19. november 2024  |   Branchenyt  |   Marked

Den fysiske butik er favoritten

Forbrugerne foretrækker fortsat “nogle at snakke med”, når de køber hvidevarer og elektronik.

Marked
19. november 2024  |   af Henrik Egede

Forbrugernes foretrukne indkøbssted er fortsat – efter 25 år med nethandel – den fysiske butik.

Det viser den forbrugeradfærdsundersøgelse, Epinion har udført for APPLiA Danmark.

Den fysiske butik bliver af forbrugerne udpeget som den vigtigste informationskilde, hvor ”jeg kan snakke med én personligt”. To ud af tre (67%) opfatter dette som meget vigtigt eller vigtigt, mens kun 13% af forbrugerne er ligeglade med den personlige samtale.

På samme måde finder 58% af forbrugerne, at ”god service og rådgivning” er den vigtigste tillægsydelse ved køb.

Sociale medier som Facebook, Instagram samt blogs bliver af langt de fleste omtalt som ”mindre vigtige” kilder til information om nye produkter.

Andelen af køb i den fysiske butik har ligget stabilt på knap 70% siden 2018, hvor APPLiA første gang undersøgte dette.

applia danmark | epinion | forbrugeradfærdsundersøgelse
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.

Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.


Annonce
Annonce
Annonce