Hvor står vi, og hvad er i vente?
Et højdepunkt på APPLiA’s branchedag 28. april var debatten med Elgigantens direktør Peter Stedal og Whiteaways chef for e-commerce Jacob Balshøj. De to gjorde status over aktuelle udfordringer og løftede blikket mod fremtidens marked. Her er de vigtigste pointer.
Købelyst efter Corona?
- PETER: Pandemien flyttede fokus til det nære, så det har været til gavn for vores branche. Nu bliver spørgsmålet: Har de fået nok, de kære danskere? Mange higer efter at komme ud at rejse, men samtidig har vi fået øjnene op for, hvad en god kaffemaskine kan gøre. Og så kommer der jo hele tiden nye innovationer. Det er det herlige ved den her branche.
- JACOB: Et af scenarierne er, at markedet kommer til at se en afmatning. Hvis husbyggeriet og antallet af renoveringer går ned, kommer vi til at se en effekt. Men vi tror stadig, at vi kan holde en nogenlunde flad markedsudvikling. Ikke med så høj vækst som tidligere, men en relativt stabil situation.
- PETER: Når priserne på alt muligt stiger, bliver der færre penge til vores produkter. Vi har selvfølgelig kunnet mærke det. Forbrugertilliden er rekordlav, men nogle af vores varer er helt nødvendige, fx til madlavning og tøjvask. Så kan den nye fladskærm måske vente et år mere.
- JACOB: På vores samlede forretning i Danmark ligger vi omkring indeks 100 i forhold til sidste år. Men sammenlignet med 2019 ligger vi 15 procent over, så det er markant bedre end før corona. Men de sidste par måneder har da været hårde.
- PETER: De næste 3-4 måneder bliver spændende. Vi kom ud af corona og direkte over i Ukraine-konflikten. I krisetider er der større fokus på pris, men vi tror stadig på et højt niveau – og har en forventning om at fortsætte vores positive udvikling, også i året der kommer.
Kradser forsyningskrisen?
- PETER: Vi har i to år navigeret i ukendte farvande på grund af corona. Alle har skullet vænne sig til at skifte kurs, og det ser ud til at fortsætte lidt endnu. Det lægger et ekstra pres – særligt på indkøb og salg, som skal forholde sig til, at tingene ændres med kort varsel. Men det er der også en vis sjov i.
- JACOB: Jeg ved ikke, om jeg er lige så optimistisk. Vi må skuffe flere kunder end tidligere, i forhold til om varerne kommer til tiden. Når jeg ser på vores lager, som jo også leverer til Skousen, har vi masser af varer. Om det så lige er de rigtige varer, har vi så en dialog om – også med jer.
- PETER: Det er sagen i en nøddeskal. Nogle produkter er mere eftertragtede end andre. På det punkt er hvidevarer mere taknemmelige end fx mobiltelefoner. Det er jo ikke alle, der skifter, fordi der kommer en ny vaskemaskine. Der har været langt på hylderne mellem nogle varer, men med lidt tålmodighed går det nok.
Fysisk butik eller nethandel?
- JACOB: Online-salget er dykket markant de sidste par måneder. Efter corona vil mange nok gerne i butik, fordi de har været tvunget til at handle online. Niveauet lander nok et sted mellem nu og niveauet før corona.
- PETER: Jeg er helt enig. Vi har siddet hjemme i to år, så nu er der behov for at komme ud at røre, se og dufte lidt. Der er nogle ting, man ikke kan bag skærmen.
- JACOB: Vi ser flere kunder ude i vores fysiske butikker. Det er meget tydeligt, hvordan det er skiftet.
- PETER: Men vi vil se det samme som i udlandet, nemlig at online-penetrationen vokser. Og så tror jeg, vi vil se en fortsat konsolidering i markedet. De store bliver større, nogle i midten vil forsvinde eller blive decimeret, og så vil der være specialisterne, som er superdygtige på helt specifikke områder. ?
Vil kunderne have “smarte” produkter?
- JACOB: Det er et salgsargument, men vi har ikke en opfattelse af, at det bruges så meget. Lige nu er der nogle forhindringer på grund af chipmangel, men vi har ikke haft svært ved at overbevise kunderne om, at det ikke er det, produktet står og falder med.
