiltag.

Retail
1. marts 2022  |   af Søren Bang Hansen

Power-kæden lancerede sidste år konceptet ”RePower”, hvor man tager kundernes brugte produkter retur og kvitterer med point, der kan omsættes til køb af nye varer. Mange af de brugte produkter sættes i stand for at blive solgt på nettet – og snart også i en stor butiksafdeling med rent fokus på (gen)brugte varer.

– Vi skal have et fysisk udstillingssted for at vise produkterne og få dem solgt. Den nye afdeling bliver på størrelse med mange specialbutikker, nogle hundrede kvadratmeter. Indretningen bliver speciel med nogle farver og et miljø, der signalerer genbrug. Det kommer til at skille sig markant ud fra resten af butikken, fortæller Powers administrerende direktør Jesper Boysen.

Han vil endnu ikke røbe, hvor i landet den nye fysiske RePower-afdeling får premiere, men om alt går vel, sker det i løbet af sommeren.

– Det kræver altså noget ombygning af butikken. Men jeg kan love, at det bliver et besøg værd.

En læringsproces

I mange år har der i Danmark været et etableret marked for salg af brugte mobiltelefoner og bærbare computere. Men hidtil har vi ikke set det samme med hvidevarer og husholdningsapparater.

– På hvidevarer er der langt mere mekanik, og det gør det anderledes. Vi har et fælles ansvar for at fortælle kunderne, at det faktisk er okay at købe noget, der har været brugt før. Det er ikke noget, der kan formidles på få sekunder i en tv-reklame. Vi skal lære at tænke det som en samlet palet på alle leder og kanter, og der er Power de første, der tager det fulde ansvar, siger Jesper Boysen.

Han tilføjer, at RePower-tiltaget ikke umiddelbart har været nogen guldgrube, men det var heller ikke meningen.

– Det er jo en læringsproces, hvor vi skal gøre os nogle erfaringer. Vi tror på, at det her forretningsområde vil udvikle sig, og vi vil godt være med til at ændre tankesættet i hele køb-og-smid-vækkulturen. I stedet for at sælge meget billige køleskabe til 1000 kroner kunne man genanvende et godt produkt. Over tid, måske om 3-5 år, vil vi nok se det billige segment blive udskiftet med renoverede varer i hele branchen. Det tror jeg, at både kunder og forbrugerorganisationer vil tage imod med kyshånd.

Bred vifte af tiltag

Elgiganten har ikke en direkte pendant til RePower, men kæden tager produkter retur og sælger dem igen som outletvarer. Her er primært tale om retur- og udstillingsvarer, men en betydelig del af outlet-produkterne nulstilles eller repareres, før de sælges igen.

– Sidste år reparerede Elgiganten cirka 200.000 produkter – alene i Danmark. På nordisk plan er tallet cirka 650.000 produkter, og her er tale om produkter af stort set alle typer, fortæller Ditte Opstrup Andersen, PR- og kommunikationschef i Elgiganten.

Sidste år fik Elgiganten etableret de såkaldte secure collect-containere i alle varehuse, hvor man kan indlevere brugt elektronik som computere og mobilltelefoner, der kan indeholde personfølsomme data.

– Vi hjælper med at nulstille apparaterne i overensstemmelse med GDPR, så ingen data ligger tilbage. Herefter sørger vi for, at apparaterne bliver skilt ad helt ned til de enkelte metaller og mineraler, fortæller Ditte Opstrup Andersen.

I 2020 indsamlede Elgiganten 30.000 tons elektronikskrot, blandt andet via de opsatte containere. Kæden har desuden et omfattende retursystem, hvor man fx tager kundens gamle køleskab retur og sørger for den rigtige håndtering, så det bliver genanvendt efter alle kunstens regler. Det er også muligt at aflevere brugte batterier i butikken.

Genopfriskning

  • Genbrug = Produkterne bruges igen, som vi kender det fra handel med brugte produkter.
  • Genanvendelse = Produkterne nedbrydes, og materialerne anvendes til fremstilling af nye produkter.

