11. august 2023  |   Branchenyt  |   Marked

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering

I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.

Marked
11. august 2023  |   af Søren Bang Hansen

Hos OK Køkkenrenovering, som er landets største renoveringskæde med speciale i køkken, bad og garderobe, er den gennemsnitlige ordre vokset med 10 % i første kvartal af 2023 sammenlignet med samme periode sidste år. Samtidig er antallet af kundehenvendelser steget med 32 % i forhold til første kvartal i 2022.

Ifølge kædechef Michael Riis skyldes ordrestigningen dels øgede materialepriser, men ikke mindst, at danskerne i stigende grad ønsker skræddersyet renovering, der løfter funktionaliteten og det visuelle udtryk i hjemmet.

– Danskerne er villige til at betale tusindvis af kroner mere for boligrenovering hos os end for blot et år tilbage, og flere kaster sig ud i unikke løsninger. Det er ikke længere nok at få skiftet skabslågerne og bordpladen. Nu er bestillingsopgaverne mere komplicerede, og flere eksperimenterer med farve- og materialevalg og ønsker ergonomiske løsninger som at få hævet bordpladen og udskiftet skabe med skuffesystemer, siger Michael Riis.

Sparer stort på genbrug
Byggematerialer er ikke alene blevet dyrere, men også sværere at skaffe. En analyse fra Dansk Industri viser, at over halvdelen af virksomhederne inden for industri og byggeri oplevede mangel på materialer sidste sommer.

Ifølge Sebastian Zenker, ekspert i forbrugeradfærd og professor i afsætningsøkonomi ved Copenhagen Business School, har dette givet genbrugstrenden ekstra vind i sejlene:

– Virksomheder har manglet råvarer som træ og stål og har derfor været udfordret på at levere blandt andet sæsonvarer i tide. Det har fået folk til at søge andre veje og investere i andre alternativer end nykøb, fortæller han.

OK Køkkenrenovering har lokale afdelinger fordelt på 16 distrikter rundt om i landet. Når et køkken renoveres, bevares store dele af det gamle køkken – fx korpus i skabene. På den måde sparer kunderne mange penge, som så måske i stedet kan investeres i en ny opvaskemaskine, ovn eller kogeplade…

I en tid, hvor danskerne ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde.
bæredygtighed | forbrugeradfærd | genbrug
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Den nordligste Elgiganten
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.

Med Danmark som skyggemarked
Den grønlandske forbruger er tålmodig. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er da også "business as unusual".

Hvidt & Frit vinder frem i mat marked
Trods generel afmatning har Hvidt & Frit vundet markedsandele, og kædedirektør Jørgen Højlund glæder sig over endnu et flot regnskab.

Usikre tider – ikke umulige
2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.

2022 blev næstbedste år nogensinde
Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.

All About Me
Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK

Flere heste at spille på
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater er kommet gennem skiftende konjunkturer og corona med skindet på næsen.

2022 – bedre end 2020!
2022 blev trods krig og krise næstbedste år nogen sinde for salg af hvidevarer.

Black Friday blev ikke så sort endda
Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.

Forbrugerne: holdbarhed vigtigst
Produktet skal holde længe - og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette - og vil have en at tale personligt med ved køb.