24. marts 2022  |   Kort nyt

CO2 beregner sat i gang

Hvor stor er den konkrete klimagevinst i genbrug og genanvendelse af hvidevarer og elektronik?

Kort nyt
24. marts 2022  |   af Henrik Egede

Hvor stor er den konkrete klimagevinst i genbrug og genanvendelse af hvidevarer og elektronik?

Hvad er klimabesparelsen, når en vaskemaskine sælges genbrugt og får længere brugslevetid? Og hvad er klimaaftrykket, når udtjente produkter og komponenter sorteres og omdannes, så de kan indgå i nye produkter?

Den slags spørgsmål besvares i en ny C02-omregner, som brancheforeninger i Danmark, Norge og Sverige sammen med industriens kollektive ordninger fra taget initiativ til.

CO2 beregneren, den første af sin art, dannes i de kommende måneder i samarbejde med den danske ingeniørvirksomhed COWI.  

co2-omregner | cowi | klimabesparelsen
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
“Viking Dinner” på CES 2024
CES (Consumer Electronics Show) kører i dagene 8.-12. januar i Las Vegas.

Bang & Olufsen ind i Elektronikbranchen
Bang & Olufsen (B&O) har valgt fra 1. januar 2024 at være medlem af Elektronikbranchen.dk

September uden markedsløft
September 2023 blev tiende måned i træk, der præsterede under niveau sammenlignet med sidste år .

Elgiganten med plus i perfekt storm
Elgiganten er tilfreds med at kunne præstere et positivt årsregnskab for 2022-2023. 

Nilfisk på Marmormolen
Nilfisk, et af APPLiA Danmarks danske medlemmer, er netop flyttet ind i hovedkontor.

Forbrugerne: pæne køkkener
OK Køkkenrenovering fortæller, at den gennemsnitlige ordre er vokset med 10 % i første kvartal af 2023.

Power åbner i Sverige
Power, der for nogle år siden etablerede sig i det danske marked med salg af hvidevarer og elektronik, er nu rykket ind i Sverige.

Hvidevarekøb er en social aktivitet
De fleste i familien er involveret i køb af nye hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater

Forskel på oplevelse og realitet
54% af alle hvidevarekøb finder sted, fordi det gamle produkt er holdt op med at fungere.

Stabilt købsmønster
To ud af tre (66%) købte sidste år deres hvidevarer i den fysiske butik – og det tal har ligget rimelig stabilt siden 2018.

Smart skal ikke koste
Der er ikke behov for en kampagne, der udbreder kendskabet til ”smarte” og net-opkoblede hvidevarer.


Annonce
Annonce