1. marts 2022  |   Branchenyt

De stolte nordiske rødder

Globale og skandinaviske ASKO har åbnet et 200 kvadratmeter stort ”Experience Center” i København. Selvfølgelig var Hvidvare-nyt blandt de første besøgende.

Branchenyt
1. marts 2022  |   af Henrik Egede

Tæt kontakt til kunderne. Det står i lærebøgerne – og har i årevis været pensum på handelshøjskoler og universiteter verden over.

I en verden, hvor der er skærpet konkurrence om opmærksomheden, må også hvidevarebranchens globale brands tage nye midler i brug. Et stigende antal showrooms og oplevelsescentre skyder op, hvor fokus rettes mod det enkelte brand.

ASKO, der er premium-varemærke i Gorenje Group Nordic, har pr. januar 2022 slået dørene op for det første ASKO Experience Center i Vesteuropa. Det 200 kvadratmeter store oplevelsesunivers ligger i gaden Trommesalen – nær Hovedbanegården og Vesterport S-station i København.

– Vi er stolte af de nordiske rødder – og derfor stolte over at kunne åbne centret i København. Vi har i dag et betydeligt salg af ASKO i fx Asien og Amerika. Og nu har vi mulighed for at tage forhandlere fra hele verden direkte til Skandinavien for at opleve produkterne, siger Niels Bille, der er adm. direktør for Gorenje Group Nordic i Danmark.

Skal summe af liv

ASKOs Experience Center er åbent for såvel forbipasserende som for forhandlere fra hele verden. Intentionen er, at stedet skal summe af liv, og derfor er der allerede forhandlertræning og madlavningskurser i de nyindrettede lokaler. Experience Center Manager Maria Dalum Møller Thomsen står for den daglige ledelse, og den nyansatte chefkok, Viola Winther, har fyldt de rummelige køleskabe og er klar til kursister og spisende gæster.

Fra ende til anden udstråler ASKOs ny center skandinavisk design og enkelhed.

– Hvis man kigger på de nordiske køkkenkæders kommunikation, så handler det meget om skandinavisk eller dansk design og håndværk. Det er ironisk, at de herefter sætter tyske hvidevarer i deres udstillinger. Med ASKO kan vi tilbyde en produktportefølje, der er ægte skandinavisk med skandinaviske værdier som bæredygtighed, lighed, holdbarhed – og som med sans for detaljen tager den elegante og minimalistiske skandinaviske designtradition hele vejen, siger Niels Bille.

Skandinavisk gange to

ASKO er historien om en innovativ ung mand i Vara i Sverige, som ville bygge en unik vaskemaskine til sin mor. Dette projekt udviklede sig til en industrivirksomhed, der både dengang og nu også har produkter til den professionelle verden. ASKO satser på lang holdbarhed og brugslevetid. Således er producentens opvaskemaskiner testet til en levetid på 12.500 driftstimer – eller ca. 20 års brug i hjemmet.

ASKO er også historien om danske Vølund, da vaskemaskineproducenten i en årrække efter opkøb hed Asko Vølund. Vølund var et dansk maskin- og jernstøberi, stiftet i 1898, som med udgangspunkt i industrielle løsninger (kedler mv.) i 1960’erne begyndte at producere hvidevarer til forbrugerne.

Som kuriositet kan nævnes, at Vølund byggede de vogne, der blev brugt i rutsjebanen på Dyrehavsbakken frem til 2010, og også pariserhjulet i Tivoli i København.

Gorenje Group når milliarden

Gorenje Group Nordic har siden 2018 haft en vækst på 72 % – og runder i 2021 for første gang en omsætning på over en milliard danske kroner.

– Jeg havde ikke forestillet mig, man kunne vokse så drastisk på relativt klassiske produkter, siger adm. direktør Niels Bille fra Gorenje Group Nordic til dagbladet Børsen.

Han ser en del af forklaringen på væksten i det forhold, at koncernen i dag kan tilbyde en bredere produktpalet end hidtil.