Fælles indsats

Sideløbende gør Elgiganten en stor indsats for at forlænge produkternes levetid. Via online-universet Elcare tilbydes cirka 4 millioner reservedele, så folk kan gå ind og finde det, de mangler for at få repareret deres apparater.

– Det er vores forsøg på at få kunderne til at forlænge produktets levetid i stedet for bare at købe nyt hver gang. Men slutbrugerne skal vide, at muligheden findes, og derfor har vi en opgave i at fortælle om det, siger Ditte Opstrup Andersen.

Elgiganten har arbejdet med bæredygtighed i mindst 10 år, men fremover vil kæden gøre mere for at udbrede kendskabet til de grønne løsninger.

– Det er en opgave, vi ser ligge foran os her, hvor vi gerne vil oplyse mere om det, vi gør. For eksempel vil vi gerne gøre det mere synligt ude i varehusene. Vi satser også på træning af medarbejdere, så de er bedre klædt på til at hjælpe kunderne i den bæredygtige retning, fortæller Ditte Opstrup Andersen og tilføjer:

– Vi kunne godt tænke os, at fremtiden inden for elektronikbranchen kommer til at se anderledes ud. Men det er ikke muligt at klare alene. Vi skal have konkurrenter og branche og forbrugere med. Tage hinanden i hånden og ville det sammen. Det er et spørgsmål om at blive klogere på området og hjælpe miljøet på vej ved at træffe nogle lidt andre beslutninger, end man måske har været vant til.

I alle Elgigantens varehuse findes containere til sikker aflevering af computere, telefoner, pærer, batterier og andet el-affald.
bæredygtighed | ditte opstrup andersen | elgiganten | genanvendelse | genbrug | jesper boysen | power
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Fodbold sælger fjernsyn
Power forventer 20 % stigning i tv-salget under sommerens EM i fodbold. Erfaringen viser nemlig, at store sportsbegivenheder gør underværker for tv-salget.

Elgiganten udvider med salg af brugte hvidevarer
For få måneder siden lancerede Elgiganten konceptet "Ny Start", der hidtil kun har dækket over salg af brugte telefoner. Nu udvider elektronikkæden med salg af brugte hvidevarer.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Power-åbning skabte kø på 900 meter
Shoppingcentret Rødovre Centrum fik ny elektronik- og hvidevarebutik den 27. oktober, da Power åbnede sin butik nr. 26. Interessen fra kunderne var så stor, at omsætningsmålet for hele dagen blev nået allerede klokken 12.

Power-eksperiment: Tilbudsaviser giver stadig mening
De koster dyrt i penge og papir, og der findes et hav af digitale alternativer. Men nu har Power-kæden testet effekten af de fysiske tilbudsaviser, og konklusionen er klar.

Ikke fucke med batterierne – nu på tegnsprog
Bodil Jørgensen skælder stadig danske forbrugere ud. Dem, der ikke vil høre, og nu også dem, der ikke kan høre...

Power vinder fodbold-sejr
Elektronik- og hvidevarekæden Power fik torsdag medhold i en sag, kæden havde anlagt mod DBU. Sagens kerne var, om Power krænkede DBU's rettigheder i sin markedsføring op til seneste EM i fodbold. Afgørelsen kan få stor betydning for hele branchen.

Se hvad du kan spare på energirigtige hvidevarer
De høje el- og energipriser vejer tungt i budgettet hos mange danskere. Derfor hjælper Electrolux nu forbrugerne med at vurdere, hvor meget man kan spare ved at skifte til et konkret produkt.

Power overtager 29 svenske butikker
Elektronikkæden Power udvider med 29 svenske butikker fra den tyske koncern MediaMarkt. Med opkøbet har Power fysiske butikker i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Reparation: max 1000 kr
Kan den repareres? 1000 kr. er smertegrænsen for forbrugeren, når det gælder reparation af hvidevarer.

De’Longhi præsenterer nyt bæredygtighedsmanifest
Under parolen ”Transforming with integrity” beskriver De'Longhi intentioner, motiver og mission på tre fokusområder inden for bæredygtighed, hvor virksomheden ønsker at gøre en forskel.


Annonce
Annonce
Annonce