15. oktober 2021  |   Branchenyt  |   Marked

Cool museums i Vojens

Siden 1997 har ildsjæle i stilhed opbygget et seværdigt museum for Brødrene Gram i Vojens.

Marked
15. oktober 2021  |   af Henrik Egede

Vojens: Statsminister Mette Frederiksen var ved corona-epidemiens begyndelse meget optaget af at holde ProduktionsDanmark i gang.

Den, der vil et spadestik dybere ned i, hvad ProduktionsDanmark rent faktisk er (og var) for noget, har et godt museum at besøge. Det ligger i Vojens og har fokus på den engang betydelige danske produktion og eksport af hvidevarer.

Museet er oplagt til forårs- eller sommerbesøg for mennesker, der er interesserede i teknologi, forbrugeradfærd eller bare vores nærmeste danske fortid. Ideen hermed givet videre.

Gram stadig stærkt varemærke

I Vojens har ildsjæle – tidligere ledende medarbejdere fra Brødrene Gram-fabrikkerne – i stilhed siden 1997 opbygget et museum, et arkiv og ikke mindst en udstilling, der på fornem vis fortæller historien om virksomheden Brødrene Gram, der især i sidste halvdel af 1900-tallet havde sin storhedstid med eksport af køle- og fryseprodukter.

Som en sidegevinst fortælles historien om produktion, virksomhedsopbygning og forbrugernes modeprægede præferencer i 1900-tallet indtil det sidste køleskab forlod fabrikken i 2002.

Varemærket Gram er i dag stadig så indarbejdet, at det kommer blandt de øverste, når danske forbrugere uhjulpet bliver bedt om at nævne et køleskabs-mærke.

Her på siderne skal hele historien om Brødrene Gram ikke fortælles – fra starten i 1901 med fabrikation af vægte til landbruget over en blomstrende produktion af køleskabe og frysere til verdensmarkedet i efterkrigstiden til nutiden.

I stedet skal via fotos fortælles et par små historier om virksomheden og produkterne. Resten kan ses og opleves på museet.

Brødrene Grams Historiske Arkiv og Museum ligger i Danmarksgade 16 i Vojens. Der er ikke åbningstider. Museet er åbent for rundvisning efter aftale. Det er museets formand, tidl. fabrikschef Poul Nørgaard Madsen, der i første omgang skal kontaktes for en guidet rundvisning (pmpolima@gmail.com).

Museet i Vojens har desuden en støtteforening – Museumsforeningen – som interesserede kan blive medlem af. Helle Damgaard, tidl. marketingschef for Gram A/S, er foreningens formand.

Da fryseren var luksus

Køleskabe og frysere var i årene efter 2. verdenskrig på vej frem – med fortsat luksus for de fleste. Dette køle-fryseskab, med ekstern kompressor, kostede i 1946 den nette sum af 2040 kr. – i en tid, hvor ugelønnen var ca. 136 kr. Der var desuden leveringstid. Produktet på billedet blev bestilt i februar 1946 og leveret i maj 1948 til savværksejer Carl Christensen, Jyderup. Her vises det frem af to af museets ildsjæle: tidligere teknisk direktør Poul Nørgaard Madsen og tidligere kundecenter-chef Jørgen G. Christensen.

Plads til æggene

Museet fortæller med mange eksempler fra markedsføringen sin egen historie om køleskabets og fryserens rejse ind i de danske hjem. Her i 1960’erne er der blevet plads til æg og smør i køleskabslågen.

Produkterne er stadig dyre i forhold til lønnen.  Et køleskab kostede typisk 600-700 kroner, målt mod en ugeløn på ca. 438 kr.

Farver på hvidevarerne

I en årrække i 1970’erne var det højeste mode, at der kom farve på hvidevarerne. I tidens stil var det ofte brune, olivengrønne eller gule hvidevarer, der kom ud af anstrengelserne. Brødrene Gram fulgte med tidens trend og skabte serien Colorline. Gram var først med introduktion af de lange, faste aluminums-greb i køleskabsdørene.

Slut med egen produktion

30. september 2002 var eventyret med produktion af egne hvidevarer til forbrugerne slut for Brødrene Gram A/S. De sidste køleskabe produceret på fabrikken i Vojens var sorte – med signaturer fra de medarbejdere, der havde været med i produktionen. Gram A/S, der i dag er ejet af Amica SA i Polen, sælger og markedsfører fortsat hvidevarer under varemærket Gram i hele Norden.

40.000 ispinde i timen

Brødrene Gram A/S havde også en business-business del, der udviklede blandt meget andet særdeles avancerede ispinde-maskiner.

Ispinde-maskinerne hed RIA og kunne i starten (RIA 5, 1978) producere 13.000 ispinde i timen. Senere udgaver, RIA 8, 10 og 14, kunne producere op mod 40.000 ispinde i timen.

Btb-produktionen finder i dag stadig sted, siden 1999 i det selvstændige selskab Gram Equipment i Kolding. I dag har Gram Equipment fokus på produktion af ice-cream maskiner til verdensmarkedet.  

En medarbejder blev (måske) inspireret

En industriel succeshistorie blev til to i 1933.

Brødrene Gram havde i 1933 en medarbejder, der siden blev kendt – Mads Clausen, der stiftede Danfoss-koncernen i Nordborg på Als.

Fik Mads Clausen ideen til kompressorerne i ”Dansk Køleautomatik og Apparat-Fabrik”, senere Danfoss, hos Brødrene Gram?

På billedet ser han i al fald interesseret ud. Senere samme år den virksomhed, der senere udviklede sig til Europas største inden for køle- og varmeautomatik.

Kunst i kantinen

Brødrene Grams Historiske Arkiv og Museum ligger i virksomhedens tidligere medarbejderkantine – klos op ad de store virksomhedshaller, der i dag har andre formål.

Kunst skulle der til i kantinen – og i flere omgang blev den lokale kunstmaler Kai Trier bedt om at udsmykke Grams bygninger.

Her et udsnit af hans store maleri på kantinens endevæg – et fint billede på skønheden i produktionslivet.

Kai Trier var uddannet på Kunstakademiet i København og Ecole de Louvre i Paris – og i sine senere år bosat i Haderslev.

gram | vojens
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.

Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.

Årets produkt 2024 
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.

Marked: Fin april 
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.


Annonce