Forbrugerne foretrækker fortsat “nogle at snakke med”, når de køber hvidevarer og elektronik.
Forbrugernes foretrukne indkøbssted er fortsat – efter 25 år med nethandel – den fysiske butik.
Det viser den forbrugeradfærdsundersøgelse, Epinion har udført for APPLiA Danmark.
Den fysiske butik bliver af forbrugerne udpeget som den vigtigste informationskilde, hvor ”jeg kan snakke med én personligt”. To ud af tre (67%) opfatter dette som meget vigtigt eller vigtigt, mens kun 13% af forbrugerne er ligeglade med den personlige samtale.
På samme måde finder 58% af forbrugerne, at ”god service og rådgivning” er den vigtigste tillægsydelse ved køb.
Sociale medier som Facebook, Instagram samt blogs bliver af langt de fleste omtalt som ”mindre vigtige” kilder til information om nye produkter.
Andelen af køb i den fysiske butik har ligget stabilt på knap 70% siden 2018, hvor APPLiA første gang undersøgte dette.
applia danmark | epinion | forbrugeradfærdsundersøgelseLæs også....
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.