- PETER: Smarthome er kommet for at blive. Men meget afhænger af, hvor gode vi er til at fortælle historien og gøre det enkelt for forbrugeren. Det er en hurdle, at der er så mange forskellige ”økosystemer”, og især ældre har det svært. Vi vil gerne ind og hjælpe forbrugerne, for der ligger nogle åbenbare muligheder.
- JACOB: Produkterne skal også give mening, så det ikke bare er smart for at være smart. Der, hvor det virkelig gør en forskel, fx robotstøvsugere, der sælger det. Men hvor stor værdi har det, at du kan starte ovnen, når du ikke er hjemme? På IFA for 10 år siden så jeg køleskabe, der selv kunne bestille varer, men det er jo ikke slået igennem.
Eller skal alt bare være “grønt”?
- PETER: Mere end 60 procent af vores kunder efterspørger grønnere løsninger. I Danmark er vi et ”sweet spot”, fordi der i mange år har været fokus på hvidevarers energiforbrug.
- JACOB: Det kan jeg tilslutte mig. Viljen til at betale for grønnere produkter er stigende. Det er selvfølgelig noget, vi følger meget: Hvor ligger grænsen for, hvad kunderne vil betale for den ekstra gode energimærkning?
- PETER: Med hensyn til holdbarhed er der også en vis skærpelse i forhold til forventningerne. Det må man indse i producentleddet, hvor man må kunne give et estimat på, om produktets levetid fx er 10 år. At det så holder 8 eller 12 år, det skal vi forvente.
- JACOB: Kunderne vil i stigende grad betale for ekstra levetid på tingene. Spørgsmålet er, om vi skal tvinge alle kunder til at betale for dette, eller om det skal være mere op til den enkelte.
Er genbrug fremtiden?
- JACOB: Det grønne argument vokser meget hos forbrugerne, men prisen fylder stadig, så det skal give økonomisk mening at vælge en brugt maskine frem for en ny. Det bliver spændende at følge.
- PETER: Det bliver større, men spørgsmålet er, hvad der bliver efterspurgt. Man vil godt betale 1000 kr. for en brugt mobil, men er der samme betalingsvilje til en otte år gammel vaskemaskine, som er blevet gul i toppen? Vi er i en branche, som er en del af problemet. Men vi er også en del af løsningen. Det er vigtigt, at vi erkender det, for hvis vi ikke har lysten, og tror på det, så bliver det ikke godt. Men det er den vej, vi skal.
Læs også....
Power forventer 20 % stigning i tv-salget under sommerens EM i fodbold. Erfaringen viser nemlig, at store sportsbegivenheder gør underværker for tv-salget.
For få måneder siden lancerede Elgiganten konceptet "Ny Start", der hidtil kun har dækket over salg af brugte telefoner. Nu udvider elektronikkæden med salg af brugte hvidevarer.
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.
Shoppingcentret Rødovre Centrum fik ny elektronik- og hvidevarebutik den 27. oktober, da Power åbnede sin butik nr. 26. Interessen fra kunderne var så stor, at omsætningsmålet for hele dagen blev nået allerede klokken 12.
De koster dyrt i penge og papir, og der findes et hav af digitale alternativer. Men nu har Power-kæden testet effekten af de fysiske tilbudsaviser, og konklusionen er klar.
Elektronik- og hvidevarekæden Power fik torsdag medhold i en sag, kæden havde anlagt mod DBU. Sagens kerne var, om Power krænkede DBU's rettigheder i sin markedsføring op til seneste EM i fodbold. Afgørelsen kan få stor betydning for hele branchen.
Elektronikkæden Power udvider med 29 svenske butikker fra den tyske koncern MediaMarkt. Med opkøbet har Power fysiske butikker i Danmark, Sverige, Norge og Finland.
"Jeg er målløs! Trods over 30 år i elektronik- og hvidevarebranchen har jeg aldrig oplevet noget, der tilnærmelsesvis matcher vores rekordåbning af POWER i Ishøj."
Thomas Zeihlund, tidligere Too Good To Go, er ny CEO i Whiteaway Group. Han skal tage koncernens vækst "til næste niveau".
Trods inflation, energikrise og rekordlav forbrugertillid er både Elgiganten og Power klar til at åbne nye butikker.
Tour de France-feltet svinger forbi en af landets bedst etablerede hvidevarebutikker. Den lokale Punkt 1 i Kalundborg er flere gange blevet Gazelle-virksomhed i dagbladet Børsen.