1. marts 2022  |   Branchenyt  |   Marked

Forbrugsfesten fortsatte i 2021

Trods udfordringer i årets sidste måneder blev 2021 endnu et formidabelt rekordår
for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

Marked
1. marts 2022  |   af Henrik Egede

Andet år med corona-pandemien. Andet år med et marked præget af uro – som følge af smittetal, udrulning af vacciner og nye restriktioner sidst på året.

Igen var forbrugere i Danmark og verden over mere hjemme og mere på distancen end nogensinde før. Igen blev der fra regeringer verden over pumpet betydelige midler ud til forbrugere og virksomheder for at holde økonomien i gang. I Danmark fik borgerne en ny portion indefrosne feriepenge.

2021 blev, summa summarum, endnu et rekordår for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

Hvad er normalt?

Det formidable år sluttede dog med afmatning i de to sidste måneder – november og december. Forsyningsudfordringer og måske en mæthed hos forbrugerne satte ind. Og den klassiske forbrugerelektronik – skærme og audio – havde et år med 20 % nedgang efter et godt 2020.

APPLiA skal ikke begive sig langt ud i at være spåmænd og -kvinder i forhold til det marked, vi kommer til at se i 2022. Fra samtaler med medlemmer er det vores indtryk, at de fleste forholder sig afventende til årets marked.

Det kan vel næppe blive helt så stjernegodt, som det var i 2020 og i 2021, men de seneste par dramatiske år har gjort det svært at spå om noget som helst. 2020 og 2021 rejser spørgsmålet: Hvad er et normal-år?

2022 vil levere noget af svaret.

Efter mange års vigende salg kom frysere stærkt tilbage
i 2021 – med vækstrater på over 30 %.

MDA: køl og frys i vækst

Den samlede vækst for MDA (hårde hvidevarer) blev ifølge APPLiAs markedsdata på 8 % værdi og det samme for styksalget.

I 2020 var det vinkøleskabe og indbygningsovne, der var højdespringere i APPLiAs markedsdata, men i år havde nye produkter taget pladsen som vækst-drivere.

Forbrugerne købte køleskabe i langt højere omfang end før. En vækst på 15 % for fritstående og 10 % for indbygningskøleskabe er til at tage at føle på.

Frysere, en produktgruppe, der har haft vigende salg i en række år, slår også stærkt tilbage med vækstrater på over 30 %.

Mere hjemmetid og måske større fokus på mindre madspild kan være årsagerne.

Derimod lå afsætningen af vaskemaskiner og opvaskemaskiner jævnt med en vækst på 1-2 % – dog fortsat på et meget højt niveau.

Hvor højt er så højdespringet i branchens afsætning? Lad os sammenligne med et ”normalår” som 2017. Væksten i forhold til 2017 er ifølge APPLiAs tal på præcis 20 % – både i styksalg og i værdi. Så branchen er i alt blevet ”20 % større” i forhold til 2017, som dengang blev ansat for at være et godt marked.

Forbrugerne købte i alt 1.620.000 hårde hvidevarer hos APPLiAs medlemmer i årets løb – svarende til cirka 4500 produkter om dagen.

Dyrere produkter som robotstøvsugere trækker en stor del af væksten
inden for SDA.

SDA: mangeårig vækst fortsatte

På SDA (små elektriske husholdningsapparter) måler APPLiA afsætningen hos medlemmerne, der som kendte varemærker udgør lige knap halvdelen af det samlede marked.

Her har der været vækst i den samlede afsætning i mere end ti år. Området er præget af innovation, nye produkter og opgradering af kendte produkter, fx fuldautomatiske espressomaskiner, større køkkenmaskiner samt robotstøvsugere.

2021-afsætningen voksede samlet set 4 %, både i værdi og styksalg. Mixere og juicere er gået 17 % frem, mens de helt store produktgrupper som kaffemaskiner og støvsugere ligger i ca. 2 % vækst. Denne er dog ujævn, da dyrere og nyere produkter som indbyggede kaffemaskiner, robotstøvsugere og poseløse støvsugere trækker en større del af væksten.

Forbrugerne købte i 2021 2,8 millioner SDA-produkter fra APPLiAs medlemmer – og også her er der interessant nok tale om en 20 % vækst i forhold til 2017-niveauet.

2020 | 2021 | 2022 | applia | covid-19 | mda | sda
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.

Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.

Årets produkt 2024 
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.

Marked: Fin april 
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.


Annonce