Udover introduktionen af Hisense-brandet har selskabet etableret en række samarbejder omkring køkkenskoler, hvor både forhandlere og forbrugere uddannes i at lave mad. Dertil kommer synlighed gennem selskabets sponsorater for håndbold og fodbold. I Norden forhandler Gorenje Group Nordic følgende brands: Hisense, Gorenje, Asko samt Upo.

– Vores vækst vil fortsætte, men jeg tror ikke, vi når helt samme vækstrater i 2022, siger Niels Bille, der ser hovedparten af den fremtidige vækst komme fra tv-salg, sponsorater – samt naturligvis ASKO Experience Center.

Klar, parat, start. ASKO Experience Center satser på forhandlertræning og madlavningskurser. I baggrunden salgsdirektør Søren Tvergaard og adm. direktør Niels Bille.

Vaske- og tørremaskinen med det sammenklappelige strygejern stukket ind imellem de to maskiner i vaskesøjlen.

Vinkøleskabet med en serveringsbakke i træ, der kan trækkes ud. I skuffen finder vi kridt til at skrive vindistrikternes navne på små tavler på klassisk vis. Samtidig er skabet opkoblet, så vine kan scannes med Vivino-appen, inden de lægges på køl.

Robusthed, diskretion og elegance kombineres i et mix, der ude i den store verden ofte opfattes som særligt skandinavisk.

– Timingen var perfekt. Vi åbnede lige præcis på det tidspunkt, samfundet åbnede, og hvor restriktioner og mundbind faldt bort. Og vi har store forventninger om et showroom, der summer af liv, siger Søren Tvergaard, Nordisk salgsdirektør for ASKO og netop kommet til Gorenje Group Nordic.

ASKOs Experience Centre har adressen Trommesalen 5, 1614 København K.

Attraktiv adresse: Trommesalen er en kort gade i det indre København. Det mærkelige navn skyldes, at gaden ligger, hvor Københavns ældste kvægtorv lå i 1671-1879. Der blev slået på tromme hver morgen, når markedet åbnede …
asko | asko experience center | gorenje | niels bille
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
En tryggere hverdag
En komfurvagt er en utroligt effektiv måde at forebygge brand på. Læs mere om vores komfurvagt nedenfor.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Kunstig intelligens – plus menneskelig fornuft
Kunstig intelligens bringer store gevinster, men vi skal huske, at teknologien netop er kunstig – og ikke nær så menneskelig, som den ofte kan fremstå, lyder budskabet fra Claus Holm, der er direktør for Samsung i Danmark.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Ny salgschef i Thermex
Dennis Morild er tilbage i Danmark som ny salgschef for Thermex Scandinavia.

RørosHetta Sense
Takket være vores nye teknologi, RørosHetta Sense, behøver du ikke at skænke køkkenventilationen en tanke. Du skal bare tænke på madlavningen, så sørger teknologien i emhætten for resten. 11 indbyggede sensorer sørger automatisk for optimal opfangning af mados til enhver tid. Al teknologi er gemt indei emhætten, så du altid kan vælge det design, der passer bedst til dig og dit køkken.

Smeg Nordic styrker sit salgsteam i Danmark
Smeg Nordic har for nylig styrket sit salgsteam i Danmark ved at byde den erfarne sælger Thomas Mogensen velkommen om bord. Thomas vil spille en nøglerolle i at fremme Smegs voksende tilstedeværelse på markedet og styrke virksomhedens relationer med kunder og forhandlere i Danmark.

Power-åbning skabte kø på 900 meter
Shoppingcentret Rødovre Centrum fik ny elektronik- og hvidevarebutik den 27. oktober, da Power åbnede sin butik nr. 26. Interessen fra kunderne var så stor, at omsætningsmålet for hele dagen blev nået allerede klokken 12.

APPLiA Medlemsmøde: 2024 venter … 
APPLiA Danmark er klar til efterårets medlemsmøde, som finder sted torsdag den 26. oktober kl. 15 på Kollekolle i Værløse.

Skæddersøm og frit farvevalg
Vores emhætter er håndlavede produkter, som giver næsten ubegrænsede muligheder for at forme en emhætte efter din personlige stil.


Annonce
Annonce