15. juni 2020  |   TEMA  |   Forbrug i krisetider

Covid-19: Forbrugerne går online

Nye tal fra GfK giver spændende indsigter i forbrugeradfærden, da Danmark lukkede ned.

Forbrug i krisetider
15. juni 2020  |   af Henrik Egede

Mens feriehus-udlejere, cafeer og mange andre brancher trues på livet af covid-19-krisen, blæser der mildere vinde i branchen for hvidevarer og elektronik. Det viser tal fra analysehuset GfK, som naturligvis med spænding har set på forbrugeradfærden i marts. Den måned, da Danmark lukkede ned.

En tendens er krystalklar: Forbrugerne går mere og mere på nettet. Salget er mere end nogensinde gået online.

Samlet set holder branchen niveauet fra 2019. Det samlede salg af ”technical consumer goods” er næsten uændret (minus 0,7 %) i forhold til marts sidste år. I alt brugte danske forbrugere 1,65 mia. kr. på denne produktgruppe i marts 2020.

Dykker man lidt ned i tallene, er tendensen tydelig: MDA (hvidevarer og emhætter/emfang) har en tilbagegang på 9 % i værdi på salg i fysiske butikker, mens online-salget viser en fremgang på 15 %. De fleste produkter følger mønsteret med nedgang i det fysiske salg og fremgang på nettet. SDA (små elektriske husholdningsapparater) har fx oplevet en tilbagegang på 9 % i fysiske butikker – men en massiv fremgang på 42 % i netsalget.

Frysere og hårtrimmere hitter

Samtidig har forbrugerne i stort omfang kastet deres kærlighed på nye frysere. Her er salget steget 3 % i fysiske butikker og hele 49 % online.

Også hårtrimmere storsælger i covid-tiden med 47 % vækst i fysiske butikker og 13 % online. Frisørerne var jo lukket…

Sodastream-maskiner er også populære med en fremgang på 13 % fysisk og hele 115 % på nettet.

I branchen for forbrugerelektronik er det også tydeligt, at rigtig mange forbrugere har været hjemme – og følt et behov for fornyelse. Her er fx salget af tv-skærme steget, 13 % i fysiske butikker og 47 % online.

Ingen ved, hvor lange skygger covid-19 krisen vil kaste. Marts-tallene fra GfK kan meget vel være de første spor af en ny tendens, hvor forbrugerne investerer mere i hjemme-komfort og køber de nye produkter online.

covid-19 | forbrugeradfærd | online-salg
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Tre spørgsmål til fem butikskæder
Må du leve i interessante tider! Sådan lyder en kinesisk forbandelse, som er langt ældre end den aktuelle coronavirus. På det seneste har tiderne nok været mere interessante, end de fleste bryder sig om. Men alt er ikke sort i hvidevare-branchen. Det viser vores rundspørge til fem store detailkæder, som her får mikrofonen i alfabetisk rækkefølge:

Krisen i krystalkuglen
Hvad sker der med danskernes forbrug i kølvandet på corona? Vi spurgte en fremtidsforsker.