15. juni 2021  |   Branchenyt  |   Marked

Feriepenge skabte rekordforbrug

Feriepenge og den generelle nedlukning skabte rekord fori vareforbruget i Danmark. Det sagde Nordeas cheføkonom Helge J. Pedersen på APPLiAs virtuelle årsmøde.

Marked
15. juni 2021  |   af Henrik Egede

Forbrugerne har i løbet af corona-pandemien fået udbetalt i alt 84 mia. DKK i indefrosne feriemidler.

Pandemien har samtidig minimeret forbrugsmulighederne, fx i forhold til ferie, kultur og restaurantbesøg.

Derfor er der intet mærkeligt i, at vareforbruget i Danmark har nået rekordhøjde. Danmark har endda på grund af feriepengene outperformet de øvrige nordiske lande.

Det var budskabet fra cheføkonom Helge J. Pedersen, NORDEA, der talte på APPLiA Danmarks branchedag (Teams) 22. april.

NORDEAs cheføkonom forventer, at der i forbindelse med genåbningen af samfundet vil ske en gradvis normalisering af vareforbruget.

applia | covid-19 | feriepenge | forbrug | helgejpedersen
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.

Den nordligste Elgiganten
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.

Med Danmark som skyggemarked
Den grønlandske forbruger er tålmodig. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er da også "business as unusual".

Hvidt & Frit vinder frem i mat marked
Trods generel afmatning har Hvidt & Frit vundet markedsandele, og kædedirektør Jørgen Højlund glæder sig over endnu et flot regnskab.

Usikre tider – ikke umulige
2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.

2022 blev næstbedste år nogensinde
Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.

All About Me
Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK

Flere heste at spille på
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater er kommet gennem skiftende konjunkturer og corona med skindet på næsen.

2022 – bedre end 2020!
2022 blev trods krig og krise næstbedste år nogen sinde for salg af hvidevarer.

Black Friday blev ikke så sort endda
Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.