25. oktober 2022  |   Branchenyt  |   Marked

Forbrugerne: holdbarhed vigtigst

Produktet skal holde længe – og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette – og vil have en at tale personligt med ved køb.

Marked
25. oktober 2022  |   af Henrik Egede

Vi havde nok luret det: danske forbrugere er snusfornuftige, når det gælder køb af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

Produkternes kvalitet og holdbarhed kommer i al fald ud som en klar nummer 1, når forbrugerne bliver bedt om at fortælle, hvad der er vigtigt, når de køber et nyt produkt.

Det er Epinion, der for APPLiA Danmark i september 2022 har undersøgt forbrugernes adfærd og ønsker i markedet.

43% af forbrugerne peger på kvalitet og holdbarhed som “meget vigtig” og hele 89% peger på det som enten “meget vigtigt” eller “vigtigt”.

Hermed overhaler ønsket om holdbarhed “energimærker og lavt energiforbrug”, som de fleste også anser som meget vigtigt. Kun 41% erklærer imidlertid dette for “meget vigtigt”.

Den gamle myte om, at prisen afgør alt, kan ikke bekræftes af undersøgelsen. 30% af forbrugerne finder pris “meget vigtigt”.

En række andre emner er også testes. Fukntionalitet og rengøringsvenlighed er “meget vigtigt” for 16%, testresultater for 12% og design for 8% af forbrugerne.

Det fremgår også af undersøgelsen, at den vigtigste informationskilde ved køb af nyt produkt er den fysiske butik, hvor “jeg kan snakke med en personligt. 24% finder dette “meget vigtigt”, hvor al anden information – forhandlerens hjemmeside, prissammenligningssider og forbrugersider vægter lavere. Blogs om hvidevarer og sociale medier er uvigtigt for de fleste ved hvidevarekøb.

Epinion spurgte for APPLiA Danmark 1097 danske forbrugere om deres hvidevare-vaner. Undersøgelsen fandt sted i september 2022.

forbrugeradfærd
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.

Årets produkt 2024 
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.

Marked: Fin april 
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.

2025 kan blive vendepunktet
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.

Alfreds anvisninger 
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.

Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.


Annonce
Annonce