14. februar 2024  |   Trends

De unge ønsker sig elektronik i kærlighedsgave

Den 14. februar er valentinsdag, og mange danskere har taget den romantiske mærkedag til sig. Men traditionen med altid at give blomster og smykker er under forandring. Især de yngre generationer ser også elektronik som en romantisk kærlighedserklæring.

Trends
14. februar 2024  |   af Søren Bang Hansen

Hvad er mest romantisk? En diamantring og en buket røde roser – eller måske en airfryer og et par hovedtelefoner?
Svaret er ikke så entydigt, som man kunne tro. Det viser en helt frisk undersøgelse, YouGov har lavet blandt 1009 repræsentativt udvalgte danskere i januar og februar 2024.
Særligt de unge mellem 18-34 år er lune på at pakke elektronik ud. Næsten hver anden (47%) af de adspurgte unge svarer ja til, at elektronikprodukter egner sig som kærlighedsgave til partneren. I den ældste målgruppe (55+) deles denne opfattelse kun af hver femte (20 %).

Kvinderne er til elektronik
Mere overraskende bliver det måske, når man ser på forskellen mellem de to køn. Her viser det sig nemlig, at kvinderne (37 %) i højere grad end mændene (29 %) ser elektronik som en romantisk kærlighedserklæring.

– Der er stor forskel blandt generationernes opfattelse af, hvad der egner sig som gave til en partner. At de unge er mere positive ved tanken om de hårde pakker, hænger måske sammen med, at de generelt er de største medieforbrugere. På samme måde bevæger elektronik sig mere i retningen mod mode og livsstil – fx et smartwatch, som både er funktionelt og et smykke, fortæller Claus Holm, dansk landechef for Samsung, som har bestilt undersøgelsen.

elektronik | forbrugeradfærd | gave | undersøgelse | valentine
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Samsung: styr med apps
Det digitale hjem styres af apps - for on-boarding af nye produkter, for energiforbrug og for at slukke produkterne.

Ikke alle har 
Energiforbrug har social slagside. 42% af europæiske forbrugere ejer ikke en opvaskemaskine - og det er både en social udfordring og en udfordring for klimaet.

Gør mindre, lev mere …
Intelligente hvidevarer skal fjerne rutinearbejde. Det var essensen bag Samsungs lancering af Bespoke AI 3. april 2024.

65 år med frisk luft
Thermex er noget så sjældent som en dansk, familieejet hvidevareproducent – med godt 65 år på bagen. Hvidvarenyt besøgte virksomheden for at opklare, hvordan man har formået at holde sig lige så frisk som den luft, man leverer.

Emhætten kan redde dit helbred
En ny dansk rapport dokumenterer, at emhætten er et effektivt værn mod farlig partikelforurening fra madlavning.

Indeklima truer vores sundhed
Mange lever med et indeklima, der skaber unødig sygdom. "Indeklimakrisen" kan løses gennem bedre vaner.

TCL lancerer gigantisk QD-Mini LED-tv
Et godt bud på årets største nyhed fra TCL, også rent fysisk, er det nye QD-Mini LED-tv på hele 115 tommer.

Sony og Siemens indtager metaverset
På årets CES-messe har Sony – i samarbejde med Siemens – lanceret et nyt system til skabelse af rumligt indhold. En hovedmonteret skærm kombineres her med avancerede kontrolenheder.

CES er All On
Der er positiv energi. Teknologi tilbyder løsninger i forhold til sikkerhed, klima og bæredygtighed, lød det ved åbningen af CES 2024. .

Samsung afslører ny AI-vision
På CES-messen i Las Vegas har Samsung præsenteret sin vision for, hvordan kunstig intelligens (AI) kan skabe en mere enkel og intuitiv brugeroplevelse. AI breder sig til stadig flere apparater, men teknologien skal arbejde diskret og automatisk bag kulisserne.

Siemens bag scenen
Digital innovation øger fleksibilitet og kvalitet i produktionen. Det vil forbrugerne opleve som mere præcise og mere personlige produkter. Siemens Keynote, CES 2024. .


Annonce