2020-markedet var crazy på grund af pandemien. 7,5% vækst for hvidevarer, 18% for små elektriske husholdningsapparater.
2020 var anderledes.
Dybt præget af den globale pandemi, der fra starten af marts lukkede ned for den verden, vi troede, vi kendte.
Vi holdt op med at rejse. Vi arbejdede hjemme. Og vi kunne i flere perioder af året ikke gå ud at spise. På en baggrund af mundbind, håndsprit og nedlukning fik vi et helt vanvittigt rekord-marked for hvidevarer og elektronik.
Forbrugerne havde disponible midler til overs fra sparede ferierejser, restaurantbesøg, festivaler og kulturelle oplevelser. Oveni det hele frigav regeringen indefrosne feriepenge.
Vi var hjemme, og vi investerede i hjemmene.
Dette gav, efter et indledende dyk i afsætningen, salgsrekorder i alle de brancher, der har med “hygge og bygge” at gøre. Hvidevarebranchen oplevede en rekord, som bliver svær at slå. “Vi trøster os med elektronik” og “Vi dulmer corona-blues med ny elektronik”, skrev henholdsvis Berlingske Tidende og Electronic Supply.
Vinkøleskabe og indbygningsovne
Den samlede vækst for MDA (hårde hvidevarer) blev ifølge APPLiAs markedsdata på 7,5 % i styksalget og 5,7 % i værdi.
Der er ingen grund til at dvæle alt for meget ved detaljerne, for de samlede styksalgstal kan findes på applia-danmark.dk.
Det er dog værd at bemærke, at vinkøleskabe i 2020 var en kategori med et kraftigt vækstspring. Her voksede afsætningen fra APPLiAs medlemmer til indeks 217 – altså mere end en fordobling. Da styksalget trods vækst kun er på beskedne 11.000 (fra APPLiA-medlemmer), må man tro, at der er et yderligere, uforløst potentiale for dette produkt.
Indbygningsovne var et andet produkt med solid vækst (20 %), ligesom emhætter og indbygningskogeplader vækstede betydeligt (begge med 11 %). 2020 bar præg af, at vi havde mere fokus på madlavning derhjemme.
Et kuriosum er mikrobølgeovne – en produktgruppe, der de senere år har kæmpet med at holde markedsandelen. Her steg afsætningen med 42 % – igen hjulpet, må man tro, af pandemien.
Kaffe og god mad
Den samlede vækst i markedet for små elektriske husholdningsapparater (SDA) er på hele 18 % – såvel i styksalg som i værdi. Her dækker APPLiAs markedstal ca. halvdelen af det samlede marked, dvs. afsætningen for de store og kendte varemærker, mens vi ikke dækker “no name-produkter” og enkelte andre, fritstående brands.
Køkkenmaskiner og foodprocessorer er steget med 40 %, hvilket nok igen kan tilskrives tendensen til at lave mere og bedre mad i hjemmene.
Vi har også ønsket os bedre kaffe til hjemmekontoret. Alle kaffekategorier har vækst – både filter og espresso. Eneste undtagelse er den manuelle espressomaskine. Støvsugningen har, efter et rekordår i 2019, fået yderligere et hak opad i 2020.
De mobile støvsugermodeller (stickvacs) fortsætter således himmelflugten med en vækst på 39 %. Den samlede støvsugerkategori har i vores tal kun en vækst på 1 %, men dette kan skyldes, at et enkelt medlem forlod APPLiA, men ikke markedet, i 2020. En kuriositet her synes at være strygejern og dampstationer. Her er tale om et svagt fald i afsætningen. Stryger vi færre skjorter nu, da kontakten med andre er begrænset til videomøder?
Kan det vilde markedsridt fortsætte?
Hvordan bliver 2021 så? Pandemi og økonomi er en cocktail, hvor det er svært at forudsige effekten.
Lad os forudsætte, at pandemien dominerer den første halvdel af året. Det betyder, at “@home-tendensen” fortsætter – med fortsat liv i boligmarkedet.
Lad os forestille os, at livet efter pandemien ikke lige med ét begynder at ligne det gamle liv.
I så fald kommer 2021 nok til at ligne 2020. Og ja, vi vil købe langt det meste på nettet…
covid-19 | dampstationer | espresso | filterkaffe | indbygningsovn | microbølgeovn | strygejern | vinkøleskabLæs også....
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.