15. juni 2021  |   Branchenyt  |   Marked

Feriepenge skabte rekordforbrug

Feriepenge og den generelle nedlukning skabte rekord fori vareforbruget i Danmark. Det sagde Nordeas cheføkonom Helge J. Pedersen på APPLiAs virtuelle årsmøde.

Marked
15. juni 2021  |   af Henrik Egede

Forbrugerne har i løbet af corona-pandemien fået udbetalt i alt 84 mia. DKK i indefrosne feriemidler.

Pandemien har samtidig minimeret forbrugsmulighederne, fx i forhold til ferie, kultur og restaurantbesøg.

Derfor er der intet mærkeligt i, at vareforbruget i Danmark har nået rekordhøjde. Danmark har endda på grund af feriepengene outperformet de øvrige nordiske lande.

Det var budskabet fra cheføkonom Helge J. Pedersen, NORDEA, der talte på APPLiA Danmarks branchedag (Teams) 22. april.

NORDEAs cheføkonom forventer, at der i forbindelse med genåbningen af samfundet vil ske en gradvis normalisering af vareforbruget.

applia | covid-19 | feriepenge | forbrug | helgejpedersen
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.

Den nordligste Elgiganten
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce