8. februar 2023  |   Branchenyt  |   Marked

Flere heste at spille på

Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater er kommet gennem skiftende konjunkturer og corona med skindet på næsen.

Marked
8. februar 2023  |   af Henrik Egede

Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater er kommet gennem skiftende konjunkturer og corona med skindet på næsen. Man kan nørde over, hvordan det kan være.

En væsentlig årsag er nok, at branchen produktmæssigt står på mange ben og dermed over tid har relevante tilbud til de fleste. Gå en tur i din lokale megastore eller elektronikbutik – og du vil se, hvad jeg mener.

En oversigt over hvidevare-afsætningen i Danmark i 2022 viser dette tydeligt. Der er ikke en enkelt produktgruppe, som har mere end 20% af salget. Køl og kølfryseskabe nærmer sig, det samme gør vaskemaskiner. Men producenterne har flere heste at spille på. Og forbrugerne en vifte af valgmuligheder, både med produkter, prisklasser og leverandører. .

Læg dertil de små elektriske husholdningsapparater, produkter til personlig pleje og øvrig forbrugerelektronik. 

Styksalget af hvidevarer og små-el var i 2022 vigende i forhold til 2021. Vi kan se, at styksalget på nogle produktgrupper, fx. køl/frys og indbygning, holder sig på et uændret højt niveau. Vi kan også se, at det samlede styksalg er væsentlig højere end for ti år siden. Se de sidste 11 års styksalg produkt-for-produkt her.

Ingen kender 2023. Vi vender tilbage, når vi har data om det nye år.  

emhætte | fryser | køleskab | komfurer (hobs) | markedsdata | mda | opvaskemaskine | vaskemaskine
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.