Udbetaling af feriepenge skabte rekordforbrug iflg Nordea på APPLiAs branchedag
Forbrugerne har i løbet af corona-pandemien fået udbetalt i alt 84 mia. kroner i indefrosne feriemidler.
I samme periode har pandemien minimeret forbrugsmulighederne, fx i forhold til ferie, kultur og restaurantbesøg. Derfor er der intet mærkeligt i, at vareforbruget i Danmark har nået rekordhøjde. Danmark har endda, på grund af feriepengene, outperformet de øvrige nordiske lande.
Dette var budskabet fra NORDEAS CHEFØKONOM HELGE J. PEDERSEN, der talte (via Teams) på APPLiA Danmarks branchedag den 22. april.
Cheføkonomen forventer, at der i forbindelse med genåbningen af samfundet vil ske en gradvis normalisering af vareforbruget.
APPLiA ser også i egne markedsdata tendens til stærkt øget forbrug. Marts 2021 var markant over marts 2020, hvor pandemien startede: hele 40 % vækst (målt i værdi) på afsætningen af både MDA (hvidevarer) og SDA (små elektriske husholdningsapparater).
Første kvartal 2021 er også i et klart plus i forhold til 2020: Væksten år-til-dato er 19 % på MDA og 24 % på SDA.
branchedag | feriepengeLæs også....
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.