15. juni 2021  |   Politik  |   Energimærker

De nye energimærker rammer skævt

Det vrimler med A-mærkede vaskemaskiner, mens køl og frys er raslet nedad på skalaen. Producenter, forhandlere og forbrugere undrer sig. Ude i butikkerne har man fået en stor opgave med at forklare kunderne om de nye energimærker, der rammer produkterne vidt forskelligt.

Energimærker
15. juni 2021  |   af Søren Bang Hansen

I marts blev skalaen for energimærker ændret for en række hvidevarer – blandt andet vaskemaskiner, køleskabe og frysere. Den nye skala blev indført for at hæve barren, så producenterne fik nye mål at sigte efter. Flere produkter var nemlig blevet så energieffektive, at de sprængte den gamle skala, så de grønne A-mærker måtte suppleres med en hale af plustegn og procenter.

Nu kunne man så forvente, at hvidevarer over en bred kam har skiftet de grønne mærker ud med gule, men den nye skala har ramt forskellige produkttyper vidt forskelligt. Man finder stadig masser af vaskemaskiner med det mørkegrønne A-mærke, mens køleskabe og frysere pludselig domineres af gule og orange E- og F-mærker.

Flere af de producenter og forhandlere, vi har talt med, finder situationen underlig – og langt fra optimal.

OMLÆGNINGEN HAR FEJLET

Når så mange producenter allerede kan deklarere A på deres vaskemaskiner, så har omlægningen fejlet. Det var jo meningen, at de bedste skulle komme op på C eller D til at starte med, sådan som det er på opvask. Men på vask tror jeg ikke, man har været skarpe nok til at se, hvad der var i markedet på det tidspunkt, da kravene blev fastlagt. De er simpelthen sat for lavt, siger Martin Bang-Hansen, nordisk produktchef for ASKO.

I detailleddet mærker man tydeligt den pludselige ”farveforskel” på de forskellige produkttyper.

Der er en skævhed mellem, hvordan reskaleringen er kommet til udtryk på tværs af kategorier. Vi ser det i trafikken til informationssider om ny energimærkning, hvor kunderne bruger mere tid på at orientere sig om køl og frys end de andre kategorier. Vores indkøbere er i dialog med producenter, som udtrykker et kraftigt ønske om at forbedre produkterne netop inden for køl og frys. Det ser vi naturligvis frem til, og vi bifalder, at energimærkningen også kan påvirke innovationskraften, siger Esben Aabenhus, CEO i WhiteAway Group.

Der er en skævhed mellem, hvordan reskaleringen er kommet til udtryk på tværs af kategorier, siger Esben Aabenhus, CEO i WhiteAway Group.

SVÆRT AT FORKLARE KUNDERNE

I landets Power-butikker har man fået travlt med at forklare kunderne om de nye energimærker, der altså rammer produkterne helt forskelligt.

På vask har leverandørerne lynhurtigt formået at finde vejen til energiklasse A, mens det på køleskabe er exceptionelt godt at være energiklasse D. Vi oplever, at kunderne har svært ved at gennemskue, hvad der er godt og skidt. Der er mindre incitament til at vælge fx energiklasse E i stedet for F på et køleskab, hvor kunderne før kiggede langt mere efter A++ end A+, som er de tilsvarende energiklasser på den gamle skala, fortæller Anders Buur Thomsen, salgschef for hvidevarer i Power.

Han tilføjer, at der opstår ekstra forvirring, fordi tørretumblere stadig mærkes efter den gamle skala:

Det er underligt, at de ikke er taget med i samme ombæring. I dag kan du købe en god vaskemaskine, som er B-mærket, mens den matchende tørretumbler fortsat hedder A+++. Den er svær for personalet at forklare kunderne.

anders buur thomsen | asko | energimærker | esben aabenhus | martin bang-hansen | power | whiteaway
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Energimærker 2025
Det reskalerede energimærke forventes at være ude i butikkerne i 2025 for følgende produkter: ventilationsaggregater til boliger, produkter til lokal rumopvarmning, klimaanlæg, husholdningstørretumblere samt ovne og emhætter

Nye energimærker: A og B allerede nået
Nogle hvidevarer klarer allerede de skrappeste krav for de nye energimærker . Miele, Siemens, Asko og Bosch præsenterer.

Glem de gamle energimærker!
Den 1. marts 2021 introduceres et reskaleret energimærke, der skal hjælpe forbrugerne med at købe mere energi-rigtige produkter.


Annonce