APPLiA Danmark har via Epinion spurgt mere end 1000 forbrugere
om deres køb, brug og skrotning af hvidevarer. Her er de vigtigste
konklusioner.
En pandemi kom imellem – og derfor er det to år siden, Epinion sidst for APPLiA Danmark kortlagde forbrugernes adfærd og inderste ønsker i forhold til hvidevarer. Nu igen, i august-september 2021, er mere end 1000 forbrugere blevet spurgt om deres adfærd vedrørende køb, brug og skrotning af hvidevarer.
Skulle der konkluderes noget enkelt på baggrund af årets undersøgelse, så er det, at forbrugerne er blevet mere tydelige. De er i 2021 endnu mere klare i mælet end tidligere. De køber i dag dyrere produkter, de ønsker varemærker og salgssteder, de kender.
Især de unge ønsker også lang brugslevetid og signaler om bæredygtighed. Både fra producent og forhandler.
Her præsenterer vi de væsentligste konklusioner. Hele rapporten og dens forudsætninger kan ses på: www.applia-danmark.dk
De unge vil det bæredygtige
Bæredygtighed er ikke længere kun et ord i en FN-rapport … Halvdelen af danske forbrugere (49 %) erklærer sig nu villige til at betale mere, hvis producent eller forhandler har en bæredygtig profil. Det gælder især de unge, hvor 57 % er villige til at betale mere for dette.
Samme billede ses i forhold til reparation: Kun 6 % af de ældre er villige til at betale 1500 kr. eller mere for en reparation i stedet for at købe nyt. Blandt de unge er andelen dobbelt så stor: 12 %.
I det hele taget har hvidevarerne måske et mindre imageproblem: 58 % af alle føler, at hvidevarer er en belastning for miljøet. Her topper kvinderne, hvor 62 % har denne følelse.
Stabile grunde til køb
Er det så udelukkende lysten, der driver værket, når der købes nye hvidevarer? Ikke helt. Hvis man skal tro Epinions analyse, er årsagerne til køb af nyt ret stabile:
• Ca. halvdelen (52 %) af alle køb er udskiftning af et produkt, der ikke længere fungerer. Dette har ligget stabilt siden APPLiA og Epinion spurgte første gang i 2017.
• En fjerdedel af alle køb er udskiftning af eksisterende produkter, der fungerer – men hvor forbrugeren ønsker en opgradering.
• Den sidste fjerdedel handler om nye behov og førstegangskøb.
bæredygtighed | forbrugeradfærd | levetiderLæs også....
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.