15. marts 2021  |   Branchenyt  |   Retail

En populær selvhenter

Click & Collect: Stadig flere bestiller varen på nettet og henter den selv i butikken.

Retail
15. marts 2021  |   af Søren Bang Hansen

Mange kan nok skriver under på et eller flere af ovenstående citater, som er indhentet fra tilfældige danskere i vidt forskellige aldersgrupper. I Hvidvare-Nyts uvidenskabelige undersøgelse kunne alle i hvert fald se gevinsten ved at bestille (og evt. betale) varen på nettet – og hente den i butikken samme dag.

Som andre kære børn har fænomenet mange navne, nogle kønnere end andre. På engelsk taler man om BOPIS (Buy Online, Pick up In Store). På dansk siger vi “klik- og hent” – eller på nudansk: “click & collect”.

Og vi er altså vilde med det.

Nethandelen er eksploderet

Sidste år voksede online-handelen med hvidevarer og husholdningsapparater 38% i forhold til året før, oplyser Philip Læborg, der er Client Insight Manager hos GfK. Han vurderer, at klik- og hent salget har oplevet en lignende vækst.

“Det er ikke noget, vi har præcise tal på, men generelt er nethandelen eksploderet under corona-nedlukningen. Så vores klare føling med markedet er, at “click & collect” også er vækstet i forhold til 2019. Lige nu er det jo kun i Bilka, man kan gå ind og købe et husholdningsapparat på gammeldags manér”.

Hvis corona-pandemien har drevet væksten, er det naturligt at spørge, om “selvhenter-modellen” så går i sig selv igen, når de fysiske butikker igen slår dørene op.

For at besvare det spørgsmål, er det nyttigt at se på, hvad der i grunden får forbrugerne til at handle på denne måde. For hvis gevinsten forbliver den samme, er det svært at se, hvorfor adfærden skulle ændre sig.

Vigtigste drivkraft

Sidste forår udførte PostNord et studie i Sverige for at afklare, hvad der drev forbrugerne til at vælge “click & collect” frem for pakkepost. I undersøgelsen indgår data fra 11 større detailkæder samt dybdegående interviews.

Her viser det sig, at forbrugernes vigtigste drivkraft er de sparede fragtomkostninger. Mange fremhævede også, at de med selvhenter-købet sikrer sig, at varen er på lager i butikken. Et tredje argument er muligheden for at hente varen, samme dag man bestiller den. Dette var især afgørende for unge under 25 år.

Alle disse begrundelser giver også mening “efter corona”, så noget kunne tyde på, at tendensen fortsætter.

En interessant tilføjelse er, at næsten en tredjedel af forbrugerne (27,2 %) endte med at købe ekstra varer, når de hentede deres bestilling i butikken (de svenske butikker var ikke lukket ned). Det ligner et stort potentiale for mersalg.

Studiet konkluderer da også, at: “En vigtig udfordring for butikkerne bliver at fortsætte arbejdet med at integrere de forskellige kanaler, så samspillet mellem online og offline bliver så flydende, at forbrugerne oplever det bedste fra begge verdener.”

Lige nu er det jo kun i Bilka, man kan gå ind og købe et husholdningsapparat på gammeldags maner, pointerer Philip Læborg fra GfK.

Lige nu er det jo kun i Bilka, man kan gå ind og købe et husholdningsapparat på gammeldags maner, pointerer Philip Læborg fra GfK.

forbrugeradfærd | gfk | retail
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Whiteaway øger toplinjen og vinder markedsandele
Trods udfordrende markedsvilkår har Whiteaway Group løftet omsætningen fra forrige regnskabsår og vundet markedsandele på tværs af Danmark, Sverige og Norge.

Disse Black Friday-tilbud søger danskerne efter
En ny undersøgelse viser, hvilke tilbudsvarer danskerne søger efter her i ugerne op til Black Friday. Der er masser af husholdningsapparater og hvidevarer på ønskelisten. Og gæt engang, hvilket apparat der indtager førstepladsen...

Danmarks største elektronikbutik åbner med rekordsalg
Power slog både rekord og forventninger, da kæden 4. oktober åbnede sin nye butik i Odense. Salget på åbningsdagen rundede 51 millioner kroner.

Power har politianmeldt Elgiganten
Elektronik- og hvidevarekæden Power har politianmeldt konkurrenten for ”omfattende fusk med førpriser”.

Fodbold sælger fjernsyn
Power forventer 20 % stigning i tv-salget under sommerens EM i fodbold. Erfaringen viser nemlig, at store sportsbegivenheder gør underværker for tv-salget.

Elgiganten udvider med salg af brugte hvidevarer
For få måneder siden lancerede Elgiganten konceptet "Ny Start", der hidtil kun har dækket over salg af brugte telefoner. Nu udvider elektronikkæden med salg af brugte hvidevarer.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Power-åbning skabte kø på 900 meter
Shoppingcentret Rødovre Centrum fik ny elektronik- og hvidevarebutik den 27. oktober, da Power åbnede sin butik nr. 26. Interessen fra kunderne var så stor, at omsætningsmålet for hele dagen blev nået allerede klokken 12.

Power-eksperiment: Tilbudsaviser giver stadig mening
De koster dyrt i penge og papir, og der findes et hav af digitale alternativer. Men nu har Power-kæden testet effekten af de fysiske tilbudsaviser, og konklusionen er klar.

Power vinder fodbold-sejr
Elektronik- og hvidevarekæden Power fik torsdag medhold i en sag, kæden havde anlagt mod DBU. Sagens kerne var, om Power krænkede DBU's rettigheder i sin markedsføring op til seneste EM i fodbold. Afgørelsen kan få stor betydning for hele branchen.

Power overtager 29 svenske butikker
Elektronikkæden Power udvider med 29 svenske butikker fra den tyske koncern MediaMarkt. Med opkøbet har Power fysiske butikker i Danmark, Sverige, Norge og Finland.