25. oktober 2022  |   Branchenyt  |   Marked

Forbrugerne: holdbarhed vigtigst

Produktet skal holde længe – og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette – og vil have en at tale personligt med ved køb.

Marked
25. oktober 2022  |   af Henrik Egede

Vi havde nok luret det: danske forbrugere er snusfornuftige, når det gælder køb af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

Produkternes kvalitet og holdbarhed kommer i al fald ud som en klar nummer 1, når forbrugerne bliver bedt om at fortælle, hvad der er vigtigt, når de køber et nyt produkt.

Det er Epinion, der for APPLiA Danmark i september 2022 har undersøgt forbrugernes adfærd og ønsker i markedet.

43% af forbrugerne peger på kvalitet og holdbarhed som “meget vigtig” og hele 89% peger på det som enten “meget vigtigt” eller “vigtigt”.

Hermed overhaler ønsket om holdbarhed “energimærker og lavt energiforbrug”, som de fleste også anser som meget vigtigt. Kun 41% erklærer imidlertid dette for “meget vigtigt”.

Den gamle myte om, at prisen afgør alt, kan ikke bekræftes af undersøgelsen. 30% af forbrugerne finder pris “meget vigtigt”.

En række andre emner er også testes. Fukntionalitet og rengøringsvenlighed er “meget vigtigt” for 16%, testresultater for 12% og design for 8% af forbrugerne.

Det fremgår også af undersøgelsen, at den vigtigste informationskilde ved køb af nyt produkt er den fysiske butik, hvor “jeg kan snakke med en personligt. 24% finder dette “meget vigtigt”, hvor al anden information – forhandlerens hjemmeside, prissammenligningssider og forbrugersider vægter lavere. Blogs om hvidevarer og sociale medier er uvigtigt for de fleste ved hvidevarekøb.

Epinion spurgte for APPLiA Danmark 1097 danske forbrugere om deres hvidevare-vaner. Undersøgelsen fandt sted i september 2022.

forbrugeradfærd
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.