Trods lavere efterspørgsel opnåede koncernen en omsætningsvækst på 1 %. Arbejdet med effektiviseringer og værdiskabelse for butikkerne fortsætter, da markedet også i 2025 forventes at være vanskeligt.
På trods af et generelt svært marked og tilbageholdende forbrugere er det lykkedes Euronics Danmark A/S – det administrative selskab bag kæderne El-Salg, Lysmesteren, Panasonic Center og PhotoCare – at opnå en lille omsætningsvækst i forhold til året før. Selskabet realiserer samtidig tilfredsstillende sorte tal på bundlinjen.
Markedet for salg af hårde hvidevarer og små elektriske husholdningsprodukter gik tilbage i 2024. Forbrugertilliden havde det heller ikke godt og gik fra skidt til værre i løbet af året. På trods af dette endte Euronics-koncernens omsætning i 2024 med en mindre vækst, især båret af flot fremgang i high-end-belysningskæden Lysmesteren.
Det fremgår af Euronics Danmarks netop offentliggjorte regnskab, hvor selskabets nettoomsætning er øget med 1 procent – fra 567 mio. kr. i 2023 til 572 mio. kr. i 2024.
– Den relativt flade udvikling i vores egen omsætning, kombineret med tilbagegang for branchen som helhed, betyder, at afsætningen af hvidevarer i Danmark nu er tilbage på niveauet fra 2019 før corona-pandemien. Et trængt marked betyder samtidig også benhård konkurrence fra de øvrige aktører i branchen, og på den baggrund er vi ganske stolte af vores positive resultat, siger Henrik Overgaard Hansen, adm. direktør i Euronics Danmark.
– Vores fokus i 2024 har først og fremmest været på fortsat at optimere kerneforretningen og de centrale funktioner på kædekontoret for dermed at sikre den fortsatte konkurrencekraft ude i butikkerne, siger han.
Gennemført turnaround
Optimering af arbejdsområder og processer, koblet med det stærke fokus på kædernes butikker, har sammen med en række andre konkrete indsatser været med til at gøre Euronics Danmark til en sundere forretning. På trods af ekstraordinære hensættelser som en sidste del af den nu gennemførte turnaround, er det lykkedes selskabet at forbedre vigtige nøgletal yderligere i 2024 sammenlignet med 2023.
Således endte resultatet for 2024 på knapt 4,4 mio. kr. før skat og dermed kun 0,1 mio. kr. lavere end resultatet i 2023. Samtidig har Euronics Danmark A/S øget sin soliditet fra 28,8% i 2023 til 33,7% i 2024.
– Selv om virksomheden nu er helt tilbage på rette spor, fortsætter arbejdet med optimeringer ufortrødent. Det gode resultat er, udover vores fokus på sund omsætning, drevet af et solidt fokus på vores udgifter. Et vigtigt område er logistikdelen, der isoleret set er den tungeste eksterne udgiftspost i virksomheden. Her vil arbejdet med at udnytte fragtkapaciteten, minimere lagerlejen, og sikre det rette forhold af produkter på lager i Danmark og Sverige fortsætte, siger Henrik Overgaard Hansen og tilføjer:
– Det gode købmandskab er ekstremt vigtigt i et kundeejet selskab. Jo skarpere vi er på indkøb og omkostningsstyring, desto bedre vilkår kan vi tilbyde koncernens aktionærer. Og det forbliver vores første prioritet – både nu og i fremtiden.
Fortsat svært marked
Med det seneste resultat for 2024 står Euronics Danmark nu endnu mere velkonsolideret og velforberedt på fortsatte hårde tider for detailhandelen, lyder det fra Henrik Overgaard Hansen.
– 2025 bliver ikke noget let år for vores butikker. Derfor skal vi fortsat både have fokus på udvikling samt løbende effektiviseringer til gavn for virksomhedens aktionærer. Det handler først og fremmest om at sikre, at vi hver eneste dag kan skaffe de rigtige kvalitetsprodukter til konkurrencedygtige priser til vores kunder. Euronics Danmark er jo ikke primært til for at optimere vores eget resultat. Vi er til for at kunne skabe mest mulig værdi for vores kunder ude i butikkerne.
Euronics
* Euronics International er Europas største indkøbssamarbejde for elektronikkæder med over 7500 butikker fordelt i 36 lande rundt om i Europa.
* I Danmark forsyner Euronics Danmark bl.a. 220 butikker i kæderne El-Salg, Lysmesteren, Panasonic Center og PhotoCare med produkter inden for hvidevarer, belysning, forbrugerelektronik og mindre husholdningsprodukter.
Læs også....
Elgiganten er klar til åbningen af varehus nr. 49 i Nyborg på Fyn. Det fejres med en åbningsfest fredag den 11. april kl. 7, hvor borgmester Kenneth Muhs hjælper med at klippe snoren og byde kunderne indenfor.
Trods udfordrende markedsvilkår har Whiteaway Group løftet omsætningen fra forrige regnskabsår og vundet markedsandele på tværs af Danmark, Sverige og Norge.
En ny undersøgelse viser, hvilke tilbudsvarer danskerne søger efter her i ugerne op til Black Friday. Der er masser af husholdningsapparater og hvidevarer på ønskelisten. Og gæt engang, hvilket apparat der indtager førstepladsen...
Power slog både rekord og forventninger, da kæden 4. oktober åbnede sin nye butik i Odense. Salget på åbningsdagen rundede 51 millioner kroner.
Elektronik- og hvidevarekæden Power har politianmeldt konkurrenten for ”omfattende fusk med førpriser”.
Power forventer 20 % stigning i tv-salget under sommerens EM i fodbold. Erfaringen viser nemlig, at store sportsbegivenheder gør underværker for tv-salget.
For få måneder siden lancerede Elgiganten konceptet "Ny Start", der hidtil kun har dækket over salg af brugte telefoner. Nu udvider elektronikkæden med salg af brugte hvidevarer.
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.
Shoppingcentret Rødovre Centrum fik ny elektronik- og hvidevarebutik den 27. oktober, da Power åbnede sin butik nr. 26. Interessen fra kunderne var så stor, at omsætningsmålet for hele dagen blev nået allerede klokken 12.
De koster dyrt i penge og papir, og der findes et hav af digitale alternativer. Men nu har Power-kæden testet effekten af de fysiske tilbudsaviser, og konklusionen er klar.
Elektronik- og hvidevarekæden Power fik torsdag medhold i en sag, kæden havde anlagt mod DBU. Sagens kerne var, om Power krænkede DBU's rettigheder i sin markedsføring op til seneste EM i fodbold. Afgørelsen kan få stor betydning for hele branchen.