Globale og skandinaviske ASKO har åbnet et 200 kvadratmeter stort ”Experience Center” i København. Selvfølgelig var Hvidvare-nyt blandt de første besøgende.
Tæt kontakt til kunderne. Det står i lærebøgerne – og har i årevis været pensum på handelshøjskoler og universiteter verden over.
I en verden, hvor der er skærpet konkurrence om opmærksomheden, må også hvidevarebranchens globale brands tage nye midler i brug. Et stigende antal showrooms og oplevelsescentre skyder op, hvor fokus rettes mod det enkelte brand.
ASKO, der er premium-varemærke i Gorenje Group Nordic, har pr. januar 2022 slået dørene op for det første ASKO Experience Center i Vesteuropa. Det 200 kvadratmeter store oplevelsesunivers ligger i gaden Trommesalen – nær Hovedbanegården og Vesterport S-station i København.
– Vi er stolte af de nordiske rødder – og derfor stolte over at kunne åbne centret i København. Vi har i dag et betydeligt salg af ASKO i fx Asien og Amerika. Og nu har vi mulighed for at tage forhandlere fra hele verden direkte til Skandinavien for at opleve produkterne, siger Niels Bille, der er adm. direktør for Gorenje Group Nordic i Danmark.
Skal summe af liv
ASKOs Experience Center er åbent for såvel forbipasserende som for forhandlere fra hele verden. Intentionen er, at stedet skal summe af liv, og derfor er der allerede forhandlertræning og madlavningskurser i de nyindrettede lokaler. Experience Center Manager Maria Dalum Møller Thomsen står for den daglige ledelse, og den nyansatte chefkok, Viola Winther, har fyldt de rummelige køleskabe og er klar til kursister og spisende gæster.
Fra ende til anden udstråler ASKOs ny center skandinavisk design og enkelhed.
– Hvis man kigger på de nordiske køkkenkæders kommunikation, så handler det meget om skandinavisk eller dansk design og håndværk. Det er ironisk, at de herefter sætter tyske hvidevarer i deres udstillinger. Med ASKO kan vi tilbyde en produktportefølje, der er ægte skandinavisk med skandinaviske værdier som bæredygtighed, lighed, holdbarhed – og som med sans for detaljen tager den elegante og minimalistiske skandinaviske designtradition hele vejen, siger Niels Bille.
Skandinavisk gange to
ASKO er historien om en innovativ ung mand i Vara i Sverige, som ville bygge en unik vaskemaskine til sin mor. Dette projekt udviklede sig til en industrivirksomhed, der både dengang og nu også har produkter til den professionelle verden. ASKO satser på lang holdbarhed og brugslevetid. Således er producentens opvaskemaskiner testet til en levetid på 12.500 driftstimer – eller ca. 20 års brug i hjemmet.
ASKO er også historien om danske Vølund, da vaskemaskineproducenten i en årrække efter opkøb hed Asko Vølund. Vølund var et dansk maskin- og jernstøberi, stiftet i 1898, som med udgangspunkt i industrielle løsninger (kedler mv.) i 1960’erne begyndte at producere hvidevarer til forbrugerne.
Som kuriositet kan nævnes, at Vølund byggede de vogne, der blev brugt i rutsjebanen på Dyrehavsbakken frem til 2010, og også pariserhjulet i Tivoli i København.


Gorenje Group når milliarden
Gorenje Group Nordic har siden 2018 haft en vækst på 72 % – og runder i 2021 for første gang en omsætning på over en milliard danske kroner.
– Jeg havde ikke forestillet mig, man kunne vokse så drastisk på relativt klassiske produkter, siger adm. direktør Niels Bille fra Gorenje Group Nordic til dagbladet Børsen.
Han ser en del af forklaringen på væksten i det forhold, at koncernen i dag kan tilbyde en bredere produktpalet end hidtil.
Udover introduktionen af Hisense-brandet har selskabet etableret en række samarbejder omkring køkkenskoler, hvor både forhandlere og forbrugere uddannes i at lave mad. Dertil kommer synlighed gennem selskabets sponsorater for håndbold og fodbold. I Norden forhandler Gorenje Group Nordic følgende brands: Hisense, Gorenje, Asko samt Upo.
– Vores vækst vil fortsætte, men jeg tror ikke, vi når helt samme vækstrater i 2022, siger Niels Bille, der ser hovedparten af den fremtidige vækst komme fra tv-salg, sponsorater – samt naturligvis ASKO Experience Center.


Klar, parat, start. ASKO Experience Center satser på forhandlertræning og madlavningskurser. I baggrunden salgsdirektør Søren Tvergaard og adm. direktør Niels Bille.
Vaske- og tørremaskinen med det sammenklappelige strygejern stukket ind imellem de to maskiner i vaskesøjlen.
Vinkøleskabet med en serveringsbakke i træ, der kan trækkes ud. I skuffen finder vi kridt til at skrive vindistrikternes navne på små tavler på klassisk vis. Samtidig er skabet opkoblet, så vine kan scannes med Vivino-appen, inden de lægges på køl.
Robusthed, diskretion og elegance kombineres i et mix, der ude i den store verden ofte opfattes som særligt skandinavisk.
– Timingen var perfekt. Vi åbnede lige præcis på det tidspunkt, samfundet åbnede, og hvor restriktioner og mundbind faldt bort. Og vi har store forventninger om et showroom, der summer af liv, siger Søren Tvergaard, Nordisk salgsdirektør for ASKO og netop kommet til Gorenje Group Nordic.
ASKOs Experience Centre har adressen Trommesalen 5, 1614 København K.

Læs også....
Haier - den kinesiske producent med varemærkerne Haier, Candy og Hoover - har nedlagt sin nordiske afdeling.
L-82 hedder et lovforslag, som netop er vedtaget i Folketinget - og som inden længe vil gøre danskernes TV-pakker dyrere.
”Hvidevare-reparatøren skal ikke stå og klø sig i hovedet ude hos kunden”, siger Thomas Thykjær. Hvidvare-Nyt var med i vognen hos en servicemontør.
BSH styrker sin tilstedeværelse i Danmark med et arkitektonisk nyskabende kontorbyggeri, som skal stå færdigt i slutningen af 2026.
Dansk Producentansvar - det data-hus, der for industrien opsamler data om den cirkulære økonomi - har pr. 1. 1. 2025 fået ny direktør.
Torsdag den 10. april 2025 kan medlemmer af APPLiA Danmark og deltagere i netværkene for Elektronikbranchen.dk og APPLiA Commercial sætte kryds i kalenderen.
Syddansk Erhvervsskole åbner igen muligheden for, at man kan efteruddanne sig til reparatør af hvidevarer.
2025 er første år, hvor forbrugerne kan trække reparation af hårde hvidevarer fra som en del af håndværkerfradraget.
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
Elektronikbranchen.dk - det netværk under APPLiA Danmark, der varetager interesser for producenter af forbrugerelektronik - byder velkommen til sit ottende medlem.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?