I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.
Hos OK Køkkenrenovering, som er landets største renoveringskæde med speciale i køkken, bad og garderobe, er den gennemsnitlige ordre vokset med 10 % i første kvartal af 2023 sammenlignet med samme periode sidste år. Samtidig er antallet af kundehenvendelser steget med 32 % i forhold til første kvartal i 2022.
Ifølge kædechef Michael Riis skyldes ordrestigningen dels øgede materialepriser, men ikke mindst, at danskerne i stigende grad ønsker skræddersyet renovering, der løfter funktionaliteten og det visuelle udtryk i hjemmet.
– Danskerne er villige til at betale tusindvis af kroner mere for boligrenovering hos os end for blot et år tilbage, og flere kaster sig ud i unikke løsninger. Det er ikke længere nok at få skiftet skabslågerne og bordpladen. Nu er bestillingsopgaverne mere komplicerede, og flere eksperimenterer med farve- og materialevalg og ønsker ergonomiske løsninger som at få hævet bordpladen og udskiftet skabe med skuffesystemer, siger Michael Riis.
Sparer stort på genbrug
Byggematerialer er ikke alene blevet dyrere, men også sværere at skaffe. En analyse fra Dansk Industri viser, at over halvdelen af virksomhederne inden for industri og byggeri oplevede mangel på materialer sidste sommer.
Ifølge Sebastian Zenker, ekspert i forbrugeradfærd og professor i afsætningsøkonomi ved Copenhagen Business School, har dette givet genbrugstrenden ekstra vind i sejlene:
– Virksomheder har manglet råvarer som træ og stål og har derfor været udfordret på at levere blandt andet sæsonvarer i tide. Det har fået folk til at søge andre veje og investere i andre alternativer end nykøb, fortæller han.
OK Køkkenrenovering har lokale afdelinger fordelt på 16 distrikter rundt om i landet. Når et køkken renoveres, bevares store dele af det gamle køkken – fx korpus i skabene. På den måde sparer kunderne mange penge, som så måske i stedet kan investeres i en ny opvaskemaskine, ovn eller kogeplade…
bæredygtighed | forbrugeradfærd | genbrugLæs også....
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.