25. oktober 2022  |   Branchenyt  |   Marked

Forbrugerne: holdbarhed vigtigst

Produktet skal holde længe – og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette – og vil have en at tale personligt med ved køb.

Marked
25. oktober 2022  |   af Henrik Egede

Vi havde nok luret det: danske forbrugere er snusfornuftige, når det gælder køb af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

Produkternes kvalitet og holdbarhed kommer i al fald ud som en klar nummer 1, når forbrugerne bliver bedt om at fortælle, hvad der er vigtigt, når de køber et nyt produkt.

Det er Epinion, der for APPLiA Danmark i september 2022 har undersøgt forbrugernes adfærd og ønsker i markedet.

43% af forbrugerne peger på kvalitet og holdbarhed som “meget vigtig” og hele 89% peger på det som enten “meget vigtigt” eller “vigtigt”.

Hermed overhaler ønsket om holdbarhed “energimærker og lavt energiforbrug”, som de fleste også anser som meget vigtigt. Kun 41% erklærer imidlertid dette for “meget vigtigt”.

Den gamle myte om, at prisen afgør alt, kan ikke bekræftes af undersøgelsen. 30% af forbrugerne finder pris “meget vigtigt”.

En række andre emner er også testes. Fukntionalitet og rengøringsvenlighed er “meget vigtigt” for 16%, testresultater for 12% og design for 8% af forbrugerne.

Det fremgår også af undersøgelsen, at den vigtigste informationskilde ved køb af nyt produkt er den fysiske butik, hvor “jeg kan snakke med en personligt. 24% finder dette “meget vigtigt”, hvor al anden information – forhandlerens hjemmeside, prissammenligningssider og forbrugersider vægter lavere. Blogs om hvidevarer og sociale medier er uvigtigt for de fleste ved hvidevarekøb.

Epinion spurgte for APPLiA Danmark 1097 danske forbrugere om deres hvidevare-vaner. Undersøgelsen fandt sted i september 2022.

forbrugeradfærd
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
“Smart” er folkeeje
De fleste kender i dag til smart-funktionalitet - og de færreste er villige til at betale ekstra for det.

Nilfisk fastholder vækst
I andet kvartal af 2022 øgede Nilfisk omsætningen, og sidst i kvartalet var ordreindgangen den højeste nogensinde.

IFA igen
Ready, steady, show! Efter to års pause er IFA tilbage igen.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Markedet har lagt sig – og dog…
Afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparter har i første kvartal af 2022 igen lagt sig på et mere normalt niveau i forhold til rekordåret 2021.

Witt runder en milliard i omsætning
Succeshistorien fra Herning fortsætter med nyt rekordregnskab og massive investeringer i flere medarbejdere, nyt værksted, testcenter – og en kuppelformet gourmet-restaurant!

At flashe rengøringen
Rent skal der være. Men også rengøring har sine trends og sine modeluner.

Dome & Domæne
Innovation? Det er der da ikke meget af inden for hvidevarebranchen ...?

Acceleration
For nylig hørte jeg en forsker sige, at vi nu lever i "accelerationssamfundet".

Black Friday blev til Black Week
Black Friday er vokset til en hel uge.

Power varsler prisstigninger
Højere transportomkostninger, udfordringer med at skaffe varer og komponenter og en eksplosion i energipriser.