15. juni 2021  |   Branchenyt  |   Marked

Feriepenge og nedlukning skabte rekordforbrug

Udbetaling af feriepenge skabte rekordforbrug iflg Nordea på APPLiAs branchedag

Marked
15. juni 2021  |   af Henrik Egede

Forbrugerne har i løbet af corona-pandemien fået udbetalt i alt 84 mia. kroner i indefrosne feriemidler.

I samme periode har pandemien minimeret forbrugsmulighederne, fx i forhold til ferie, kultur og restaurantbesøg. Derfor er der intet mærkeligt i, at vareforbruget i Danmark har nået rekordhøjde. Danmark har endda, på grund af feriepengene, outperformet de øvrige nordiske lande.

Dette var budskabet fra NORDEAS CHEFØKONOM HELGE J. PEDERSEN, der talte (via Teams) på APPLiA Danmarks branchedag den 22. april.

Cheføkonomen forventer, at der i forbindelse med genåbningen af samfundet vil ske en gradvis normalisering af vareforbruget.

APPLiA ser også i egne markedsdata tendens til stærkt øget forbrug. Marts 2021 var markant over marts 2020, hvor pandemien startede: hele 40 % vækst (målt i værdi) på afsætningen af både MDA (hvidevarer) og SDA (små elektriske husholdningsapparater).

Første kvartal 2021 er også i et klart plus i forhold til 2020: Væksten år-til-dato er 19 % på MDA og 24 % på SDA.

branchedag | feriepenge
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.