15. oktober 2021  |   Branchenyt  |   Marked

Epinion 2021: forbrugerne er blevet mere klare i mælet

APPLiA Danmark har via Epinion spurgt mere end 1000 forbrugere
om deres køb, brug og skrotning af hvidevarer. Her er de vigtigste
konklusioner.

Marked
15. oktober 2021  |   af Henrik Egede

En pandemi kom imellem – og derfor er det to år siden, Epinion sidst for APPLiA Danmark kortlagde forbrugernes adfærd og inderste ønsker i forhold til hvidevarer. Nu igen, i august-september 2021, er mere end 1000 forbrugere blevet spurgt om deres adfærd vedrørende køb, brug og skrotning af hvidevarer.

Skulle der konkluderes noget enkelt på baggrund af årets undersøgelse, så er det, at forbrugerne er blevet mere tydelige. De er i 2021 endnu mere klare i mælet end tidligere. De køber i dag dyrere produkter, de ønsker varemærker og salgssteder, de kender.

Især de unge ønsker også lang brugslevetid og signaler om bæredygtighed. Både fra producent og forhandler.

Her præsenterer vi de væsentligste konklusioner. Hele rapporten og dens forudsætninger kan ses på: www.applia-danmark.dk

De unge vil det bæredygtige

Bæredygtighed er ikke længere kun et ord i en FN-rapport … Halvdelen af danske forbrugere (49 %) erklærer sig nu villige til at betale mere, hvis producent eller forhandler har en bæredygtig profil. Det gælder især de unge, hvor 57 % er villige til at betale mere for dette.

Samme billede ses i forhold til reparation: Kun 6 % af de ældre er villige til at betale 1500 kr. eller mere for en reparation i stedet for at købe nyt. Blandt de unge er andelen dobbelt så stor: 12 %.

I det hele taget har hvidevarerne måske et mindre imageproblem: 58 % af alle føler, at hvidevarer er en belastning for miljøet. Her topper kvinderne, hvor 62 % har denne følelse.

Kendskabet til smarte opkoblede løsninger er vokset markant siden 2017. De unge er mest villige til at betale ekstra for de nye muligheder.

Stabile grunde til køb

Er det så udelukkende lysten, der driver værket, når der købes nye hvidevarer? Ikke helt. Hvis man skal tro Epinions analyse, er årsagerne til køb af nyt ret stabile:

• Ca. halvdelen (52 %) af alle køb er udskiftning af et produkt, der ikke længere fungerer. Dette har ligget stabilt siden APPLiA og Epinion spurgte første gang i 2017.

• En fjerdedel af alle køb er udskiftning af eksisterende produkter, der fungerer – men hvor forbrugeren ønsker en opgradering.

• Den sidste fjerdedel handler om nye behov og førstegangskøb.

bæredygtighed | forbrugeradfærd | levetider
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.


Annonce