35% af forbrugere forbinder ikke bæredygtighed med et bestemt varemærke. AEG/Electrolux vil vinde den plads med sin EcoLine serie.
Der er et hul i markedet. Og det vil AEG/Electrolux udnytte. Det var konklusionen på det pressemøde, AEG/Electrolux torsdag holdt på IFA-messen i Berlin.
Hullet i markedet handler om bæredygtighed – og om, hvordan forbrugerne opfatter bæredygtighed i forhold til varemærker, når de køber nyt.
GfK havde for AEG/Electrolux undersøgt sagen. De fleste forbrugere har en opfattelse af, hvilke varemærker, der står for kvalitet. Til gengæld er der 35% af forbrugerne, der ikke sætter klare lighedstegn mellem bæredygtighed og bestemte varemærker.
“Der er et marked for producenter, der præcist og tydeligt forbinder sig selv og deres produkter med bæredygtighed”, konkluderede Chris Braam, CEO for Electrolux Group i Europa.
“Vi er ikke en virksomhed, som pludselig har fået øje på bæredygtighed. Vi har altid været det. Vi har altid haft bæredygtigheden i vores DNA – og det er en historie, vi skal fortælle endnu tydeligere, sammen med forhandlerne, i fremtiden”, sagde Chris Braam.
For Electrolux handler bæredygtighed om fortsatte investeringer og “et kompromisløst fokus”, hvor alle produktfaser gennemgås: fra produktion over transport og logistik til brugsfasen, hvor de største gevinster inden for bæredygtighed ligger.
Konkret er strategien at skille sig ud i markedet med EcoLine serien, der rummer nogle af markedets mest bæredygtige og energibesparende produkter.
Særligt fremhævede AEG/Electrolux den nye vaskemaskineserie EcoLine 9000. “Det er den mest energieffektive vaskemaskine i verden”, fremhævede Sarah Schäfer, europæisk vice-direktør for bæredygtighed i Electrolux Group.
EcoLine 9000 ligger 30% under A-mærket i energiforbrug. Forbrugeren kan dertil vælge en række vaskeprogrammer, der sparer mængder af vand, fx. et 25 minutters damp-program, hvor 96% af det traditionelle vandforbrug.
En række af produkterne i EcoLine serien er desuden produceret med op til 70% genbrugsplast, endnu et eksempel på den holistiske tilgang, AEG/Electrolux har til bæredygtigheden.
AEG/Electrolux har defineret fire forhold, der skal være i orden, for at der for alvor kan tales bæredygtighed. Der skal være tale om en holistisk tilgang, som tager hele produktets livscyklus i betragtning. Der skal være tale om en vedvarende indsats for producenten. Og, ikke mindst, skal der være “noget i det” for forbrugeren:
“Det bæredygtige valg skal være nemt. Og så skal det give noget, økonomisk og følelsesmæssigt. At vælge bæredygtige produkter er noget, forbrugeren skal være stolt af – et “adelsmærke”, som man gerne fortæller naboer og venner om”, lød det fra AEG/Electrolux.
Foruden EcoLine serien præsenterede AEG/Electrolux konkrete produktnyheder, der sigter på længere produktlevetid – fx. en induktionskogeplade, der gennem en særlig teknologi er særlig resistent overfor ridser og skader på overfladen.
aeg | bæredygtighed | electrolux | genbrugsplastLæs også....
Bespoke AI Washer Dryer Combo er en elegant kombi- model, der samler vaskemaskine og tørretumbler i samme enhed.
Hvad betyder kunstig intelligens (AI) for os i hverdagen? På IFA viste Siemens konkrete eksempler på AI i deres produkter.
På årets IFA præsenterede Siemens den første IQ700-ovn med automatisk madgenkendelse.
Hvis det står til Hisense, er det ikke mobiltelefonen, men derimod tv-apparatet, der er det naturlige centrum for betjeningen af fremtidens smarte hjem.
På IFA 2023 præsenterede Samsung en stribe innovationer til det forbundne hjem. Vi fik også nye indsigter i europæiske forbrugeres holdning til de mange smart-produkter.
IFA 2023 er i gang - udsolgt og med de fleste af de klassiske udstillere på plads i 26 haller. Næste år er messe nr. 100 i den tyske hovedstad.
Bosch rykker standarden for nye køleskabe - opad og udad. En af producentens visioner er at mindske madspild.
Spørg ikke, hvad de enkelte hvidevarer kan - men hvad de kan sammen. Siemens giver det smarte hjem nyt indhold - og 15 års garanti for reservedele.
Miele kører bæredygtighed frem i første linje: AI diagnose vil gøre reparation og service til en ny oplevelse, hvor forbrugeren og teknikeren sammen løser udfordringen.
Når IFA om få dage slår portene op i Berlin, står mere end 2000 udstillere fra 48 lande klar til at fremvise nye, innovative produkter.