15. juni 2021  |   Branchenyt  |   Retail

Formatet er en kæmpe succes

Power-chef Jesper Boysen fortæller om baggrunden og fremtiden for “Power TV live”.

Retail
15. juni 2021  |   af Søren Bang Hansen

Det begyndte med et pudsigt sammentræf af flere ting. Under coronaen brugte vi 1 mio. kr. på at opbygge et tv-studie til interne præsentationer. Vi kunne se, at kommunikationen med direkte tv virker fantastisk, og nu havde vi jo teknologien til at tænke bredere.

Så læste jeg en artikel om, hvordan live-shopping brager frem i Asien. Jeg trak da lidt på smilebåndet, da jeg så det på YouTube. For os, der er vokset op i firserne, er det jo en moderne version af TV-shop.

Senere læser jeg i Børsen om en mor og datter i Holstebro, der driver en lille tøjforretning. De havde 1200 kunder med på deres tøjpræsentation.

Det var en mandag morgen, og vi havde ledermøde. Jeg droppede hele agendaen og sagde: Vi skal lave live-shopping! Fem dage efter laver vi den første. Jeg er meget stolt af det dynamiske hold, vi er i dag. Der er ikke langt, fra vi får en skør ide, til den er afprøvet.

Parallelt med liveshopping har vi etableret en kundecenterchat. Før corona var vi seks mennesker på chatten. Nu har vi ca. 200 tilknyttet. Ved sidste live-show var vi alt for få i chatten. Vi var vist 60. Så måtte jeg skrive rundt til butikscheferne, at de måtte logge på. Der fik vi så lige 20 mere – inden for 20 minutter.

Hvad angår priserne, er vi meget langt nede. Sidste gang havde vi tilbud, der var billigere end Black Friday. Hvis kunderne kort efter kan se samme pris i tilbudsavisen, hvorfor skal de så sidde og kigge på det i halvanden time?

Vi bruger det til at få gang i partier af varer. Nu havde vi vinkøleskabe, og der er fin interesse. Men det kræver ofte lidt mere forklaring, når det er hårde hvidevarer. De er i bund og grund ikke så sindssygt velegnede til det her format. Der er jo forskellige mål for køleskabe, og måske rammer vores tilbud ikke lige det, kunden skal bruge. Men der er det jo så, vi sidder klar i chatten. Næste gang sidder vi nok 100 personer i chatten.

Værterne er jo vores egne folk. Anders er salgschef på hårde hvidevarer, og Simon er salgschef på data og gaming. De har fundet den der melodi… Det kræver ret meget at stå og kommunikere på den måde. Det er ret intenst.

Formatet er en kæmpe succes. Det er simpelthen fantastisk. Vi har været oppe på 104.000 seere i løbet af en enkelt udsendelse, og vi forventer fremadrettet en trecifret millionomsætning gennem de her shows og vores chat. Det er faktisk utroligt, at ingen har grebet den her mulighed tidligere.

Vi kommer til at køre de her shows cirka en gang om måneden, og vi arbejder på at udvikle formatet. Måske vil vi invitere gæster ind. Næste show får et andet format, og der kommer helt sikkert overraskelser.

– Det er faktisk utroligt, at ingen har grebet den her mulighed tidligere, siger Jesper Boysen.
covid-19 | jesper boysen | live-shopping | online-salg | power
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Detailhandlen 2022:
Hvor står vi, og hvad er i vente? Et højdepunkt på APPLiA’s branchedag 28. april var debatten med Elgigantens direktør Peter Stedal og Whiteaways chef for e-commerce Jacob Balshøj. De to gjorde status over aktuelle udfordringer og løftede blikket mod fremtidens marked. Her er de vigtigste pointer.

Hvidevare-gazelle i Kalundborg
Tour de France-feltet svinger forbi en af landets bedst etablerede hvidevarebutikker. Den lokale Punkt 1 i Kalundborg er flere gange blevet Gazelle-virksomhed i dagbladet Børsen.

Whiteaway køber Frigor  
Viborg-virksomheden Vibocold A/S har solgt varemærket Frigor til Whiteaway Group, der fremover vil have Frigor-produkter som private label.

Euronics: nordens største indkøber
Euronics, Nordens største indkøber af hvidevarer, kom ud af 2021 med et resultat på primær drift på 9,17 mio. kr.

Punkt 1 leverer varerne i Kalundborg
Når der står lystbåde parkeret i vejsiden, nærmer man sig havet.

Status og fremtid for detailhandlen
Et højdepunkt på APPLiA's branchedag dette forår var debatten med Elgigantens direktør Peter Stedal og Whiteaways chef for e-commerce Jacob Balshøj.

El-Salg med det hele
El-Salg-kæden har lanceret et nyt finansieringskoncept for hvidevarer, der læner sig op ad de populære abonnementstjenester.

POWER med repower
Brugt elektronik kan blive til ny indtjening.

Elgiganten beholder førertrøjen
Elgiganten har i første halvår af 21/22 tangeret sin omsætningsrekord fra året før – og dermed cementeret sin position som markedsleder inden for handel med hvidevarer og elektronik.

EL-Salg lancerer ny finansieringsmodel for hvidevarer
EL-Salg-kæden er klar med et nyt finansieringskoncept for hvidevarer, der læner sig op ad de populære abonnement-tjenester.

Ny indtjening på brugt udstyr
Brugt elektronik kan bliv