Den 14. februar er valentinsdag, og mange danskere har taget den romantiske mærkedag til sig. Men traditionen med altid at give blomster og smykker er under forandring. Især de yngre generationer ser også elektronik som en romantisk kærlighedserklæring.
Hvad er mest romantisk? En diamantring og en buket røde roser – eller måske en airfryer og et par hovedtelefoner?
Svaret er ikke så entydigt, som man kunne tro. Det viser en helt frisk undersøgelse, YouGov har lavet blandt 1009 repræsentativt udvalgte danskere i januar og februar 2024.
Særligt de unge mellem 18-34 år er lune på at pakke elektronik ud. Næsten hver anden (47%) af de adspurgte unge svarer ja til, at elektronikprodukter egner sig som kærlighedsgave til partneren. I den ældste målgruppe (55+) deles denne opfattelse kun af hver femte (20 %).
Kvinderne er til elektronik
Mere overraskende bliver det måske, når man ser på forskellen mellem de to køn. Her viser det sig nemlig, at kvinderne (37 %) i højere grad end mændene (29 %) ser elektronik som en romantisk kærlighedserklæring.
– Der er stor forskel blandt generationernes opfattelse af, hvad der egner sig som gave til en partner. At de unge er mere positive ved tanken om de hårde pakker, hænger måske sammen med, at de generelt er de største medieforbrugere. På samme måde bevæger elektronik sig mere i retningen mod mode og livsstil – fx et smartwatch, som både er funktionelt og et smykke, fortæller Claus Holm, dansk landechef for Samsung, som har bestilt undersøgelsen.
elektronik | forbrugeradfærd | gave | undersøgelse | valentineLæs også....
Samsung styrker og udvider sin AI-strategi for at skabe bedre brugeroplevelser i hverdagen. Visionen udfoldes på den netop åbnede CES-messe i Las Vegas.
Kunstig intelligens bliver et gennemgående tema, når CES 2025 samler tech-branchen i Las Vegas fra 7. til 10. januar.
Tre kinesiske forretningsfolk troppede tirsdag op på Powers hovedkontor i Glostrup, hvor de troede, de havde aftalt et møde med elektronikkædens direktør, Jesper Boysen. Det var den foreløbige kulmination på et omfattende identitetstyveri, hvor en mand har udgivet sig for at være Powers direktør – og bestilt tusindvis af varer i Kina.
IFA fylder 100 og tech-messen er i live. Måske kunne messen næste år gå et spadestik dybere.
At gøre den ny kunde til stamkunde er drømmen for producenter og forhandlere. Men det er svært ...
På årets IFA-messe præsenterede TCL et udvidet produktsortiment, som er designet til at revolutionere hjemmeunderholdning. Blandt andet i kraft af et nyt samarbejde med Bang & Olufsen.
Danske Thermex er på IFA for første gang - og er "pretty geeky" omkring luftudskiftning.
Fynske Ztove debuterer på IFA med en produktnyhed, en kogebog og en vision om madlavning ved præcis temperatur.
Samsung indtog i dag scenen ved IFA for at sprede budskabet om "AI for alle." Visionen er at demokratisere AI ved at gøre den tilgængelig, så flere mennesker får glæde af teknologien.