CES-messen i Las Vegas 2020 åbnede igen-igen døren til fremtiden med flere interessante eksempler
En Roomba med arme?
Ikke i år og ikke næste år, men det er den slags prototyper, der arbejdes på i iRobot, den Massachussetts-baserede virksomhed bag bl. a. Roomba. Colin Angle, CEO for virksomheden, kunne på Consumer Electronics Show 2020 i Las Vegas afsløre, at der arbejdes på en robot med arme, der kan udføre komplekse opgaver i hjemmet, fx. vasketøj, opvask og servering af mad.
iRobot har tidligere eksperimenteret med robot-arme uden at kunne finde anvendelse for produkterne – men Colin Angle fastslog på CES, at ny teknologi nu gør den slags apparater mulige. Nye produkter med robot-arme vil i givet fald tidligst ramme markedet ”om fem år”.
Samsung-køleskabe på CES
Samsung deltog i CES i Las Vegas under mottoet ”The Age of Experience”. En del af Samsungs hvidevarer er nu opgraderet med kunstig intelligens: Bl.a. er Family Hub køleskabet udrustet med AI-drevne forbedringer, så forbrugeren via køleskabsdøren kan planlægge måltider, dele videomateriale og styre hjemmets øvrige apparater.
Samsungs Bespoke-køleskabsserie handler ikke længere kun om farvevalg på køleskabsdøren, men også om individuel tilpasning af funktioner inden i køleskabet – alt efter forbrugerens aktuelle behov for temperaturzoner.
Endelig præsenterede Samsung Planta – et skab for urter og grønt – samt Cube, et mini-køleskab.
Yummly fra Whirlpool
Whirlpool vandt prisen for bedste køkkentilbehør på CES 2020 – ifølge både Business Insider og Digital Trends.
Yummly er Whirlpool’s digitale platform for opskrifter og madlavning – og inden for Yummly lancerede Whirlpool på CES et intelligent stege-termometer, der sender din smart phone opdateret information om tilberedningen i ovnen. Termometret angiver temperatur på både fødevarer og ovn, så kyllingen eller flæskestegen ikke bliver tør. Hvis opskriften indeholder et skift i temperatur, klarer Yummly også dette.
Læs også....
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.