Power udvider snart RePower-konceptet med en stor butiksafdeling for genbrugte varer. Også Elgiganten arbejder på at skabe øget opmærksomhed om en bred vifte af bæredygtige tiltag.
Power-kæden lancerede sidste år konceptet ”RePower”, hvor man tager kundernes brugte produkter retur og kvitterer med point, der kan omsættes til køb af nye varer. Mange af de brugte produkter sættes i stand for at blive solgt på nettet – og snart også i en stor butiksafdeling med rent fokus på (gen)brugte varer.
– Vi skal have et fysisk udstillingssted for at vise produkterne og få dem solgt. Den nye afdeling bliver på størrelse med mange specialbutikker, nogle hundrede kvadratmeter. Indretningen bliver speciel med nogle farver og et miljø, der signalerer genbrug. Det kommer til at skille sig markant ud fra resten af butikken, fortæller Powers administrerende direktør Jesper Boysen.
Han vil endnu ikke røbe, hvor i landet den nye fysiske RePower-afdeling får premiere, men om alt går vel, sker det i løbet af sommeren.
– Det kræver altså noget ombygning af butikken. Men jeg kan love, at det bliver et besøg værd.
En læringsproces
I mange år har der i Danmark været et etableret marked for salg af brugte mobiltelefoner og bærbare computere. Men hidtil har vi ikke set det samme med hvidevarer og husholdningsapparater.
– På hvidevarer er der langt mere mekanik, og det gør det anderledes. Vi har et fælles ansvar for at fortælle kunderne, at det faktisk er okay at købe noget, der har været brugt før. Det er ikke noget, der kan formidles på få sekunder i en tv-reklame. Vi skal lære at tænke det som en samlet palet på alle leder og kanter, og der er Power de første, der tager det fulde ansvar, siger Jesper Boysen.
Han tilføjer, at RePower-tiltaget ikke umiddelbart har været nogen guldgrube, men det var heller ikke meningen.
– Det er jo en læringsproces, hvor vi skal gøre os nogle erfaringer. Vi tror på, at det her forretningsområde vil udvikle sig, og vi vil godt være med til at ændre tankesættet i hele køb-og-smid-vækkulturen. I stedet for at sælge meget billige køleskabe til 1000 kroner kunne man genanvende et godt produkt. Over tid, måske om 3-5 år, vil vi nok se det billige segment blive udskiftet med renoverede varer i hele branchen. Det tror jeg, at både kunder og forbrugerorganisationer vil tage imod med kyshånd.
Bred vifte af tiltag
Elgiganten har ikke en direkte pendant til RePower, men kæden tager produkter retur og sælger dem igen som outletvarer. Her er primært tale om retur- og udstillingsvarer, men en betydelig del af outlet-produkterne nulstilles eller repareres, før de sælges igen.
– Sidste år reparerede Elgiganten cirka 200.000 produkter – alene i Danmark. På nordisk plan er tallet cirka 650.000 produkter, og her er tale om produkter af stort set alle typer, fortæller Ditte Opstrup Andersen, PR- og kommunikationschef i Elgiganten.
Sidste år fik Elgiganten etableret de såkaldte secure collect-containere i alle varehuse, hvor man kan indlevere brugt elektronik som computere og mobilltelefoner, der kan indeholde personfølsomme data.
– Vi hjælper med at nulstille apparaterne i overensstemmelse med GDPR, så ingen data ligger tilbage. Herefter sørger vi for, at apparaterne bliver skilt ad helt ned til de enkelte metaller og mineraler, fortæller Ditte Opstrup Andersen.
I 2020 indsamlede Elgiganten 30.000 tons elektronikskrot, blandt andet via de opsatte containere. Kæden har desuden et omfattende retursystem, hvor man fx tager kundens gamle køleskab retur og sørger for den rigtige håndtering, så det bliver genanvendt efter alle kunstens regler. Det er også muligt at aflevere brugte batterier i butikken.
Genopfriskning
- Genbrug = Produkterne bruges igen, som vi kender det fra handel med brugte produkter.
- Genanvendelse = Produkterne nedbrydes, og materialerne anvendes til fremstilling af nye produkter.
Fælles indsats
Sideløbende gør Elgiganten en stor indsats for at forlænge produkternes levetid. Via online-universet Elcare tilbydes cirka 4 millioner reservedele, så folk kan gå ind og finde det, de mangler for at få repareret deres apparater.
– Det er vores forsøg på at få kunderne til at forlænge produktets levetid i stedet for bare at købe nyt hver gang. Men slutbrugerne skal vide, at muligheden findes, og derfor har vi en opgave i at fortælle om det, siger Ditte Opstrup Andersen.
Elgiganten har arbejdet med bæredygtighed i mindst 10 år, men fremover vil kæden gøre mere for at udbrede kendskabet til de grønne løsninger.
– Det er en opgave, vi ser ligge foran os her, hvor vi gerne vil oplyse mere om det, vi gør. For eksempel vil vi gerne gøre det mere synligt ude i varehusene. Vi satser også på træning af medarbejdere, så de er bedre klædt på til at hjælpe kunderne i den bæredygtige retning, fortæller Ditte Opstrup Andersen og tilføjer:
– Vi kunne godt tænke os, at fremtiden inden for elektronikbranchen kommer til at se anderledes ud. Men det er ikke muligt at klare alene. Vi skal have konkurrenter og branche og forbrugere med. Tage hinanden i hånden og ville det sammen. Det er et spørgsmål om at blive klogere på området og hjælpe miljøet på vej ved at træffe nogle lidt andre beslutninger, end man måske har været vant til.
Læs også....
Trods udfordrende markedsvilkår har Whiteaway Group løftet omsætningen fra forrige regnskabsår og vundet markedsandele på tværs af Danmark, Sverige og Norge.
En ny undersøgelse viser, hvilke tilbudsvarer danskerne søger efter her i ugerne op til Black Friday. Der er masser af husholdningsapparater og hvidevarer på ønskelisten. Og gæt engang, hvilket apparat der indtager førstepladsen...
Power slog både rekord og forventninger, da kæden 4. oktober åbnede sin nye butik i Odense. Salget på åbningsdagen rundede 51 millioner kroner.
Elektronik- og hvidevarekæden Power har politianmeldt konkurrenten for ”omfattende fusk med førpriser”.
Power forventer 20 % stigning i tv-salget under sommerens EM i fodbold. Erfaringen viser nemlig, at store sportsbegivenheder gør underværker for tv-salget.
For få måneder siden lancerede Elgiganten konceptet "Ny Start", der hidtil kun har dækket over salg af brugte telefoner. Nu udvider elektronikkæden med salg af brugte hvidevarer.
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.
Shoppingcentret Rødovre Centrum fik ny elektronik- og hvidevarebutik den 27. oktober, da Power åbnede sin butik nr. 26. Interessen fra kunderne var så stor, at omsætningsmålet for hele dagen blev nået allerede klokken 12.
De koster dyrt i penge og papir, og der findes et hav af digitale alternativer. Men nu har Power-kæden testet effekten af de fysiske tilbudsaviser, og konklusionen er klar.
Bodil Jørgensen skælder stadig danske forbrugere ud. Dem, der ikke vil høre, og nu også dem, der ikke kan høre...
Elektronik- og hvidevarekæden Power fik torsdag medhold i en sag, kæden havde anlagt mod DBU. Sagens kerne var, om Power krænkede DBU's rettigheder i sin markedsføring op til seneste EM i fodbold. Afgørelsen kan få stor betydning for hele branchen.