15. marts 2021  |   Branchenyt  |   Marked

Crazy markedsvækst med håndsprit

2020-markedet var crazy på grund af pandemien. 7,5% vækst for hvidevarer, 18% for små elektriske husholdningsapparater.

Marked
15. marts 2021  |   af Henrik Egede

2020 var anderledes.

Dybt præget af den globale pandemi, der fra starten af marts lukkede ned for den verden, vi troede, vi kendte.

Vi holdt op med at rejse. Vi arbejdede hjemme. Og vi kunne i flere perioder af året ikke gå ud at spise. På en baggrund af mundbind, håndsprit og nedlukning fik vi et helt vanvittigt rekord-marked for hvidevarer og elektronik.

Forbrugerne havde disponible midler til overs fra sparede ferierejser, restaurantbesøg, festivaler og kulturelle oplevelser. Oveni det hele frigav regeringen indefrosne feriepenge.

Vi var hjemme, og vi investerede i hjemmene.

Dette gav, efter et indledende dyk i afsætningen, salgsrekorder i alle de brancher, der har med “hygge og bygge” at gøre. Hvidevarebranchen oplevede en rekord, som bliver svær at slå. “Vi trøster os med elektronik” og “Vi dulmer corona-blues med ny elektronik”, skrev henholdsvis Berlingske Tidende og Electronic Supply.

Vinkøleskabe og indbygningsovne

Den samlede vækst for MDA (hårde hvidevarer) blev ifølge APPLiAs markedsdata på 7,5 % i styksalget og 5,7 % i værdi.

Der er ingen grund til at dvæle alt for meget ved detaljerne, for de samlede styksalgstal kan findes på applia-danmark.dk.

Det er dog værd at bemærke, at vinkøleskabe i 2020 var en kategori med et kraftigt vækstspring. Her voksede afsætningen fra APPLiAs medlemmer til indeks 217 – altså mere end en fordobling. Da styksalget trods vækst kun er på beskedne 11.000 (fra APPLiA-medlemmer), må man tro, at der er et yderligere, uforløst potentiale for dette produkt.

Salget af vinkøleskabe fra APPLiAs medlemmer blev mere end fordoblet i 2020.

Indbygningsovne var et andet produkt med solid vækst (20 %), ligesom emhætter og indbygningskogeplader vækstede betydeligt (begge med 11 %). 2020 bar præg af, at vi havde mere fokus på madlavning derhjemme.

Et kuriosum er mikrobølgeovne – en produktgruppe, der de senere år har kæmpet med at holde markedsandelen. Her steg afsætningen med 42 % – igen hjulpet, må man tro, af pandemien.

Kaffe og god mad

Den samlede vækst i markedet for små elektriske husholdningsapparater (SDA) er på hele 18 % – såvel i styksalg som i værdi. Her dækker APPLiAs markedstal ca. halvdelen af det samlede marked, dvs. afsætningen for de store og kendte varemærker, mens vi ikke dækker “no name-produkter” og enkelte andre, fritstående brands.

Køkkenmaskiner og foodprocessorer er steget med 40 %, hvilket nok igen kan tilskrives tendensen til at lave mere og bedre mad i hjemmene.

Vi har også ønsket os bedre kaffe til hjemmekontoret. Alle kaffekategorier har vækst – både filter og espresso. Eneste undtagelse er den manuelle espressomaskine. Støvsugningen har, efter et rekordår i 2019, fået yderligere et hak opad i 2020.

Stryger vi færre skjorter nu, hvor møderne er online?

De mobile støvsugermodeller (stickvacs) fortsætter således himmelflugten med en vækst på 39 %. Den samlede støvsugerkategori har i vores tal kun en vækst på 1 %, men dette kan skyldes, at et enkelt medlem forlod APPLiA, men ikke markedet, i 2020. En kuriositet her synes at være strygejern og dampstationer. Her er tale om et svagt fald i afsætningen. Stryger vi færre skjorter nu, da kontakten med andre er begrænset til videomøder?

Kan det vilde markedsridt fortsætte?

Hvordan bliver 2021 så? Pandemi og økonomi er en cocktail, hvor det er svært at forudsige effekten.

Lad os forudsætte, at pandemien dominerer den første halvdel af året. Det betyder, at “@home-tendensen” fortsætter – med fortsat liv i boligmarkedet.

Lad os forestille os, at livet efter pandemien ikke lige med ét begynder at ligne det gamle liv.

I så fald kommer 2021 nok til at ligne 2020. Og ja, vi vil købe langt det meste på nettet…

covid-19 | dampstationer | espresso | filterkaffe | indbygningsovn | microbølgeovn | strygejern | vinkøleskab
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Alfreds anvisninger 
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.

Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.


Annonce
Annonce