21. juni 2021  |   Branchenyt  |   Retail

Erstatningskøb

Vareforbruget i Danmark har nået rekordhøjder, og meget af det ny forbrug er “erstatningskøb”. Forbrugerne har ikke haft mulighed for at købe rejser eller gå på museer.

Retail
21. juni 2021  |   af Henrik Egede

Danske forbrugere har fået udbetalt ialt 84 mia. kr. i indefrosne feriemidler over det seneste år.

Pandemien har i samme periode gjort vores forbrugsmuligheder (og ferie-muligheder) stærkt begrænsede. 

Ikke mærkeligt derfor, at vareforbruget i Danmark har nået rekordhøjde sammenlignet med tiden for covid-19. Danmark har på grund af feriepengene outperformet de øvrige nordiske lande.

Det var budskabet fra Helge J. Pedersen, cheføkonom i Nordea, da APPLiA i forrige uge var samlet til generalforsamling og branchedag på Teams.

Helge J. Pedersen kalder meget af det ny forbrug “erstatsningskøb”. Forbrugerne har ikke haft mulighed for at købe rejser eller gå på museer. Derfor er hjemmet blevet opgraderet med fladskærme, kaffemaskiner og hvidevarer.

Forbruget er under pandemien rykket fra service- og tjenesteydelser (fx. kultur og rejser) til varer.

APPLiA ser tendensen fortsætte. I marts 2021 var der markant vækst i forhold til marts 2020: 40% vækst (målt i værdi) på hvidevarer, 39 % på små elektriske husholdningsapparater.  

Nordeas cheføkonom forventer, at der i forbindelse med genåbningen vil ske en gradvis normalisering af vareforbruget.

feriepenge | nordea
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Whiteaway øger toplinjen og vinder markedsandele
Trods udfordrende markedsvilkår har Whiteaway Group løftet omsætningen fra forrige regnskabsår og vundet markedsandele på tværs af Danmark, Sverige og Norge.

Disse Black Friday-tilbud søger danskerne efter
En ny undersøgelse viser, hvilke tilbudsvarer danskerne søger efter her i ugerne op til Black Friday. Der er masser af husholdningsapparater og hvidevarer på ønskelisten. Og gæt engang, hvilket apparat der indtager førstepladsen...

Danmarks største elektronikbutik åbner med rekordsalg
Power slog både rekord og forventninger, da kæden 4. oktober åbnede sin nye butik i Odense. Salget på åbningsdagen rundede 51 millioner kroner.

Power har politianmeldt Elgiganten
Elektronik- og hvidevarekæden Power har politianmeldt konkurrenten for ”omfattende fusk med førpriser”.

Fodbold sælger fjernsyn
Power forventer 20 % stigning i tv-salget under sommerens EM i fodbold. Erfaringen viser nemlig, at store sportsbegivenheder gør underværker for tv-salget.

Elgiganten udvider med salg af brugte hvidevarer
For få måneder siden lancerede Elgiganten konceptet "Ny Start", der hidtil kun har dækket over salg af brugte telefoner. Nu udvider elektronikkæden med salg af brugte hvidevarer.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Power-åbning skabte kø på 900 meter
Shoppingcentret Rødovre Centrum fik ny elektronik- og hvidevarebutik den 27. oktober, da Power åbnede sin butik nr. 26. Interessen fra kunderne var så stor, at omsætningsmålet for hele dagen blev nået allerede klokken 12.

Power-eksperiment: Tilbudsaviser giver stadig mening
De koster dyrt i penge og papir, og der findes et hav af digitale alternativer. Men nu har Power-kæden testet effekten af de fysiske tilbudsaviser, og konklusionen er klar.

Power vinder fodbold-sejr
Elektronik- og hvidevarekæden Power fik torsdag medhold i en sag, kæden havde anlagt mod DBU. Sagens kerne var, om Power krænkede DBU's rettigheder i sin markedsføring op til seneste EM i fodbold. Afgørelsen kan få stor betydning for hele branchen.

Power overtager 29 svenske butikker
Elektronikkæden Power udvider med 29 svenske butikker fra den tyske koncern MediaMarkt. Med opkøbet har Power fysiske butikker i Danmark, Sverige, Norge og Finland.