14. juni 2024  |   Branchenyt  |   Retail

Fodbold sælger fjernsyn

Power forventer 20 % stigning i tv-salget under sommerens EM i fodbold. Erfaringen viser nemlig, at store sportsbegivenheder gør underværker for tv-salget.

Retail
14. juni 2024  |   af Søren Bang Hansen

I dag lyder startfløjtet til fodbold-EM, og på søndag stiller Danmark op mod Slovenien. Senere på sommeren får vi Tour de France med Vingegaard som forsvarende vinder – og et OL med et væld af dygtige atleter og to danske landshold i kvinde- og herrehåndbold.

En sportssommer af den kaliber kræver, at udstyret er i orden, og elektronikkæden Power forventer derfor en stigning i tv-salget på hele 20 %.

– Vi står klar i butikkerne de her dage, for tendensen har været stigende de senere år: Når EM begynder, stiger vores salg af tv-skærme markant, siger Nicolai Ravn, salgschef hos Power.

Da sidste EM løb over skærmene i 2021, blev der langet 9 % flere tv over disken hos Power. Elektronikkæden forventer, at det tal bliver slået med flere længder i år – både på grund af de store sportsbegivenheder, der venter forude, og fordi skærmteknologien fortsat udvikler sig med stormskridt, når det gælder billedkvalitet, lyd og smartfunktioner.

– Hver gang tror vi, at nu må det have toppet, men nej. Danskerne vil have større skærme og skarpere billedkvalitet. Og så er stadig flere avancerede smart-tv-funktioner også i høj kurs, når sportssommeren skal nydes hjemme fra sofaen. Så ja, vi har forberedt os på en stigning på 20 % i tv-salget, siger Nicolai Ravn.

Se fodbold i det fri
Power har set et potentielt hul i markedet, som har fået elektronikkæden til at bestille 500 styk af et usædvanligt tv hjem forud for EM-turneringen. Det transportable METZ-tv har en mat 24-tommer-skærm, som er specielt egnet til udendørs brug.

– Som der har været en del skriverier om i medierne forud for fodboldslutrunden, så ser det ud til, at der ikke bliver helt så mange storskærmsarrangementer, som vi har set hidtil, fordi tv-udbyderne er mere strikse i år. Derfor har vi bestilt en bunke bærbare tv hjem, som er små nok til at kunne tages med i parken, på stranden eller med ind hos naboen, men som samtidig er store nok til, at det med mange længder slår den lidt flade fornemmelse, det kan være at sidde en hel flok og se en vigtig kamp rundt om en lille bærbar computer. Det er ren “tv-to-go”, siger Nicolai Ravn.

METZ-tv’et har en batteritid på tre timer, så det ikke løber tør for strøm midt i kampen. Det er desuden udstyret med Chromecast, så der kan streames indhold direkte fra telefonen, ligesom Google TV giver adgang til tusindvis af apps, spil og streamingtjenester.

– Jeg er overbevist om, at det her tv bliver en kæmpe sommersællert. Faktisk er jeg ret usikker på, om 500 styk ender med at være nok – men vi krydser fingre, slutter Nicolai Ravn.


forbrugeradfærd | retail | tv-skærme
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Elgiganten udvider med salg af brugte hvidevarer
For få måneder siden lancerede Elgiganten konceptet "Ny Start", der hidtil kun har dækket over salg af brugte telefoner. Nu udvider elektronikkæden med salg af brugte hvidevarer.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Power-åbning skabte kø på 900 meter
Shoppingcentret Rødovre Centrum fik ny elektronik- og hvidevarebutik den 27. oktober, da Power åbnede sin butik nr. 26. Interessen fra kunderne var så stor, at omsætningsmålet for hele dagen blev nået allerede klokken 12.

Power-eksperiment: Tilbudsaviser giver stadig mening
De koster dyrt i penge og papir, og der findes et hav af digitale alternativer. Men nu har Power-kæden testet effekten af de fysiske tilbudsaviser, og konklusionen er klar.

Power vinder fodbold-sejr
Elektronik- og hvidevarekæden Power fik torsdag medhold i en sag, kæden havde anlagt mod DBU. Sagens kerne var, om Power krænkede DBU's rettigheder i sin markedsføring op til seneste EM i fodbold. Afgørelsen kan få stor betydning for hele branchen.

Power overtager 29 svenske butikker
Elektronikkæden Power udvider med 29 svenske butikker fra den tyske koncern MediaMarkt. Med opkøbet har Power fysiske butikker i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Vild åbning af Danmarks største elektronikvarehus
"Jeg er målløs! Trods over 30 år i elektronik- og hvidevarebranchen har jeg aldrig oplevet noget, der tilnærmelsesvis matcher vores rekordåbning af POWER i Ishøj."

Whiteaway med ny CEO
Thomas Zeihlund, tidligere Too Good To Go, er ny CEO i Whiteaway Group. Han skal tage koncernens vækst "til næste niveau".

Trodser krisen: Elektronikkæder åbner nye butikker
Trods inflation, energikrise og rekordlav forbrugertillid er både Elgiganten og Power klar til at åbne nye butikker.

Detailhandlen 2022:
Hvor står vi, og hvad er i vente? Et højdepunkt på APPLiA’s branchedag 28. april var debatten med Elgigantens direktør Peter Stedal og Whiteaways chef for e-commerce Jacob Balshøj. De to gjorde status over aktuelle udfordringer og løftede blikket mod fremtidens marked. Her er de vigtigste pointer.

Hvidevare-gazelle i Kalundborg
Tour de France-feltet svinger forbi en af landets bedst etablerede hvidevarebutikker. Den lokale Punkt 1 i Kalundborg er flere gange blevet Gazelle-virksomhed i dagbladet Børsen.


Annonce
Annonce
Annonce