23. november 2021  |   Kort nyt

Danskere: dobbelt så smarte

Danske forbrugere har taget det smarte hjem og dets produkter til sig – i dobbelt så høj grad som gennemsnittet i Europa.

Kort nyt
23. november 2021  |   af Henrik Egede

Danske forbrugere har taget det smarte hjem og dets produkter til sig – i dobbelt så høj grad som gennemsnittet i Europa. Ifølge Danmarks Statistik brugte 36% af danske forbrugere smart home løsninger i 2020 – og det er en fremgang fra 23% året før.

Det er detailkæden Biltema, der denne gang har stykket oplysningerne sammen – og i øvrigt fremhæver, at belysnings- og sikkerhedsprodukter for mange er det første skridt ind i det smarte hjem. 

Oplysningerne flugter med APPLiAs forbrugerundersøgelse, udført af Epinion i september 2021. Her fremgår det, at hele 83% af forbrugerne i dag kender til smarte produkter – og det er næsten dobbelt så mange som for to år siden. Det fremgår dog også, at langt fra alle er villige til at betale mere for smart funktionalitet.  

biltema | danmarks statistik | epinion
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Headsets hitter
Afsætningen af headsets (på dansk høretelefoner) er oppe med 1% i forhold til rekordåret 2021.

Retail rekord
Forbrugerne er tilbageholdende, men ikke så meget, at de afviser et godt tilbud. 

Fryser isoleret med lava
Liebherr præsenterede på IFA messen verdens første fryser med energiklasse B.

Power: Største elektronikbutik 
Elektronikkæden Power går imod strømmen og åbner i denne uge (11. november) Danmarks største varehus for hvidevarer og elektronik.

Elpriser slår rekord
Flere gange i august slog elprisen rekord i Danmark og nåede det højeste niveau i 12 år.

Positiv september
September blev den første gode måned for afsætningen af hvidevarer i 2022.

Gratis billet til CES 2023  
Verdens største elektronik- og teknologimesse finder sted 5.-8. januar 2023 i Las Vegas.

For mange produkter på lager 
Den danske detailbranche har fyldte lagre samtidig med, at efterspørgslen falder. Det kan tvinge virksomhederne til at sænke priserne.

Vask: Spar 96% vand
63% af europæiske forbrugere vasker fortsat ved 40 graders varme. Det fremgik af AEG/Electrolux pressemøde i forbindelse med IFA 2022.

Fokus på købelov og loyalitet  
Hvad siger købeloven, når det gælder digitalt indhold - og når det gælder prismarkedsføring?

Madspild: hver anden peger på sig selv
Halvdelen af danske forbrugere peger på sig selv, når de bliver spurgt om, hvem der har ansvar for at mindske madspildet i Danmark.