11. august 2023  |   Branchenyt  |   Marked

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering

I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.

Marked
11. august 2023  |   af Søren Bang Hansen

Hos OK Køkkenrenovering, som er landets største renoveringskæde med speciale i køkken, bad og garderobe, er den gennemsnitlige ordre vokset med 10 % i første kvartal af 2023 sammenlignet med samme periode sidste år. Samtidig er antallet af kundehenvendelser steget med 32 % i forhold til første kvartal i 2022.

Ifølge kædechef Michael Riis skyldes ordrestigningen dels øgede materialepriser, men ikke mindst, at danskerne i stigende grad ønsker skræddersyet renovering, der løfter funktionaliteten og det visuelle udtryk i hjemmet.

– Danskerne er villige til at betale tusindvis af kroner mere for boligrenovering hos os end for blot et år tilbage, og flere kaster sig ud i unikke løsninger. Det er ikke længere nok at få skiftet skabslågerne og bordpladen. Nu er bestillingsopgaverne mere komplicerede, og flere eksperimenterer med farve- og materialevalg og ønsker ergonomiske løsninger som at få hævet bordpladen og udskiftet skabe med skuffesystemer, siger Michael Riis.

Sparer stort på genbrug
Byggematerialer er ikke alene blevet dyrere, men også sværere at skaffe. En analyse fra Dansk Industri viser, at over halvdelen af virksomhederne inden for industri og byggeri oplevede mangel på materialer sidste sommer.

Ifølge Sebastian Zenker, ekspert i forbrugeradfærd og professor i afsætningsøkonomi ved Copenhagen Business School, har dette givet genbrugstrenden ekstra vind i sejlene:

– Virksomheder har manglet råvarer som træ og stål og har derfor været udfordret på at levere blandt andet sæsonvarer i tide. Det har fået folk til at søge andre veje og investere i andre alternativer end nykøb, fortæller han.

OK Køkkenrenovering har lokale afdelinger fordelt på 16 distrikter rundt om i landet. Når et køkken renoveres, bevares store dele af det gamle køkken – fx korpus i skabene. På den måde sparer kunderne mange penge, som så måske i stedet kan investeres i en ny opvaskemaskine, ovn eller kogeplade…

I en tid, hvor danskerne ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde.
bæredygtighed | forbrugeradfærd | genbrug
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.


Annonce