27. januar 2022  |   Branchenyt  |   Branchenyt  |   Retail

EL-Salg lancerer ny finansieringsmodel for hvidevarer

EL-Salg-kæden er klar med et nyt finansieringskoncept for hvidevarer, der læner sig op ad de populære abonnement-tjenester.

Branchenyt
27. januar 2022  |   af Søren Bang Hansen

“Med det hele” hedder et nyt finansieringskoncept, som EL-Salg-kæden netop er gået i markedet med. Konceptet minder om de populære abonnementsmodeller, hvor man for et fast månedligt beløb køber sig adgang til en given tjeneste.
I EL-Salg-kædens tilfælde er der dog tale om en finansieringsmodel, hvor man for 99 kr. om måneden i 48 måneder kan finansiere sine hvidevarer rente- og gebyrfrit.
Det nye ved modellen er, at man som en del af prisen får levering, montering, bortskaffelse samt fuld service og garanti i fire år. Det betyder, at hvis der sker noget med produktet, vil en lokal montør komme ud på ens adresse og servicere produktet. Hvis det ikke kan laves, får man et nyt produkt.

– Vi forsøger at imødekomme en general forbrugertrend, hvor mange hellere vil betale et fast månedligt beløb for sine varer frem for at lægge pengene på én gang. Det giver en større fleksibilitet i hverdagen, og samtidig skal man ikke bekymre sig om eventuelle serviceudgifter. For forbrugerne handler det om convenience og tryghed, og for os, der lever af at sælge forbrugerelektronik, handler det om at tilpasse os de nye markedsvilkår, siger Tomas Holm Hedehus, adm. direktør i Euronics Danmark, der står bag EL-Salg-kæden.

BUTIKKER OG ONLINE
Indtil videre har EL-Salg-kæden udvalgt fem forskellige hvidevareprodukter, som man kan få finansieret som en del af “Med det hele”-konceptet, og forbrugerne kan kun bestille produktet via elsalg.dk.
Kort efter bestillingen bliver man kontaktet af sin lokale EL-Salg-butik, som aftaler et tidspunkt, hvor man kan få leveret, monteret – og kørt sine gamle hvidevarer væk.

– På den måde kombineres vores onlineforretning med vores stærke lokale forankring. Det kan kun lade sig gøre at lave sådan et setup her, fordi vi kan købe ind igennem vores nordiske samarbejde med ELON, hvilket giver en særdeles konkurrencedygtig prissætning. Samtidig har vi den lokale forankring, der gør, at vi kan rykke hurtigt ud i hele landet. Jeg har meget, meget store forventninger til dette nye koncept, siger Tomas Holm Hedehus.

Tomas Holm Hedehus, EL-Salg
– For forbrugerne handler det om convenience og tryghed, og for os, der lever af at sælge forbrugerelektronik, handler det om at tilpasse os de nye markedsvilkår, siger Tomas Holm Hedehus.

STIGENDE TENDENS
Det er Sparxpres, der sikrer, at EL-Salg-kunderne kan finansiere deres hvidevarekøb med 99 kr. om måneden, og ifølge direktør Ole Engholm Andreassen, er denne type lån på hastig fremmarch.

– I gamle dage lånte man penge, fordi man manglede dem. I dag er der en tendens til, at man finansierer lidt større indkøb, fordi man ønsker at sprede sine faste udgifter ud og dermed have en stabil månedlig økonomi. Og hvis man pludselig står i en situation, hvor man ønsker at afdrage hele restgælden, så gør man bare det. Abonnementsøkonomien har også vundet indpas i banksektoren, siger han.
De 99 kr. om måneden inkluderer levering, montering og bortskaffelse af gammelt udstyr. Finansieringen er rente- og gebyrfri og løber som udgangspunkt over fire år, men restgælden kan indfries, hvornår det skal være. Den månedlige pris inkluderer fuld service og garanti i hele perioden.

finansiering | retail
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Electrolux forlader Rusland
Electrolux meddeler nu, at "Ruslands invasion af Ukraine har gjort det umuligt for selskabet at fortsætte sin forretning i landet".

Nilfisk fastholder vækst
I andet kvartal af 2022 øgede Nilfisk omsætningen, og sidst i kvartalet var ordreindgangen den højeste nogensinde.

IFA igen
Ready, steady, show! Efter to års pause er IFA tilbage igen.

Smeg og Galileo samlede familien
Det var som at se familien igen – efter at den i lang tid ikke havde været samlet.

Detailhandlen 2022:
Hvor står vi, og hvad er i vente? Et højdepunkt på APPLiA’s branchedag 28. april var debatten med Elgigantens direktør Peter Stedal og Whiteaways chef for e-commerce Jacob Balshøj. De to gjorde status over aktuelle udfordringer og løftede blikket mod fremtidens marked. Her er de vigtigste pointer.

Hvidevare-gazelle i Kalundborg
Tour de France-feltet svinger forbi en af landets bedst etablerede hvidevarebutikker. Den lokale Punkt 1 i Kalundborg er flere gange blevet Gazelle-virksomhed i dagbladet Børsen.

Whiteaway køber Frigor  
Viborg-virksomheden Vibocold A/S har solgt varemærket Frigor til Whiteaway Group, der fremover vil have Frigor-produkter som private label.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Euronics: nordens største indkøber
Euronics, Nordens største indkøber af hvidevarer, kom ud af 2021 med et resultat på primær drift på 9,17 mio. kr.

Markedet har lagt sig – og dog…
Afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparter har i første kvartal af 2022 igen lagt sig på et mere normalt niveau i forhold til rekordåret 2021.

Witt runder en milliard i omsætning
Succeshistorien fra Herning fortsætter med nyt rekordregnskab og massive investeringer i flere medarbejdere, nyt værksted, testcenter – og en kuppelformet gourmet-restaurant!