Feriepenge og den generelle nedlukning skabte rekord fori vareforbruget i Danmark. Det sagde Nordeas cheføkonom Helge J. Pedersen på APPLiAs virtuelle årsmøde.
Forbrugerne har i løbet af corona-pandemien fået udbetalt i alt 84 mia. DKK i indefrosne feriemidler.
Pandemien har samtidig minimeret forbrugsmulighederne, fx i forhold til ferie, kultur og restaurantbesøg.
Derfor er der intet mærkeligt i, at vareforbruget i Danmark har nået rekordhøjde. Danmark har endda på grund af feriepengene outperformet de øvrige nordiske lande.
Det var budskabet fra cheføkonom Helge J. Pedersen, NORDEA, der talte på APPLiA Danmarks branchedag (Teams) 22. april.
NORDEAs cheføkonom forventer, at der i forbindelse med genåbningen af samfundet vil ske en gradvis normalisering af vareforbruget.
applia | covid-19 | feriepenge | forbrug | helgejpedersenLæs også....
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.
Den grønlandske forbruger er tålmodig. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er da også "business as unusual".
Trods generel afmatning har Hvidt & Frit vundet markedsandele, og kædedirektør Jørgen Højlund glæder sig over endnu et flot regnskab.
2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.
Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.
Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater er kommet gennem skiftende konjunkturer og corona med skindet på næsen.
2022 blev trods krig og krise næstbedste år nogen sinde for salg af hvidevarer.
Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.