25. oktober 2022  |   Branchenyt  |   Marked

Forbrugerne: holdbarhed vigtigst

Produktet skal holde længe – og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette – og vil have en at tale personligt med ved køb.

Marked
25. oktober 2022  |   af Henrik Egede

Vi havde nok luret det: danske forbrugere er snusfornuftige, når det gælder køb af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

Produkternes kvalitet og holdbarhed kommer i al fald ud som en klar nummer 1, når forbrugerne bliver bedt om at fortælle, hvad der er vigtigt, når de køber et nyt produkt.

Det er Epinion, der for APPLiA Danmark i september 2022 har undersøgt forbrugernes adfærd og ønsker i markedet.

43% af forbrugerne peger på kvalitet og holdbarhed som “meget vigtig” og hele 89% peger på det som enten “meget vigtigt” eller “vigtigt”.

Hermed overhaler ønsket om holdbarhed “energimærker og lavt energiforbrug”, som de fleste også anser som meget vigtigt. Kun 41% erklærer imidlertid dette for “meget vigtigt”.

Den gamle myte om, at prisen afgør alt, kan ikke bekræftes af undersøgelsen. 30% af forbrugerne finder pris “meget vigtigt”.

En række andre emner er også testes. Fukntionalitet og rengøringsvenlighed er “meget vigtigt” for 16%, testresultater for 12% og design for 8% af forbrugerne.

Det fremgår også af undersøgelsen, at den vigtigste informationskilde ved køb af nyt produkt er den fysiske butik, hvor “jeg kan snakke med en personligt. 24% finder dette “meget vigtigt”, hvor al anden information – forhandlerens hjemmeside, prissammenligningssider og forbrugersider vægter lavere. Blogs om hvidevarer og sociale medier er uvigtigt for de fleste ved hvidevarekøb.

Epinion spurgte for APPLiA Danmark 1097 danske forbrugere om deres hvidevare-vaner. Undersøgelsen fandt sted i september 2022.

forbrugeradfærd
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.

Den nordligste Elgiganten
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.

Med Danmark som skyggemarked
Den grønlandske forbruger er tålmodig. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er da også "business as unusual".

Hvidt & Frit vinder frem i mat marked
Trods generel afmatning har Hvidt & Frit vundet markedsandele, og kædedirektør Jørgen Højlund glæder sig over endnu et flot regnskab.

Usikre tider – ikke umulige
2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.

2022 blev næstbedste år nogensinde
Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.

All About Me
Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK


Annonce
Annonce