Vareforbruget i Danmark har nået rekordhøjder, og meget af det ny forbrug er “erstatningskøb”. Forbrugerne har ikke haft mulighed for at købe rejser eller gå på museer.
Danske forbrugere har fået udbetalt ialt 84 mia. kr. i indefrosne feriemidler over det seneste år.
Pandemien har i samme periode gjort vores forbrugsmuligheder (og ferie-muligheder) stærkt begrænsede.
Ikke mærkeligt derfor, at vareforbruget i Danmark har nået rekordhøjde sammenlignet med tiden for covid-19. Danmark har på grund af feriepengene outperformet de øvrige nordiske lande.
Det var budskabet fra Helge J. Pedersen, cheføkonom i Nordea, da APPLiA i forrige uge var samlet til generalforsamling og branchedag på Teams.
Helge J. Pedersen kalder meget af det ny forbrug “erstatsningskøb”. Forbrugerne har ikke haft mulighed for at købe rejser eller gå på museer. Derfor er hjemmet blevet opgraderet med fladskærme, kaffemaskiner og hvidevarer.
Forbruget er under pandemien rykket fra service- og tjenesteydelser (fx. kultur og rejser) til varer.
APPLiA ser tendensen fortsætte. I marts 2021 var der markant vækst i forhold til marts 2020: 40% vækst (målt i værdi) på hvidevarer, 39 % på små elektriske husholdningsapparater.
Nordeas cheføkonom forventer, at der i forbindelse med genåbningen vil ske en gradvis normalisering af vareforbruget.
feriepenge | nordeaLæs også....
De koster dyrt i penge og papir, og der findes et hav af digitale alternativer. Men nu har Power-kæden testet effekten af de fysiske tilbudsaviser, og konklusionen er klar.
Elektronik- og hvidevarekæden Power fik torsdag medhold i en sag, kæden havde anlagt mod DBU. Sagens kerne var, om Power krænkede DBU's rettigheder i sin markedsføring op til seneste EM i fodbold. Afgørelsen kan få stor betydning for hele branchen.
Elektronikkæden Power udvider med 29 svenske butikker fra den tyske koncern MediaMarkt. Med opkøbet har Power fysiske butikker i Danmark, Sverige, Norge og Finland.
"Jeg er målløs! Trods over 30 år i elektronik- og hvidevarebranchen har jeg aldrig oplevet noget, der tilnærmelsesvis matcher vores rekordåbning af POWER i Ishøj."
Thomas Zeihlund, tidligere Too Good To Go, er ny CEO i Whiteaway Group. Han skal tage koncernens vækst "til næste niveau".
Trods inflation, energikrise og rekordlav forbrugertillid er både Elgiganten og Power klar til at åbne nye butikker.
Hvor står vi, og hvad er i vente? Et højdepunkt på APPLiA’s branchedag 28. april var debatten med Elgigantens direktør Peter Stedal og Whiteaways chef for e-commerce Jacob Balshøj. De to gjorde status over aktuelle udfordringer og løftede blikket mod fremtidens marked. Her er de vigtigste pointer.
Tour de France-feltet svinger forbi en af landets bedst etablerede hvidevarebutikker. Den lokale Punkt 1 i Kalundborg er flere gange blevet Gazelle-virksomhed i dagbladet Børsen.
Viborg-virksomheden Vibocold A/S har solgt varemærket Frigor til Whiteaway Group, der fremover vil have Frigor-produkter som private label.
Euronics, Nordens største indkøber af hvidevarer, kom ud af 2021 med et resultat på primær drift på 9,17 mio. kr.
Når der står lystbåde parkeret i vejsiden, nærmer man sig havet.