1. marts 2022  |   Branchenyt  |   Marked

Forbrugsfesten fortsatte i 2021

Trods udfordringer i årets sidste måneder blev 2021 endnu et formidabelt rekordår
for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

Marked
1. marts 2022  |   af Henrik Egede

Andet år med corona-pandemien. Andet år med et marked præget af uro – som følge af smittetal, udrulning af vacciner og nye restriktioner sidst på året.

Igen var forbrugere i Danmark og verden over mere hjemme og mere på distancen end nogensinde før. Igen blev der fra regeringer verden over pumpet betydelige midler ud til forbrugere og virksomheder for at holde økonomien i gang. I Danmark fik borgerne en ny portion indefrosne feriepenge.

2021 blev, summa summarum, endnu et rekordår for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

Hvad er normalt?

Det formidable år sluttede dog med afmatning i de to sidste måneder – november og december. Forsyningsudfordringer og måske en mæthed hos forbrugerne satte ind. Og den klassiske forbrugerelektronik – skærme og audio – havde et år med 20 % nedgang efter et godt 2020.

APPLiA skal ikke begive sig langt ud i at være spåmænd og -kvinder i forhold til det marked, vi kommer til at se i 2022. Fra samtaler med medlemmer er det vores indtryk, at de fleste forholder sig afventende til årets marked.

Det kan vel næppe blive helt så stjernegodt, som det var i 2020 og i 2021, men de seneste par dramatiske år har gjort det svært at spå om noget som helst. 2020 og 2021 rejser spørgsmålet: Hvad er et normal-år?

2022 vil levere noget af svaret.

Efter mange års vigende salg kom frysere stærkt tilbage
i 2021 – med vækstrater på over 30 %.

MDA: køl og frys i vækst

Den samlede vækst for MDA (hårde hvidevarer) blev ifølge APPLiAs markedsdata på 8 % værdi og det samme for styksalget.

I 2020 var det vinkøleskabe og indbygningsovne, der var højdespringere i APPLiAs markedsdata, men i år havde nye produkter taget pladsen som vækst-drivere.

Forbrugerne købte køleskabe i langt højere omfang end før. En vækst på 15 % for fritstående og 10 % for indbygningskøleskabe er til at tage at føle på.

Frysere, en produktgruppe, der har haft vigende salg i en række år, slår også stærkt tilbage med vækstrater på over 30 %.

Mere hjemmetid og måske større fokus på mindre madspild kan være årsagerne.

Derimod lå afsætningen af vaskemaskiner og opvaskemaskiner jævnt med en vækst på 1-2 % – dog fortsat på et meget højt niveau.

Hvor højt er så højdespringet i branchens afsætning? Lad os sammenligne med et ”normalår” som 2017. Væksten i forhold til 2017 er ifølge APPLiAs tal på præcis 20 % – både i styksalg og i værdi. Så branchen er i alt blevet ”20 % større” i forhold til 2017, som dengang blev ansat for at være et godt marked.

Forbrugerne købte i alt 1.620.000 hårde hvidevarer hos APPLiAs medlemmer i årets løb – svarende til cirka 4500 produkter om dagen.

Dyrere produkter som robotstøvsugere trækker en stor del af væksten
inden for SDA.

SDA: mangeårig vækst fortsatte

På SDA (små elektriske husholdningsapparter) måler APPLiA afsætningen hos medlemmerne, der som kendte varemærker udgør lige knap halvdelen af det samlede marked.

Her har der været vækst i den samlede afsætning i mere end ti år. Området er præget af innovation, nye produkter og opgradering af kendte produkter, fx fuldautomatiske espressomaskiner, større køkkenmaskiner samt robotstøvsugere.

2021-afsætningen voksede samlet set 4 %, både i værdi og styksalg. Mixere og juicere er gået 17 % frem, mens de helt store produktgrupper som kaffemaskiner og støvsugere ligger i ca. 2 % vækst. Denne er dog ujævn, da dyrere og nyere produkter som indbyggede kaffemaskiner, robotstøvsugere og poseløse støvsugere trækker en større del af væksten.

Forbrugerne købte i 2021 2,8 millioner SDA-produkter fra APPLiAs medlemmer – og også her er der interessant nok tale om en 20 % vækst i forhold til 2017-niveauet.

2020 | 2021 | 2022 | applia | covid-19 | mda | sda
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Nilfisk fastholder vækst
I andet kvartal af 2022 øgede Nilfisk omsætningen, og sidst i kvartalet var ordreindgangen den højeste nogensinde.

IFA igen
Ready, steady, show! Efter to års pause er IFA tilbage igen.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Markedet har lagt sig – og dog…
Afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparter har i første kvartal af 2022 igen lagt sig på et mere normalt niveau i forhold til rekordåret 2021.

Witt runder en milliard i omsætning
Succeshistorien fra Herning fortsætter med nyt rekordregnskab og massive investeringer i flere medarbejdere, nyt værksted, testcenter – og en kuppelformet gourmet-restaurant!

At flashe rengøringen
Rent skal der være. Men også rengøring har sine trends og sine modeluner.

Dome & Domæne
Innovation? Det er der da ikke meget af inden for hvidevarebranchen ...?

Acceleration
For nylig hørte jeg en forsker sige, at vi nu lever i "accelerationssamfundet".

Black Friday blev til Black Week
Black Friday er vokset til en hel uge.

Power varsler prisstigninger
Højere transportomkostninger, udfordringer med at skaffe varer og komponenter og en eksplosion i energipriser.

Whiteaway satser i Sverige
Danske Whiteaway Group har ambition om i år at runde en salgsmilepæl på 3 mia. kroner.